Témák nekem: BCAA vagy glutamin?

Glutamin vásárlási kisokos

Avagy néhány probléma és akadály, mely a glutamin izomszövet felé vezető útját állhatja.

A glutamin vásárlást is megoldhatjuk egyszerűen, hiszen szinte a legtöbb gyártó palettáján felfedezhetjük a viszonylag olcsóbb kategóriás L-glutamint. Nyilván megakad a szemünk a drágább, sokat sejtető glutamin mátrixokon, és esetleg joggal bele is fészkeli magát a fejünkbe a gondolat: ez vajon mivel jobb, mint a hagyományos társa?

Kezdjünk neki a történetnek. Adott némi probléma és akadály, mely a glutaminunk izomszövet felé vezető útját állja.

  1. A glutamin azon elkényeztetett fajta, mely a gyomor savas közegének következtében könnyen elveszti a hatékonyságát.
  2. A másik, hogy a glutamin egy olyan dolog, amiért nem csak mi rajongunk. A gyomor bélbolyhai és egyéb sejtecskéi is nagyon fenik rá a fogukat, ugyanakkor az immunrendszerünk is igyekeznek bevadászni az izomszövet elől. Bár az ő szemszögüket is meg lehet érteni, mivel az edzés által kiváltott fizikai stressz gyengítheti az immunrendszerünket, és ezt bizony kompenzálni kell, hogy ne dőljünk ki az első influenza hullám alkalmával.

Az immunrendszerünk támogatása is nagyon nemes és felsőrendű cél, viszont emiatt a bevitt glutaminunk csupán csekély része fog az izomszövetek rendelkezésére állni - és valljuk be őszintén: mi inkább az izmainknak címezzük a turmixba lapátolt glutamint. Ebben az esetben két akadályt kell túlélni, hogy a glutamin eljusson a rendeltetési helyére.  Az első kihívásként meg kell oldani a glutamin stabilizálását (hogy a gyomorsavunk ne csinálja ki azonnal), a második próbatételként pedig át kell jutnia a bél és immunrendszer karmain.

A LEHETŐSÉGEK

Az első frappáns megoldás, hogy a glutaminnak társat találunk: vagyis egy másik molekulával párba állítjuk. És mint tudjátok, olyan világot élünk, hogy az egyedülállóak elvesznek (jelen esetben megemésztődnek a gyomorsav által), addig a párban élő glutaminok stabilan maradva vészelik át az akadályokat. A glutamint amúgy másik amino társával, az alaninnal szokták összeboronálni (így ők lesznek a dipeptidék), de találhatunk már acetilált verziót is, N-acetil-L-glutamin formájában.

Egy másik lehetőséget az észterifikáció nevezetű kémiai eljárás - amit a kreatin mintájára lophattak el - és hipp hopp így lett a nagyon hatékonyan felszívódó és kiváló biológiai hozzáférhetőséggel rendelkező glutamin-etil-észter.

És itt van még a Glutamin-AKG: az AKG fedőnév alatt egy olyan összetevő rejtőzik, mely a glutamin termelődését fokozza a szervezeten belül.

Találhatunk azonban hagyományos L-glutamint is ezekben a mátrixokban. Nem kell kiakadni, ez csak amolyan csaliként funkcionál: még szerencsétlen L-glutamint a gonosz bélbolyhok és az immunsejtek szedik ízekre, addig a többi glutamin egérutat nyerve futhat az izmokhoz.

A lényeg, hogy a glutamin peptidek, illetve egyéb mátrixok jobb választásnak bizonyulnak, mint a hagyományos-magányos L-glutaminunk. A peptidék és az egyéb összetevővel társított glutaminok nagyobb hő és pH stabilitással rendelkeznek, így jelentősebb áldozatok és veszteségek nélkül jutnak a véráramba majd tovább... - ahol már az izmok izgatottan várhatják érkezésüket.

1587,1588,1623,1179,5243

További érdekességek a glutaminról:

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

edzs_utni_turmix_03_4.jpg

Glutamin

A glutamin az izomszövet aminosav tartalmának mintegy 60%-át alkotja. Nagyobb megterhelés esetén - intenzív edzés; műtét után; illetve betegségek folyamán - mindenképpen a külső pótlása szükséges.

edzs_utn_turmix_010_1.jpg

Glutamin vásárlási kisokos

Nyilván megakad a szemünk a drágább, sokat sejtető glutamin mátrixokon, és esetleg joggal bele is fészkeli magát a fejünkbe a gondolat: ez vajon mivel jobb, mint a hagyományos társa?

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

sszetev121.jpg

BCAA-t, de melyiket?

Az egyik por, a másik kapszula, ez itten cseresznyésen pezseg, a másikban van még más okosság is… nem beszélve az árak közötti különbségről… vajon ez csak a márka miatt jelentős, vagy tényleg annyival többet tud? Most kiderül!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

protein_forras_01.jpg

Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

A fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. Így joggal merült fel a kérdés: vajon hatékonyabb az izomépítés szempontjából az, ha a fehérje por helyett aminosavakat viszünk be? Erre keressük a választ!

emszts_javts_02.jpg

Gyomorbántalmak kezelése gyógyszer nélkül

Mostani írásunkban összeszedtük azokat a kiegészítőket, amelyekkel gyógyszerek nélkül is támogathatod a gyomor és tápcsatorna egészségét.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!