Ginseng

Koreai ginseng, Panax Ginseng.

Ki ne kutatná azt a csodaszert, mely meghosszabbíthatja az életünket, erőt, egészséget és boldogságot adva? Nos, keleten talán egyesek úgy vélik, megtalálták a megoldást egy kis növény formájában. Ő lenne a ginseng, vagyis az "élet gyökere".

Természetes előfordulása
A ginseng egy híres ázsiai gyógynövény, melynek a gyökerét már több ezer éve használják különféle gyógyítási célokra. A ginsengnek ismerünk koreai és szibériai változatát. A koreai fajtának az élénkítő, még a szibériainak az immunrendszerre gyakorolt hatása erőteljesebb.

Hatása

Ahogy említettem: Erő, egészség, és boldogság. Nézzük sorban.

Erő
Általános tapasztalat, hogy serkenti a szellemi és a testi teljesítményt is. A kutatások azt mutatják, hogy a ginseng az adrenalin hormon hatásán keresztül éberebb állapotban tartja az agyunkat, fokozza az idegrendszeri működést - így késlelteti a fáradság megjelenését. Ugyanakkor nem csak a szellemi, hanem a testi erőt is növelhetjük vele. A kutatások szerint a ginseng serkenti a vérkeringést, mivel javítja a tüdő munkájának hatékonyságát és növeli az oxigénfelvételt. Sőt egyesek úgy találták, hogy az izmok működésére, azok energia-felhasználására is kedvező hatással van. Ezeket figyelembe véve a ginseng a sportkiegészítők körében is megállhatja a helyét.

Egészség
Kitűnően alkalmazható az immunrendszerünk megerősítésére, mivel olyan speciális immunsejtek termelődését serkenti, amelyek hatékonyan veszik fel a kesztyűt mindenféle ártalmas vírusok és baktériumok leküzdésében. A kutatások kimutatták, hogy a ginseng hosszú távú használata gátolhatja az öregedéssel együtt járó immunrendszer gyengülést is. Egyes tanulmányok szerint a ginseng a rákkal szemben is segíthet felvenni a harcot. Egyrészt gátolhatja a daganatos sejtek növekedését, másfelől stimulálja az immunrendszert és véd a szabadgyökök ellen. A ginseng jótékony hatásairól szóló lista itt sem ér véget. Kedvező hatással van a vércukorszintre, alkalmazásával csökkenthető a vérszérum koleszterintartalma, - ennek köszönhetően pedig az érelmeszesedés kialakulásának veszélye is kisebb lesz.

Boldogság
A ginseng számos egészségmegőrző hatása mellett az endorfin, azaz a boldogságért felelős hormon termelését is fokozza. Végül megemlíthetjük, hogy a ginseng a stresszhatások ellen is egyfajta védelmet biztosít, mivel jótékony hatást fejt ki a mellékvesére, elősegíti megfelelő működését, ily módon biztosítja a szervezet stresszel szembeni fokozottabb ellenállását.

4985,4986,3942,3949,3955,9447

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók 
A ginsenget lehet gyökér-formában is beszerezni, de praktikusabb megoldás a kapszulába zárt változat. Általában 400-1000 mg - ot javasolnak, étkezés során, de a legjobb, ha címkén fellelhető adagolást követjük. Érdemes pár hónapos szedési ciklust követően 1-2 hét szünetet tartani.
Élénkítő hatása révén inkább a napunk első szakaszában vigyük be, és óvatosan használjunk mellette más stimulánsokat.

Vásárlási jó tanácsok
A mennyiség helyett a minőség legyen az elsődleges szempont. A legjobb minőségű ginsengnek a Koreai vörös ginsenget tartják, illetve a gyökér hatásosságáról a ginsenosid tartalom árulkodik. Mindenképp előny, ha ez fel van tüntetve a címkén! A legjobb minőségű ginseng 4-7% ginsenosidot tartalmaz.

Hiánya esetén
Hiánytünete nem ismert.

Mellékhatása
A túlzott mennyiségek fogyasztása álmatlanságot, orrvérzést, fejfájást, idegességet, gyomorproblémákat okozhat. Terhesség és szoptatás ideje alatt nem ajánlott a szedése. Egyes krónikus betegségben szenvedők (cukorbetegség, asztma, magas vérnyomás esetén) mindenképp konzultáljanak az orvosukkal a használat előtt. Véralvadás gátló szereket szedőknek szintén nem ajánlott az alkalmazása.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

mentlis_serkentk_01.jpg

Ha nehezedre esik a folyamatos koncentráció… mentális frissítő sulihoz, munkához, edzéshez!

Még mielőtt egy nagy adag energiaitallal hígítanád fel ismét az instant kávédat, - próbáld ki inkább a következő természetesebb módját az éber állapot visszaállításának!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

rich_02_1.jpg

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!