Glutamint a turmixba!

Turmix-tartozékok: azaz Te mit teszel edzés után a kulacsodba?

Külön fejezetet érdemelne, hogy egyesek mennyi mindent hajigálnak bele - legtöbbször teljesen értelmetlenül az edzés utáni turmixba. Most a sok hasznos-vagy tán kevésbé hasznos turmix tartozékok közül a glutamint vesszük a górcső alá.

A glutamin sokaknak nagy kedvenc. Lássuk, ki miért ácsingózik utána - avagy a glutamin mire jó!

A gyomor: már a gyomor sebtében elkapja a bevitt glutaminunkat, hiszen a nyálkahártyáján található sejtjeit imádja a glutaminnal kényeztetni. Ez persze nagyon hasznos az emésztőrendszerünk megfelelő működéséhez, de szerintem Te nem ezért teszel elsősorban a turmixodba glutamint...

Az immunrendszer: a glutamin az immunsejteknek is kedvenc eledele, így a rendszeres glutamin bevitellel fokozhatjuk a szervezetünk ellenálló képességét. Ez a sportolóknál nem egy rossz dolog, mivel a kemény edzések által az immunrendszerre mért csapást némileg ellensúlyozhatjuk.

Az izomszövet: biológiából ki megtanulta - ki nem, az izmokban a szénhidrát glikogén formájában tárolódik. A glikogénnel megtömött izom jó dolog, hiszen a glikogén szolgáltatja elsődlegesen az energiát a nagy intenzitású edzésekhez, így fokozva a teljesítményt. Amikor kemény edzést végzünk, akkor pedig nem csak mi, hanem a glikogén raktáraink is kimerülnek, így amikor visszatöltöd a kalóriákat, akkor elsőként főképp a glikogén képzésre fogja a szervezet fordítani, majd csak ezután protein szintézisre, azaz izomépítésre.

De mi van abban az esetben, amikor valaki elvetemült diétán van, és a napjai, akarom mondani szénhidrátjai, előre meg vannak számlálva?

A glutamin mire jó diétában?

Tudniillik, a glutamin annyira jó fej, hogy a diéta alatt, a ránk leselkedő katabolikus állapotokat igyekszik minél inkább kiküszöbölni. Egyrészt segíti a fehérje-szintézist, másrészt a szervezet képes energiát szerezni belőle (kissé átalakulva, de bevonódik ő is a citrát-körbe). Ez ugye azért nagyon jó, mert így a szervezet energiaszükségletét nem a vázizomzat bontásából fogja nekünk elhappolni.

Sokan vannak, akik egy szebb, kockákkal teli, szálkásabb jövő érdekében olyan megszorításokra kényszerülnek, ami akár az edzés utáni turmix szénhidrát tartalmát is érzékenyen érintheti

Sok külföldi tanulmány izom biopsziás kísérlete bizonygatja nekünk, hogy a glutamin bár csodákra nem képes - de arra állítólag igen, hogy fokozza az izom-glikogén szintézist, hasonlóan, ahogy azt a nagy dózisú szénhidrát társánál tapasztalhatjuk, és szénhidrát hiányában is képes feltölteni a glikogén raktárakat. Tehát, ha diétáztok, zsírosodásra hajlamosak vagytok, ne adj'ég este jártok el edzeni, és nem szeretnétek már a késői órákban szénhidrátot bevinni, akkor nem árt glutamin barátunkhoz fordulni segítségért. Látjátok, a glutamin mire jó!

Glutamint mindenkinek!

Természetesen, azon sportolók, akik nem diétáznak, náluk sem árt a glutamin kiegészítés:

  1. A glutamin és a gyorsan felszívódó szénhidrátok együtt a lefőzhetetlen páros, vagyis verhetetlenek, ha a testünk glikogén raktárainak feltöltéséről van szó.
  2. Kedvező anabolikus körülményeket a fehérje-szintézis fokozásával is tetőzi
  3. A növekedési hormon termelődését is serkenti, ráadásul több úton: egyrészt a véráramban keringő arginin és glutamát koncentrációjának emelésével, másrészt egy olyan nitrogén egyensúlyi állapotot idéz elő, ami elősegíti a növekedési hormon kibocsátást.
  4. A kutatások szerint a glutamin képes szembeszállni a kortizollal. (A kortizol egy csúf stressz hormon- és nem igazán csípjük, mert az izomzat lebontását szorgalmazza.)

További általános - áldásos hatásairól nem fogunk most ódákat zengeni, hiszen az összetevők kapcsán mindent részletesen megtaláltok. ()

Azonban a folytatásban majd egy röpke zárásként még néhány hasznos információval kedveskedünk a glutamin vásárlásával kapcsolatban azoknak, akiknél mégis csurran cseppen glutamin a turmixba.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

edzs_utni_turmix_03_4.jpg

Glutamin

A glutamin az izomszövet aminosav tartalmának mintegy 60%-át alkotja. Nagyobb megterhelés esetén - intenzív edzés; műtét után; illetve betegségek folyamán - mindenképpen a külső pótlása szükséges.

edzs_utn_turmix_010_1.jpg

Glutamin vásárlási kisokos

Nyilván megakad a szemünk a drágább, sokat sejtető glutamin mátrixokon, és esetleg joggal bele is fészkeli magát a fejünkbe a gondolat: ez vajon mivel jobb, mint a hagyományos társa?

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

zsiros_mitoszok_04_3.jpg

Kardió edzés éhgyomorra

Nézzük meg közelebbről a reggeli kardiót: tippek a zsírvesztésre - az izom maximális megtartása mellett!

leangains_03.jpg

Étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! - Így alkalmazd a gyakorlatban!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

protein_forras_01.jpg

Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

A fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. Így joggal merült fel a kérdés: vajon hatékonyabb az izomépítés szempontjából az, ha a fehérje por helyett aminosavakat viszünk be? Erre keressük a választ!

emszts_javts_02.jpg

Gyomorbántalmak kezelése gyógyszer nélkül

Mostani írásunkban összeszedtük azokat a kiegészítőket, amelyekkel gyógyszerek nélkül is támogathatod a gyomor és tápcsatorna egészségét.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!