Gyomorproblémák egészséges étkezés mellett?!

Az aktív sportolás szerencsés esetben, előbb vagy utóbb, de magával vonzza az egészséges étkezés utáni elköteleződésünket. Csirke, rizs, zöldségek, irdatlan fehérje, édesítőszerek, és mindenből a rostban gazdag, teljes kiőrlésű cuccok. Ez idáig rendben is van…mégis sokan tapasztalják, hogy valami nincs rendben az emésztésükkel. Egészségesen étkeznek, mégis diszkomfort érzés van a hasi tájékon…puffadás, gyomorfájás, hasmenés… mi lehet mögötte?

A rostbevitel: túl sok?!

A sok zöldség, teljes kiőrlésű gabona és a sok új rosttal megtömött élelmiszer hirtelen, nagy mennyiség lehet a testednek, ha nincs ehhez hozzászokva – és az így elfogyasztott élelmi rost akár kellemetlen tüneteket is produkálhat.

A magas rosttartalmú ételek bár jót tesznek az emésztésnek, azonban, ha túl sok rost egyszerre kerül a szervezetbe, elősegítheti a kellemetlen bélgázok termelődését, valamint hasi puffadás és görcsök kialakulását.

A kellemetlen tünetek megelőzése céljából fokozatosan növeld a rost mennyiségét. A rostfogyasztás mellett nagyon fontos a nagyobb mennyiségű folyadék fogyasztása is, hogy elkerüljük a további bélproblémákat.

Naponta amúgy körülbelül 30 gramm rost javasolt felnőttek számára – ezt a legtöbb tápláléktáblázatban fel is szokták tüntetni. 

A túl sok rost fogyasztása még egy szempontból ’veszélyes’: megakadályozhatja egyes vitaminok és ásványi anyagok felszívódását, illetve akár a makrotápanyagokét is. Tehát a multi pakkodat ne a rostban gazdag ételekkel vedd be!

Fehérjeporok

Bizonyos fehérjeporok – a kevert típusúak, melyek növényi proteineket is tartalmaznak, illetve a tiszta növényi fehérjék felfújnak. Sokan a tejfehérjét is nehezen emésztik, így a tejsavók (főképp a koncentrátumok, melyek nem olyan ’tiszták’) okozhatnak problémákat. 

Az is lehet, hogy nem magára a fehérjeporra vagy érzékeny, hanem a benne lévő adalékanyagokra. A megoldás, hogy kísérletezel: tejről marhára váltasz, vagy nagyon jól átszűrt izolátumra, esetleg keresel olyan proteint, mely adalékoktól szinte teljesen mentes… Sőt, vannak olyan fehérje porok, melyek kifejezetten emésztést segítő enzimeket is tartalmaznak a tökéletes felszívódásért!

Édesítőszerek

A szorbitol, xilitol és a mannitol hiába csökkenti a kalóriabevitelt a cukor pótlásával, sajnos egyeseknél igencsak megterheli a gyomrot. Ráadásul az édes íz addiktív, így hajlamosak vagyunk egyre többet és magasabb dózisban kívánni. Az édesítőszerek bár kalóriamentesek, mégis mértékkel fogyaszd, hiszen puffadást, hasmenést ezek is okozhatnak mellékhatásként. Többféle édesítőszer van – természetes forrásúak is – kísérletezz bátran, melyik a gyomrod-pénztárcád számára a legbarátibb!

Zöldségek

A zöldségek a diétázók kedvencei. Azonban bizonyos tápanyagtartalmuk miatt sokszor lehetnek puffasztóak – ez a káposztafélékre, hüvelyesekre, kelbimbóra, brokkolira főképp igaz. Megoldás, ha fogyasztás előtt jól megfőződ, és főzés idején leveszed a fedőt a lábasról, mert így a gázok is el tudnak párologni. Legjobb, ha forrás után leöntöd róla a vizet és újra pótolod.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Ha edzés vagy diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

emszts_javts_02.jpg

Gyomorbántalmak kezelése gyógyszer nélkül

Mostani írásunkban összeszedtük azokat a kiegészítőket, amelyekkel gyógyszerek nélkül is támogathatod a gyomor és tápcsatorna egészségét.

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

fehrje_012.jpg

Milyen összetételű turmix alkalmasabb az edzés utáni regenerálódásra?

Vajon, ha a gyorsabb regeneráció a cél, akkor mi a tökéletes edzés utáni turmix-titka? Gyors vagy lassú felszívódású fehérje? Nos és az örök vita téma: tejjel vagy vízzel?

mumentes01.jpg

A legtermészetesebb protein porok nyomában...

Létezik olyan fehérje por, mely mentes minden "mű-összetevőtől", allergéntől és mégis finom? Nézzünk utána!