FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli – 1. lecke

Gyorsaság és az erő kapcsolata!

Rögtön az első információ, mielőtt tovább olvasnál: azok figyelmébe szeretném ajánlani az alábbi cikket, akiknek fontos, hogy minél robbanékonyabbak és gyorsabbak legyenek! Ha gyakran olvasol bennünket, akkor valószínűleg már átjött, hogy mi is elkötelezett hívei vagyunk annak az új nézetnek, hogy a hagyományos, moderált intenzitású kardió helyett az intenzív sprinteket toljunk - legyen szó akár fogyásról, akár kondíciófejlesztésről. A soron következő írásunkban a gyorsaság fejlesztéséhez adnánk egy kis támpontot. Magyarul: mely izmokat, hogyan és miért kell fejleszteni, ha gyors akarsz lenni!

A jó öreg szovjetek végeztek 100 méteres futókkal vizsgálatokat anno a 80-as években, ahol megállapították, hogy a gyorsaság 22 éves korig fejleszthető… a történet utána már legfőképpen egy dolgon múlik: az erőn!

Nyilván vannak még plusz faktorok, mint a rutin és a környezet. Egy versenyen a stresszt és a versenydrukkot egy kezdőbb versenyző kevésbé fogja jól kezelni. Aki pedig futott már szabadban vagy éppen fedett atlétikai csarnokban egyaránt, az tudja jól, hogy a környezet mennyire fontos. Bagatell dolognak tűnik... pedig egyáltalán nem az, hogy most éppen természetes vagy épp mesterséges fény van. Ezek a tényezők 100 méter - és az alatt - elenyészők, viszont 200 és 400 méternél már igencsak számítanak azokkal együtt, hogy miképp osztod be az erőt, milyen tiszta a technikád, satöbbi.

De 100 méter - és az alatt - az erő faktor dominál! Tehát, ha Te mondjuk kosarazol vagy - az itthon is egyre népszerűbb - amerikai focizol, akkor valószínűleg nagyon ritkán fogsz hosszútávokat futni. Felejtsétek el az edzésen a 10 km-es futásokat, mert nincs értelme a sportágatok szempontjából negyed és fél maratonokat futni! Ehelyett fókuszáljatok a 60 m-es, 100 m-es és néha a 200 m-es vágtákra.

Amikor elrugaszkodsz vagy amikor kirobbansz a sprintnél, az bizony kő keményen egy maximális erő munka! Maximális erőfejlesztést igényel! A sprinter ne menjen kocogni hosszútávokat, ő sprinteljen és kondizzon!

A másik leggyakoribb hiba, amit látok, akár edzőktől is, hogy nem hagynak elég pihenőidőt a sportolóknak két vágta között. Nem nevesítem, melyik NB2-es focicsapat erőnléti "gyorsító" edzését láttam nem olyan régen: sprinteltették őket - ami dicséretes, ha már egy fociedző odáig felfejlődik, hogy elismeri, hogy a futball erőnléti edzés nem arról szól, hogy "Béláim, fussatok le 15 km-t, aztán menjetek zuhanyozni!". De hogyan? Nem hagyott időt az edző a srácoknak regenerálódni, két rajt között. Mi volt a végeredmény? Első jó vágta után, lassú, lassabb, majd még lassabbak lettek. Gyakorlatilag nem gyorsaságot fejlesztett nekik, hanem szépen átmentek állóképesség fejlesztésbe. Alapszabály, hogy amikor maximális intenzitású sprinteket próbálunk végezni, akkor hosszú pihenőket hagyunk köztük!

Ennyi általános bevezető utána a folytatásban megnézzük, hogy milyen izmokat is kellene megerősíteni, ha gyors akarsz lenni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tomegeles_1.jpg

Mi a különbség izomtömeg növelés és izomtömeg növelés között?

Ismerkedj meg az izomrostok fajtáival és a megfelelő edzésmódszerekkel!

felhzs_0201_1.jpg

A combhajlítók a farizom erejének nevében

Nemcsak a combhajlítók fontosságát tanulhatjátok meg, de egy ritka, de annál hasznosabb gyakorlattal is megismerkedhettek!

robbanekony_mozdulatok_06.jpg

Robbanékony mozdulatok: zsírégetéshez és izomépítéshez

Gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban érd el a céljaidat! Lássuk a gyors ismétléses technikák előnyeit, vagyis azt, hogy miként fog segíteni egyaránt a zsír vesztésben és az izom épülésében.

pliometrika_03.jpg

Pliometrika

Miután tehát a "hétvégi harcosok" edzésében is szeretett kaptak a pliometrikus gyakorlatok, és a funkcionális edzés elterjedésének köszönhetően egyre szélesebb kör alkalmazza - így fontosnak tartottuk, hogy mi is írjunk róla néhány alapvető gondolatot.

sprint_04.jpg

Hivatalosan is jobb a sprint, mint a kocogás!

A legfrissebb ilyen kutatás most, szeptember 5-én került leközlésre Dr. Stuart Gary által, amiben ismét bebizonyították klinikai körülmények között, hogy a nagy intenzitású kardió hatékonyabb és egészségesebb!

futo_abc_01.jpg

Futó ABC - 1. rész

Jöjjön most a futóknak is egy kis olvasnivaló! Ismerjük meg azt a módszert, amivel fejleszthetik a technikájukat: íme a futó ABC gyakorlatok.

gyosasgfejleszts_03.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli - 2. lecke

A combizmok jelentősége a gyorsaság szempontjából: sprintereknek és robbanékonysági sportot űzőknek kötelező olvasmány!

gyorsasg_01.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli - 3. lecke

Elsőként a sebesség szempontjából kiemelt izmokról szólnánk néhány szót, aztán pedig egy-két hasznos információt is kaptok a reakciógyorsaság fejlesztésről.

fitbuilder_gyorsasagfejleszto_suli_06.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli - 4. lecke

Nézzük meg, melyek azok az erősítő gyakorlatok, amelyek a leghatékonyabbak, amikor a cél kifejezetten a futásgyorsaság fejlesztése.

Legyél erősebb és gyorsabb: érvek a béta-alanin mellett!

Szeretnél erősebb és gyorsabb lenni? Több ismétlést végrehajtani, jobban bírni szuflával - úgy hogy a fáradság nem áll rögtön az utadba? Egyszerű és nagyszerű kiegészítőt mutatunk!

kibl_lesz_a_j_focista_04.jpg

Miképp lehetsz (még) jobb focista?

Labdarúgó edzőknek vagy akár hobbi focistáknak is hasznos írás következik: miképp fejleszd a kondíciódat, hogy legközelebb labdába rúghass a győzelemért!

atlta_edzs_02.jpg

Eddz úgy, mint egy atléta!

Szeretnél olyan esztétikus, arányos, szikár testet mint amilyen az atlétáknak van? Íme egy egy hetes edzésterv!

futs_03.jpg

Virtuális futó-szeminárium 1.rész: Tanulj meg helyesen futni!

Szeretsz futni? Vagy csak szeretnél, mert gyakran fájnak az ízületeid miatta? Nem bírod olyan jól legyűrni a távot? Akkor itt a helyed! Tarts velünk a virtuális futó-szemináriumon, és tanuld meg a helyes technikát!

futs_020.jpg

Virtuális futó szeminárium 3. rész: A helyes futó-technika

Most a helyes futótechnikát fogjuk átbeszélni: azaz megnézzük, hogy pontosan mit kellene csinálni a karodnak és lábadnak a helyes mozgássorban!