Folytassuk az olajozást... Még egy kicsi a zsírokról...

Telített zsírok, transzzsír és telítetlen zsírok

Vannak az ellenszenves telített zsírok, a főgonosz transzzsír és a jófiúk csoportja, a telítetlen zsírok.

Az , és ígéretemhez híven most hasznosítani is fogjuk ezen információkat.

A telített zsírok szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú, többnyire állati eredetű (kivétel a kókusz és a pálmaolaj) lények, így ide sorolhatóak a húsfélékben, tejtermékekben, tojásban található zsírsavak is.

Az idő során több okból is kivívták ellenszenvünket: egyrészt mivel jóval többet fogyasztunk belőlük a kelleténél - bár ezért inkább magunkat okolhatjuk... - így jelentős szerepet játszanak a has tájékon kibukkanó úszógumik kialakulásában. Az elhízás pedig már kipárnázza az utat számos szív-érrendszeri betegség számára, amihez már számos más szövődményt is jár ajándékba. De ha ez még nem elég, akkor számos nemzetközi kutatás ecseteli a telített zsírok és a magas koleszterinszint szoros kapcsolatát.

De vigyázzunk, mert a telített zsírokon kívül történhet még rosszabb dolog is az ételünkben: a kutatók manapság a  transzzsírokat mint "emberi fogyasztásra alkalmatlan produktumot" pécézték ki új főgonoszként. És igazuk is van: a transzzsír ugyanis egy mesterségesen túltelített zsiradék – melyet hidrogénezéssel állítanak elő: vagyis a növényi olajhoz még több hidrogént csapnak, és így szilárdítják meg (elrettentő példaként álljon itt a margarin). Ezen művelettel viszont jól belebabrálnak a zsírok szerkezeti felépítésébe, és olyan keresztkötéseket hoznak létre, melyek rendellenes sejtműködéshez vezethetnek. Csak hogy abszolút drámaiak legyünk: a megváltozott sejtműködés pedig szerepet játszhat a szív- és érrendszeri, valamint a rákos megbetegedések kialakulásában, sőt megnöveli a szívinfarktus és a stroke kockázatát is. Gondolom ezek után már a margarinok látványát is kerülni fogjuk, azonban a transzzsírok aljas módon más ételekben is elbújnak. Nagy eséllyel vadászhatunk a transzzsírokra a "hidrogénezett", illetve "részben hidrogénezett növényi olaj, illetve zsiradék" kifejezések bevetésével is. Így nem csak a margarinokban, de levesporok, salátaöntetek és fagyasztott készételek összetevői között is ott viríthatnak.

No, eddig túl sok jót még nem olvashattunk a zsírokról, de hogy javítsunk egy kicsit az imidzsükön, jöjjenek végül a telítetlen zsírok. Telítetlen zsírjaink szobahőmérsékleten folyékonyak, és főképp növényi olajokban fordulnak elő. Ahogy már tudjuk, két kis csoportjuk van: egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak. A legtöbb olajban mind a két zsírsav típus megtalálható, besorolásukat az határozza meg, hogy melyik van jelen nagyobb arányban. A telítetlen zsírok számlájára számos jó cselekedet írható, ugyanis bizonyos telítetlen zsírsavjaink csökkenthetik a koleszterinszintet és a vérnyomást, növelik az érfalak rugalmasságát, megakadályozva a szív-ér rendszeri betegségek kialakulását, sőt még a fogyásban is segíthetnek minket.

De ne higgyétek, hogy ezzel ilyen szépen és egyszerűen ér véget zsíros kis történetünk. Még egy utolsó cikk erejéig részesei lehettek a mostanában nagy lendülettel terjedő omega-mániának, és az is kiderül, hogy miért érdemes példát venni az eszkimókról.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsirok.jpg

Most már minden olajozottan fog menni...

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

telitett_es_a_telitetlen_zsirsavak_010.jpg

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!