Futópad vagy szabadtéri futás: előnyök és hátrányok!

Szabadból a terembe! Mire ügyelj, ha futópadra téved az utad?

Érdekes, hogy sokszor hangoztatják, hogy a futópadon való futás az egy az egyben olyan mint a szabadban, és ezért milyen remek alternatíva, ha odakinn az idő nem engedi meg a mozgolódást. A valóság azonban nem ilyen! Valószínű, hogy akik ezt állítják, azok sohasem futottak szabadban vagy éppen a futópadot nem próbálták, de a két élmény teljesen más. A mostani írásunkban azt vizsgáljuk miben tér el a futópad, és milyen szabályok vonatkoznak rá speciálisan. Vagy inkább mivel találkozik a teremben az, aki eddig csak szabadan futott.

Első pont az időjárás és a környezet. A teremben sem természetes fény, sem a levegő nem lesz olyan mint odakint. Ez egyrészt remek, mivel nem nagyon fogsz esőben és szélben futni… másfelől zavaró is lesz.

Az első és nagyon fontos szabály, hogy a zárt térben kevésbé kell a futáshoz (vagy bármilyen állóképességi munkához) felöltözni. Zárt térben futáshoz csak annyi ruhát vegyél magadra, mintha a teremben melegebb lenne kábé 5 -8 fokkal. Teljesen más a hőleadása a testnek a zárt térben. Lehet, hogy az első pár percben hűvösnek tűnik majd, de aztán rá fogsz jönni, nem hoztál rossz döntést! Víztelenítésnek mellesleg kiváló, ha szándékosan vastagon felöltözöl, és úgy csinálod a zárt térben futást.

Következő érdekesség, hogy ahogyan van utcai és terep-futócipő, úgy már gyártanak kifejezetten "treadmill", azaz futópadra való lábbeliket is. Egyáltalán nem hülye ötlet, hiszen a talaj adott esetben egészen más: gondold csak végig itt minden lépéssel gyakorlatilag egy helyben maradsz, és a talaj fog alattad siklani. Mások a súrlódási együtthatók, és mások a talajreakciók, így ezek  más terhelést jelentenek a szalagoknak és az izmoknak.

Sokan fikázzák, hogy a futószőnyegek használata káros az ízületre, ami egész egyszerűen nem igaz. Van egy lengéscsillapító (igaz cserélni kellene időnként) a gépekben, aminek köszönhetően sokkal kevésbé megterhelő, mint mondjuk a járdán futás.

Ha komolyan veszed a futást és van terep- és utcai futócipőd is, akkor ideje megvásárolni az első beltéri cipődet is!


Amit talán a legkevésbé tudnak sokan tolerálni a teremben futás során: az, hogy a sebességet nem úgy szabályozod, hogy egyserűen csak lassítasz, vagy gyorsítasz, hanem mindent gombnyomásra kell elvégezni. Sajnos ez egyáltalán nem természetes dolog, sőt kifejezetten zavaró főleg olyannak, aki eddig csak szabadban futott.

Érdemes több fázist beiktatni, ha a célod a zsírvesztés. Számos futópad tartalmaz előre megírt programokat, amik során emelkedőket és különféle sebességeket variálnak. Ezek egyfelől hasznosak, mert tényleg kicsit olyan érzés, mintha maga a terep lenne változatosabb. Másfelől, ahogy egy természet futó ismerősöm mondta ezek a programok olyanok, mint az alkoholmentes sör: vannak, de minek, ha egyszer sohasem lesznek olyanok, mint az igazi.

Összességében tehát: a futópad hasznos és nagyon jó alternatívája a szabadban futásnak, azonban ne feledjük el, hogy teljesen más hozzáállást és teljesen más attitűdöt kívánna meg. Aki nem tud elvonatkoztatni a mesterséges érzéstől, annak  nem javasoljuk… mert aki például az erdei futáshoz szokott, annak sem a futás közbeni zenehallgatás, de még a teremben cicanadrágban a taposógépen pucsító 19 éves lányok látványa sem tudják elvenni majd a monoton érzést.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Jo kis cikk..
Kedvelem ;-)
Miklós Szigetvári | 2015-02-24 09:25:15