Glutamin

Glutamine, L-glutamin

A glutamin alapvetően egy nem-esszenciális aminosav, mivel a szerveztünk más aminosavakból is elő tudja állítani (például valinból és izoleucinból). Ugyanakkor nagyobb megterhelés esetén - fokozott stressz helyzetben (amilyen egy intenzív edzés is); sérülést vagy műtétet követően; illetve betegségek folyamán - a szervezetünk már nem képes elegendő mennyiségű glutamin előállítására - így mindenképpen a külső pótlása szükséges.

A glutamin mondhatni az egyik legnépszerűbb aminosavunk főképp a testépítők és más sportolók körében, ugyanis az izomszövet aminosav tartalmának mintegy 60%-át alkotja. Sőt: az emberi szervezet szabad aminosav állományának legnagyobb részét is a glutamin képezi.

Felfedezése
A glutamint elsőként répaléből (Schulze és Bosshard 1883), valamint búzafehérjéből izolálták (Damodaran, 1932). Biológiai jelentősége a gyógyászatban a 30-as évektől kezdett előtérbe kerülni, manapság pedig a táplálékkiegészítők között is igen nagy ismeretséget tudott kiharcolni.

Természetes előfordulása
A glutamin számos természetes táplálékunkban megtalálható: a legmagasabb glutamin tartalma a búzafehérjének és a túrónak van, de megtaláljuk még a húsokban, a halakban, szójában, tojásban, tejtermékekben, babban és bizonyos nyers zöldségekben (például borsó, kukorica, káposzta, petrezselyem, spenót stb.).

Hatása

Az izmokért...
A fokozott fizikai terhelés hatására az izomszövet glutamin szintje jelentős mértékben lecsökken. A kívülről bevitt glutamin azonban elősegíti a nagyobb mértékű glikogénraktározást az izmokban, valamint fokozva a fehérjeszintézist kedvező anabolikus körülményeket teremt az izomépítéshez. Egyes kutatások szerint a glutamin szénhidrátok nélkül is képes feltölteni a glikogén raktárakat. Másrészt több úton is fokozza a növekedési hormon termelődését. Egyrészt a véráramban keringő arginin és glutamát koncentrációjának emelésével, másrészt az ammóniának a lebontásával szintén egy olyan egyensúlyi állapotot idéz elő, ami elősegíti a növekedési hormon kibocsátást.

Az immunrendszerért...
A glutamin fontos szereplője számos immunológiai folyamatnak: egyrészt az immunsejtek számára fontos tápanyag, másfelől gyulladáscsökkentő hatású.
Itt fontos megemlíteni, hogy az intenzív edzés gyengíti az immunrendszert, így fokozottan érzékennyé teszi a sportolókat a fertőző betegségek begyűjtéséhez. A megfelelő glutamin pótlás megóvhat minket ezektől a betegségektől, így nem kell kényszerpihenőt beiktatnunk az edzéseink közé némi nátha, vagy esetleg más komolyabb betegség miatt.

A gyomorért...
A glutamin az emésztőrendszer sejtjeinek is az egyik kedvenc eledele, elősegíti az egészséges bélflóra kialakítását.

A méregtelenítésért...
A máj a glutamint glutation szintéziséhez használja fel. A glutation glutaminsavból, ciszteinből és a glicinből szintetizált tripeptid, melyet a testünk egyik legerősebb antioxidánsaként szokták emlegetni. Ezen kívül a glutamin szintézise az ammónia felhasználásával jön létre - vagyis elcsen egy nitrogént az ammóniától. Ez a folyamat a deaminálás, mely a szervezetben található káros nitrogén eltávolításában nagy szerepet játszik.

Az idegrendszerünk hatékony működéséért...
A glutamin glutaminsavvá alakulva segíti számos agyi neurotranszmitter (átvívőanyag) képződését - így biztosítva a megfelelő idegrendszeri működést és a jobb mentális kapacitást. Ez az élet számos területén hasznos - így a sportban is, mivel segíti a megfelelő koncentrációt, - hatékonyabbá téve ezáltal az izomfejlesztéshez szükséges agy-izom kapcsolat kialakulását.

4324,695,4738,1383,8703,1588,8878,6018,5243,3869,1269,6489

Napi adag és szedésével kapcsolatos információk
A glutamin szedését illetően nagyon sok kísérlet, teória, vita és persze változatos végeredmények születtek. A jelen álláspont szerint a napi 10-15 gramm fogyasztása javasolt, főképp edzés után és este közvetlenül lefekvés előtt. A bevitt mennyiség természetesen testsúlytól, illetve a fizikai megterhelés mértékétől is függhet.
Előnyösebb ezen kívül olyan glutamin tartalmú kiegészítőket választani, ahol a glutamin nem szabad formában, hanem valamely más molekulához kapcsolódva van jelen. Ez növeli a glutamin stabilitását és beépülésének hatékonyságát.

Hiánytünetek
Bár a glutamin nem esszenciális tápanyag, ezért kifejezetten hiányállapotról nem beszélünk. Ugyanakkor, ahogy olvastuk, vannak olyan körülmények, amikor a glutamin bevitele szükségessé válik. Ha ezen esetekben nem viszünk be megfelelő mennyiségű glutamint, számos negatív hatással nézhetünk szembe: például megbetegedés, fertőzések és izomtömeg-vesztés.

Mellékhatása
A glutamin természetesen is előfordul a szervezetünkben, ezért szedése nem jár semmilyen mellékhatással. Magasabb dózisú szedésénél gyomorbántalmak kialakulhatnak - ebben az esetben csökkentsd a bevitt mennyiséget.

Milyen betegségek esetén legyünk óvatosak?
Máj, gyomor és vesebetegségek esetén - vagyis olyan krónikus betegségeknél, ahol az ammónia szerepet játszhat - csak orvosi engedéllyel alkalmazzák a kiegészítést. A glutamin glutamáttá alakul át, ezért legyenek elővigyázatosak azok, akik a nátrium-glutamátra érzékenyek. Ezen kívül epilepszia gyógyszerek szedése esetén is konzultálj orvosoddal.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

kell_e_protein_05_1.jpg

Glutamint a turmixba!

A glutamin mindenkinek nagy kedvenc, és nemcsak az izomszövet ácsingózik utána! Ismerd meg a glutamin több oldalát, és azokat, akik szeretnék a kedvenc aminonkat elhappolni az izomszövet elől!

edzs_utn_turmix_010_1.jpg

Glutamin vásárlási kisokos

Nyilván megakad a szemünk a drágább, sokat sejtető glutamin mátrixokon, és esetleg joggal bele is fészkeli magát a fejünkbe a gondolat: ez vajon mivel jobb, mint a hagyományos társa?

taplalek_kiegeszitok_dietahoz_1.jpg

Zsírégetők... vannak még csodaszerek, vagy maradtak a hazug ígéretek?

Utálod, hogy megint egy csomó pénzt elvertél hangzatos, zsírégetőkre... és a hatás elkeserítő? Olvasd el a cikket, és változtasd meg a hozzáállásod a sikerért!

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

kitrs_040_2.jpg

Strandszezon kiegészítők: mitől lehetsz még jobb formában!?

Kiegészítők a klasszikus zsírégetőkön túl... amelyek segítenek, hogy hatékonyabban csökkentsd a zsírt és hozd a top formád!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

emszts_javts_02.jpg

Gyomorbántalmak kezelése gyógyszer nélkül

Mostani írásunkban összeszedtük azokat a kiegészítőket, amelyekkel gyógyszerek nélkül is támogathatod a gyomor és tápcsatorna egészségét.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!