Fogyni, de nem akárhogyan!

Mi befolyásolja leginkább a testsúlyt?

Ahogy a tömegnövelésnél, úgy a fogyás szempontjából sem egy tényező határozza meg a súlyodat. Sajnos nem elég annyi, hogy "Na, ma is ettem csirkemellet és emiatt ledobtam 3 kg zsírt”, hanem ennél sokkal összetettebb a folyamat. Igyekeztünk most egy átfogó írást adni arról, hogy melyek a legfontosabb összetevői ennek a komplexumnak.

Az élelmiszerek kiválasztása:

A szervezet úgyis megköveteli a számára fontos dolgokat - akár beviszed, akár nem. Ha pedig nem, akkor nyilván próbálja szintetizálni, vagy ha ez nem megy, akkor elvonni valahonnan. A szintetizálás sem mindig a legjobb dolog, hiszen például az értékes fehérjéből cukrot csinálni (szénhidrátmegvonás idején) egy elég gazdaságtalan megoldás - mégis számos ember csinálja azt, hogy valamilyen tápanyagot teljesen megvon.

Rendben, hogy a külsőségek fontosak, de az egészség sem elhanyagolandó. Sőt még az is meggondolandó, hogy akik most rövid távon akarnak jól kinézni, azok vegyék figyelembe, hogy 20 év múlva úgy nézhetnek ki az önsanyargatás miatt, mint a Gyűrűk Ura Gollamja! Nem kell messzire menni, nézzük meg, hogy néz ki a bőre azoknak a hölgyeknek, akik mondjuk 10-15 évig versenyeztek fitnesz formában vagy testépítésben. Nem csak a szteroidok mellékhatásai miatt néznek ki úgy, mint a saját nagyanyjuk, hanem azért is, hogy a versenydiéták során kő keményen megvontak egy rakás, alapesetben nélkülözhetetlen tápanyagot.

A mennyiségi kérdése:

Alapvetően azt szoktam mondani, hogy a testsúlyát kontroll alatt tartó embereknek elég a kalóriákat számolni. Ha többet mozogsz, mint amennyit beviszel, akkor óhatatlanul fogyni fogsz, és fordítva. Ez gyakorlatilag többé-kevésbé igaz, hiszen mindent szintetizálunk mindenből, mint írtam fenn (kivétel az esszenciális aminosavakat és az esszenciális zsírsavakat), azonban valahogyan mégsem valósul meg ez a gyakorlatban.

Sajnos nem tartható fenn, hogy egész nap szemetet eszel, de mellé bedobsz napi kétszer pár darab aminosav tablettát meg egy vitamin pakkot és akkor minden tökéletesen fog működni. Nem mindegy teljesen sajnos, hogy honnan származik az a kalória. Emiatt lehet például az, hogy valaki bár kövér és túlsúlyos, mégis alultáplált.


De mégis mi lenne a minimum?

Mivel nehéz lenne szétválasztani, hogy az egyes aminosavakból éppen Neked mennyire lenne szükséged, emiatt egyszerűsítsünk és nézzük általában: vagyis fehérjéből naponta 1,5-2 gramm lenne az ajánlott súlyzókkal edzők és/vagy erősportolók számára. Ezzel többnyire nem is szokott probléma lenni, legfeljebb hölgyeknél, akik általában kevesebb fehérjét visznek be, mint az ajánlott lenne. Ezen segíthetnek akár a fehérjekiegészítők is:

27 580 Ft -15% 23 380 Ft
dymatize_elite_whey_4500.jpg
18 280 Ft -29% 12 980 Ft
71mht2txz2l_sy550_.jpg
18 280 Ft -20% 14 580 Ft
dymatize_elite_fusion_7_2332.jpg

Esszenciális zsírsavakból 0,1-0,15 gramm körüli mennyiség kellene testsúly kilogrammonként. A fehérjével szemben ezt azonban valahogy mindenki elfelejti, mert még mindig él bennünk a régi dogma, hogy a zsír az rossz…

15 080 Ft -20% 12 080 Ft
animal_omega_30.jpg

Ha fentiek megvannak akkor még mindig ott tartunk, hogy meghalunk, hiszen nincsenek vitaminok, amik a szervezet normális működéséhez elengedhetetlenek. A napi ajánlott mennyiségekről írtunk már, emiatt ha bővebben kíváncsi vagy rá, akkor !

16 280 Ft -26% 11 980 Ft
universal_animal_pak_44.jpg

Első körben ezeket tedd rendbe magadban, és utána lehet játszani a különféle divat diétákkal. Vizsgáld meg az adott diétát, amivel XY is lefogyott, az megfelel a kritériumoknak? Van benne neked megfelelő mennyiségű a felsoroltakból? Ha nem akkor kuka, és nem számít, hogy ki fogyott le vele, hiszen elárulok egy titkot: minden diétával fogyni fogsz első körben, mert mindegyik egy-egy tápanyag megvonására építkezik!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

trend_03_2.jpg

Miért nem működik a tartós koplalás?

Fogyásról ne is álmodj amíg nincs rendben a hormon szinted! Az alábbiakban amolyan érdekességként megtudhatod, miért nem sikerült még teljesen lefogynod.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

dita_05.jpg

Kalandozások az elmebeteg diéták otthonába

Tegyünk egy kis képzeletbeli kirándulást kedvenc diétás elmebajaink otthonába… és nézzük meg, miért nem működnek úgy a dolgok, ahogy a nagykönyvben (vagy legalább is a bulvár magazinokban) meg vannak írva…

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

omega_3_01.jpg

Omega zsírsav kiegészítőt - de melyiket?

Nem elég az esszenciális zsírsavak beviteli mennyiségére odafigyelni - hanem az arány is ugyanolyan fontos!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

dita_016.jpg

Szálkásító mintaétrend csak Neked!

Kötelező cikk, ha a diétádhoz egy interneten fellelhető, egyszerű, mégis hatékony minta étrend sablont keresel!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.