Gyakran Ismételt Kérdések a kreatinról 2. rész

Van-e szervkárosító mellékhatása a kreatinnak?

Ahogy az előző cikk bevezetőjében írtam, mivel a kreatin a piacvezető három táplálék kiegészítő között van a 90-es évek eleje óta, emiatt szeretnénk megkönnyíteni a vásárlásával kapcsolatos dolgotokat. Az előzményekben körbe jártuk a kreatin szedésével kapcsolatos tudnivalókat, most azt nézzük meg, hogy káros-e a kreatin szedése, és vajon valóban okoz-e megbetegedést a kiválasztó szervekben.

Mivel a kreatin aminosavakból áll, emiatt egy időben felröppent egyes sportorvosoktól az a kérdés, hogy vajon a kreatin tartós szedése nem káros-e vesére vagy okoz-e a májnak bármilyen problémát - főleg akkor amikor amúgy is a sportolók igényei szerint megemelt fehérje alapú diétát követünk.

A kontroll csoportok az év minden napján kaptak 15-20 gramm kreatint szájon át, azonban egy év elteltével sem volt számottevő elváltozás a kiválasztó szervekben. Tehát akár egész évben szedheted a kreatint, akkor sem kell attól tartani, hogy vese vagy máj problémáid lesznek!

Másik, amit emlegettek, hogy talán a kreatin bevitele elnyomja a szervezet saját kreatin szintézisét. Azonban - hogy gyorsan lelőjük a poént - ezt is megcáfolták. A kreatin kúra után körülbelül 3-4 hét múlva áll vissza a szedést megelőzőz szintre a szervezet: úgy értem a szedése előtti normál szintre, és nem megy az alá. Vagyis nem sikerült bebizonyítani, hogy "elnyomná" a saját kreatin szintézist a tartósan kívülről bevitt kreatin.

Valóban elmondható azonban, hogy kreatin alkalmazása bár nem jár krónikus szervi bajokkal, de a bizonyos mellékhatások előjöhetnek - mint például izomgörcsök, bélpanaszok, puffadás, fokozottabb víz visszatartás - főleg a napi 35-40 gramm-ot meghaladó alkalmazásnál. De mint mondtuk, ezek általában magasabb dózisok esetén, vagy az arra érzékeny személyeknél fordulnak elő.


És melyiket érdemes választani? A cikk sorozat záró részében ízekre szedjük a piacon található kreatin készítményeket. Miben különböznek, hiszen mára a jó öreg monohidráton kívül van a piacon még legalább 3-4 féle kreatin származék.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

creatine_3.jpg

Kreatin mesék

Mindenki használja a kreatint, de a többség azt se tudja pontosan mit is szed... Te ne tartozz közéjük, okosodj a cikkből!

sszetev111.jpg

Kreatin

A kreatin az egyik legnépszerűbb kiegészítő az erősportokban: megnöveli a test tömegét, fokozza az izom erejét, késlelteti a fáradtságérzetet, mivel az ATP képzés során energiát biztosít.

kreatin_01.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések a kreatinról 1.rész

A kreatin az egyik legnépszerűbb kiegészítő - most pedig kifejezetten a szedésével kapcsolatos tényeket fogjuk előtérbe helyezni: többek között azt, hogy meddig is tartson egy kúra!

kreatin_012.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések a kreatinról 3. rész

"Melyik kreatint válasszam?" – egy gyakori kérdés, amellyel sokan fordultok hozzánk. A tanácstalanság teljesen érthető, de most segítünk eligazodni a választékban!

tapkieg_csajoknak_01.jpg

Táplálékkiegészítő tippek csajoknak – az izomtömeg növeléshez

Az ilyen kemény csajok, mint Te, biztos elérik a céljukat... és az ilyen kemény csajoknak bizony a tökéletes kiegészítők is kellenek! Nézzük meg, melyek lennének a legideálisabb alapkiegészítők számodra!

tomegnvels_zsrmentesen_05.jpg

Tömegnövelés zsírmentesen?

Nem azért küzdünk az edzőteremben, hogy aztán a zsír alá rejtett izmainkat senki se csodálhassa! Mi van akkor, ha nem akarjuk követni "tömegelek - leszálkásodok" periódust, hanem egész évben szeretnénk hozni egy sportos formát?

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

kreatin_020.jpg

Létezik olyan kreatin, ami nem vizesít?

A következőben a kreatin mellékhatásairól, például a kreatin vizesítő hatásáról szeretnénk eloszlatni a felmerülő lila ködöt és kétségeket.

kreatin_014.jpg

Kreatin feltöltés-szintentartás: vajon minden esetben kötelező ceremónia?

Vajon ez csak egy újabb marketingfogás vagy valóban olyan világot élünk, ahol már nem kötelezően ajánlott a feltöltéssel és szintentartással szórakozni?

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

kreatin_023.jpg

Kreatin-monohidrát használati kisokos

Ismét a beérkező kérdésekre szeretnék választ adni egy cikkel – mivel úgy látom, hogy sok kezdőbb sportoló számára még komoly hiányosságok és végeláthatatlan kérdések sorozata merült fel a kreatin és használatát illetően.

kreatin_017.jpg

Kreatin: por, kapszula, tabletta vagy folyékony formula?

Milyen formátumú kiszerelést válassz a kreatin kúrádhoz? Folyadék? Tabletta? Kreatin kapszula? Vagy porban az igazság? Esetleg megéri a pezsgő formula? Most sorra vesszük ezek előnyeit, hátrányait – a kreatin esetében!