Gluténérzékenség és a testépítés

Mennyire kell speciális diéta?

Mostanában a csapból is az folyik, hogy ki milyen autoimmun betegségben szenved - ezek közül talán a leggyakrabban emlegetett a lisztérzékenység. Mostani írásunk abból a szempontból közelíti meg a kérdést, hogy az edzésre ez milyen hatással van, ugyanis a glutén érzékenység tápanyag felszívódási zavarokat okoz a roncsolt bélbolyhok miatt. Ez sport szempontból talán leginkább a szénhidrát felszívódás zavarai miatt fontos nekünk.

Örök rejtély, és mai napig nem értik az orvosok, hogy miért lesz az, hogy valaki lisztérzékeny lesz, és valaki pedig nem, hiába hordozza azt a gént, ami a glutén emésztésénél problémákat okoz. Az emberek egyharmada hordozza a gént, és sem a rövidtávon, sem a hosszú távon nem tapasztalja soha a tüneteit a lisztérzékenységnek, holott elvileg ugyanúgy gondjai vannak a gluténnel.

Elsőként nézzük meg mi is glutén, mert ez is egy olyan kérdés, amit mindig is szerettél volna tudni, de sohasem merted megkérdezni. A gabonák nem csak  keményítőt tartalmaznak, hanem van bennük egy sereg egyéb más molekula is. Ilyen fehérje a gliadin és glutenin, amelyek közül a gliadin az, amit "agresszívabbnak" mondanak - pontosabban az ember az alfa-fliadint nem tudja tökéletesen megemészteni.

Melyek a tünetei a liszérzékenységnek?
Rövid távon: hányinger, émelygés, hasmenés, fejfájás, gyakran vízvisszatartás, duzzadt végtagok.
Hosszú távon: növekedésbeli zavarok, bőrbetegségek, általános fáradtság-levertség, gyerekeknél fejlődés lassulása.

Azt gondolnánk baromi egyszerű a megoldás: kerülni kell a búzát, rozst, árpát és zabot, és onnantól kezdve minden rendben lesz. Sajnos nem, mert ízfokozóként akár a sima rágóban is benne lehet, illetve az élelmiszeriparnak hála gyakorlatilag szinte mindenhol felüti a fejét. Aztán ha már kialakult a lisztérzékenység, akkor minél tovább fogyasztod a glutént, annál rosszabb lesz a helyzet: a vékonybélben a felszívódás és az emésztés egyre romlik.


A glutén érzékenység egyik megoldásának szánták egyébként az eredeti paleo diétákat is a 70-es években. De talán még érdekesebb, hogy tudomásom szerint nálunk nem fordították le, de nyugaton a reform kajálók bibliája a "Wheat belly", amit egy William Davis nevű orvos írt.

Tényleg a glutén a probléma? Az író, dr. Davis szerint nem! Könyvében azt magyarázza, hogy a hiba a gabonafélékben amiatt van, hogy a gliadin azokhoz a receptorokhoz kötődik, mint az opiátok, és gyakorlatilag függőségben tart minket vele az élelmiszeripar. Szerinte a legfontosabb az volna, hogy a gabonaféléket kicseréljük más szénhidrát forrásra, és emeljük a fehérjebevitelt.


Álljunk csak meg egy szóra! Megemelt fehérjebevitel, és alacsony glikémiás indexű, úgymond lassú felszívódású szénhidrátok… Ez nekem ismerős valahonnét. Megvan, persze: az izomépítő-testépítő diéták kábé 30 éve erre építenek. Ezek szerint igazából nem is kellene különleges diéta egy lisztérzékeny testépítőnek? Igazat megvallva nem feltétlen. Mivel gyakorlatilag a hagyományos rizs-zöldség-sovány hús diéta teljesen megfelel a követelménynek.

Mi történik, ha egy nem lisztérzékeny elkezd glutén mentes diétát csinálni, vagyis a gabonafélék bevitelét kizárólag a rizsre redukálja (bár egyes szerzők szerint a rizsnek is gyulladáskeltő hatása van), emellett a szénhidrát bevitelt a lassú felszívódásúakra korlátozza? Javul az inzulin érzékenysége, kevesebb lesz a felhalmozott zsírja, és jobb lesz a közérzete.


Ha ennyire egyszerű, akkor miért lett ilyen hatalmas piaca annak, hogy mindenre ráírják, hogy "gluténmentes"? Természetesen azért, mert ez egy hatalmas üzlet…

Zárszóként Martin Rooney edző szavaival búcsúznék: "Magyarázol nekem itt a gluténmentesről meg SMR hengereznéd a bicepszed? Menj, emeld meg a segged és csinálj néhány sorozat felhúzást!"

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények