Guggolás-klinika: Tipikus hibák és a mögötte álló okok

Guggolás elsősegély 1. rész

A guggolás vitathatatlanul egy kiváló eszköz arra, hogy erőt, tömeget, robbanékonyságot építsünk általa, attól függően milyen formában használjuk. Mindenkinek, aki csak edz, benne kellene lennie a repertoárjában valamilyen formában. Mielőtt azonban a nagy súlyos guggolást erőltetnénk, előtte mindenképpen érdemes felépíteni egy stabil alapot a biztonságos mozdulatsorhoz. Talán nem is tudod, de a különféle izom asszimetriák, megrövidült izmok, vagy más hajlékonyságot limitáló tényezők mind a tökéletes guggolás útjába állhatnak.

Akkor vágjunk bele! Most ahelyett, hogy elmondanánk ezredik alkalommal is, hogy mi a tökéletes forma, inkább nézzük meg, hogy melyek lennének a legtipikusabb hibák és azért mi tehető felelőssé. A cikk első felében csak azt vizsgáljuk majd, hogy milyen hibákat - mi okoz(hat).

Milyen a rossz guggoló technika - és mi állhat mögötte?

Túlzott előre dőlés és/vagy hajlított gerinc

Oka: a csípő hajlítók túlzott merevsége, a rossz törzsizomzat, a vádli merevsége és a boka mobilitásának a hiánya.

Fokozott ágyéki lordózis (értsd: kitolja a seggét, mint a rap klipekben a csajok)

Oka: berövidült csípőfeszítők, gyenge hasizmok, rossz boka mobilitás.

Befelé kacsázó térdek

Oka: gyenge csípő távolítók, túlzottan aktív közelítők, esetleg a súlypont túlságosan a belső talpélre esik, mert a láb fokozottan pronált helyzetben van.

A térdek túlságosan előre esnek

Oka: pocsék csípő mobilitás, illetve az egyén nem eléggé feszíti a nagy farizmot.

A sarkak vagy éppenséggel a lábujjak felemelkednek a talajról

Oka: nem helyezi a súlypontot a delikvens a megfelelő helyre, a törzset túlságosan magasan tartja, nem aktiválja a nagy farizmot kellően, továbbá rontja a dolgot, hogy a háromfejű lábikraizom túlságosan kötött általában ezeknél az embereknél.

Nem képes valaki elég mélyre menni

Szintén probléma, hogy a feneket nem tolja kellően hátra, illetve a háromfejű lábikraizom túlságos merev, és ehhez társul a rossz csípő mobilitás. Ritkán az is előfordul, hogy a csípőjénél impingement (ütközés) szindrómája van a sportolónak és nem is tud róla, és egyszerűen kíméli magát, mert fájdalmas neki a guggolás bizonyos mélységnél. Emiatt mindig kérdezzünk rá hogy érez-e fájdalmat!

Most már igazi szakértő lettél a tipikus hibákból, úgyhogy a folytatásban már csak az marad, hogy megtanítsunk arra, hogy a legjobb korrekciós gyakorlatokkal erősítsd meg magad, vagy akit edzel arra, hogy elsajátítsa a korrekt formában végzett guggolásokat!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

guggolas_11.jpg

Érdemeld ki a guggolást!

Guggolni jó, guggolni kell, guggolni mindenki szeret(ne)... Nézzük gyorsan át, hogy melyek ezek a képességek, melyet a guggolás kikövetel tőlünk!

erdemeld_ki_guggolas_1.jpg

Te mit tennél meg egy tökéletes guggolásért?

Mutatok néhány erősítő, illetve korrekciós gyakorlatot, melyek remélhetőleg majd segíteni fognak a helyes mozgásminta kialakításában: Öt meg még egy módszer arra, hogy valóban kiérdemeld a guggolást!

te_milyen_melyre_sullyedsz_02.jpg

Te milyen mélyre szoktál süllyedni?

... mármint a guggolás mélységét illetően. Vajon a comb és a talaj párhuzamos síkja a határmezsgye, vagy az e káros, ha a hátsónkkal feltöröljük a padlót? Hol az igazság akkor?

labedzes_csajoknak_100.jpg

A kemény hátsóért dolgozz meg keményen!

Ha eltökélt célunk, hogy Larissa Reist megszégyenítő hátsóval tombolhassuk végig a bikiniszezont, akkor gyürkőzzünk neki. Íme, a második lábedzés gyakorlatai jönnek!

smr_hasznalata_02.jpg

SMR masszázs használata

Most megtudhatjátok, hogyan használjátok a szivacshengert, illetve arra is rávilágítunk, hogy ez miért is lesz olyan jó nekünk!

sarokalatet_04.jpg

A tárcsáknak a rúdon van a helyük, nem a sarkad alatt!

A sarokalátét használatának problémáját és lehetséges megoldási javaslatokat mutatunk, hogy Te is szilárdan, teli talppal állj...vagyis guggolj a földön!

ht_rv_ellguggols_05.jpg

Hét elgondolkodtató érv az elölguggolás mellett

Sokszor háttérbe szorul az elölguggolás - de most megmutatom azokat az előnyöket, amiért legközelebb már Te sem fogod kifelejteni az edzéstervedből!

guggolas_08.jpg

Lábremegtetős gyakorlatok

A guggolás jóval több annál, mint hogy súlyt a rúdra, rudat a hátra, és hadd szóljon... Ismert, de inkább kevésbé ismert guggolás variációk jönnek!

guggolas_071.jpg

Virtuális guggolás szeminárium

Most alaposan kivesézzük és megtanítjuk Neked is a kellő technikát, csak hogy Te is átélhesd a guggolás örömeit.

nyjts_06.jpg

Statikus nyújtások - régi és jól bevált módszerek újra elővéve?!

A statikus nyújtások talán mai napig a legszélesebb körben alkalmazott hajlékonyság fejlesztő gyakorlatok, így most adunk egy hasznos összefoglalót: mit, mikor, miért és hogyan végezz!

setalos_kitores_060.jpg

Állj féllábon és megmondom, ki vagy!

Most megtudhatod mi az oka, hogy bajban vagy a kitörés variációkkal, másfelől az alábbi mozgásminta próbatétel lesz arra, hogy meghatározzuk, milyen állapotban vannak a csípő-medence komplexumot mozgató izomcsoportok!

felhzs_0201.jpg

Az új ektomorf stratégia: az alsótest edzése!

Nézzük, hogy miképp tudjuk átírni az edzéstervet, illetve módosítani a gyakorlatokat, hogy az leginkább a vékony, magas testalkatunkra legyen szabva!

guggols_korrekci_01.jpg

Guggolás klinika: Korrekciós technikák mindenkinek!

A guggolás során felmerült hibákról, helytelen mozgásmintáról már gyakran esett szó - most megnézzük milyen három gyakorlattal tudod javítani, erősíteni a tested és tökéletessé tenni a mozdulatsort!