FitBuilderes mítoszirtások - avagy mesék a gyakorlatokról!

A gyakorlatok kiválasztása kardinális kérdés, legyen a célunk tömegnövelés, szálkásítás, vagy akár csak valami egyszerű wellness. Korántsem mindegy, hogy mit mivel párosítasz, hiszen ezen áll vagy múlik minden. Az edzőteremben vérre menő vitákat tudnak okozni az alábbiak, emiatt azt gondoltuk, hogy nem ártana kicsit átbeszélni a leggyakrabban előforduló tévhiteket. Lássunk ezúttal néhány olyan fitnesz-mítoszt, ami a gyakorlat kiválasztásra vonatkozik!

"A sima sorozat és ismétlés technika nem hatékony"

Sokan mostanság - amióta az alternatív edzés módszerek hódítanak - egyszerűen lenézik a hagyományos munka hatékonyságát. Azt hiszik nem lehet működőképes egy hagyományos 3x12 vagy egy klasszikus 5x5, hanem helyettük a legsajátosabb megoldásokban vélik felfedezni a spanyol viaszt. Ezek nem biztos, hogy célravezetők, különösen, amikor mondjuk nagy koncentrációt igénylő gyakorlatokról beszélünk, mint mondjuk a szakítás, vagy a mellre vétel.

Nincs olyan, hogy "legjobb gyakorlat"

Ugye gyakran hallottad, hogy mondogatják például a guggolásról, hogy a gyakorlatok királya? Ez a dolog nem teljesen igaz, hiszen nincs olyan, hogy legjobb gyakorlat, ami mindenkire ráhúzható, amitől mindenki legjobban fejlődik. Legyen a gyakorlat bármilyen hatékony is, ha egyre ugyanazt ismételgeted, akkor sérüléshez vezethet, mert ugyanannak a stressznek teszed ki a szervezeted. 

Továbbá, ha mindenkinek működne ugyanaz, akkor valószínűleg nem is lenne szükség újítókra, akik gyakorlatokat találnának ki…

Ha egy gyakorlati példával szeretnénk élni, vegyük számba azokat a gyakorlatokat, amelyek valakinek a nevét viselik. Elsőként, ami eszembe jutott az, hogy megkülönböztetünk pl. Scott vagy Gironda féle bicepsz gyakorlatot, hogy csak egyet emeljek ki. De ki ne hallott volna az Arnold nyomásról. Ezekre az újítókra nyilván nem lett volna szükség, ha mindenkinél működtek volna a gyakorlat alap változatai.

 "A gépek mindig alacsonyabb rendűek, mint a szabad súlyok"

Általában mindig azt hallani, hogy egy lapsúlyos gép sohasem olyan hatékony, mint a szabad súlyzós változat. Ez nem mindig igaz, hiszen gyakorta előfordul, hogy a terhelés bizonyos esetekben sokkal nagyobb, mint mondjuk a gyakorlat kézisúlyzós változatánál.

Ugyanakkor tény, hogy a gépekkel megszerzett erőt nem tudod direkt módon továbbítani az erőgyakorlatokba, amiket szabadsúllyal végzel. Egész egyszerűen ez olyan, mintha arról kezdenél vitatkozni, hogy ki győzne, ha egy fehér cápa vagy egy oroszlán harcolnának. A kérdést ugye az döntené el, hogy hol... Itt is az a lényeg, hogy megvan a helye mindennek és mindenkinek.

Bizonyos fázisokban, főleg versenyfelkészüléskor testépítőknél igenis elengedhetetlenek a lapsúlyos, izolációs technikák, mert szabadsúllyal sokszor a lemaradt területeket szinte lehetetlen volna felhozni.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kezd_hibk_03_1.jpg

Pihenő idők

Különböző szünet kellene az erő edzésnél, a tömeg növelésnél és a lefaragásnál... de mégis mennyit kellene pihenni az egyes sorozatok között?

szabad_suly_vs_gep_1.jpg

Szabad súlyok vagy gépek?

Szabad súlyokkal vagy gépekkel jobb edzeni. A két tábor kibékíthetetlen és örök ellentétre ítéltetett. Nem igazságot szeretnék tenni, hanem objektíven felsorakoztatni érveket és ellenérveket mindkettő mellett és ellen.

valtogassuke_a_gyakorlatokat_05.jpg

Váltogassuk-e a gyakorlatokat?

Érdekes, hogy vannak akik egész évben ugyanazt a programot gyűrik, és valóban vannak olyanok is, akik edzésről edzésre variálgatják a gyakorlatsorokat. De vajon melyik a jó út?

lemaradt_oldal_01.jpg

Egyenlítsd ki az erőviszonyokat!

Hogyan eddzük a lemaradt oldalunkat? Nézzünk meg néhány trükköt, ami segíthet az egyensúly létrehozásában.

smith_gep_04.jpg

Smith-gép: hasznos dolog vagy csak törölköző tartónak jó?!

A hőn imádott – vagy épp hasztalannak kikiáltott Smith-gép... Ha Te is az utolsó csapatot erősíted, akkor adj egy esélyt és olvass tovább: íme öt módszer, mellyel valóban hasznát vehetjük a gépnek! ;)

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

kar_04.jpg

Titkos, átütő erejű edzésterv kéne a nagyobb karokért?! Most megkapod!

Feltételezem, hogy Te is a többséghez tartozva nem vagy elégedett a pajszerod méretével… nyílván ezért is kattintottál ide, valami titkos, átütő erejű edzésterv reményében. Hát, akkor most megkapod!

veszlyes_has_gyakorlatok_01.jpg

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!