Felkészülés és rehabilitáció a hasi műtéteknél: mit tegyünk és mit ne?

1.rész: a műtét előtt és közvetlen utána

Gyakori kérdés, hogy egy olyan súlyos beavatkozás után, ami mondjuk egy hasi műtét, utána mikor és hogyan lehet újrakezdeni az edzést. A rehabilitáció szerves része, hogy elkezdjük óvatosan terhelni a szétszabdalt izmokat. A lehető legrosszabb dolog a teljes inaktivitás, ezt nem győzzük újra és újra elismételni, de bizony melós lesz visszanyerni az egészséges állapotot. Mivel a legtöbb intézményben a gyógytornász nincs felkészülve a sportolókra, emiatt általában "alá-lőnek" annak, hogy mondjuk két hónappal a műtét után mit kellene csinálni. Ne aggódj, most igazán profi segítséget kapsz.

Természetesen a kórházban a gyógytornász fog adni egy rehabilitációs tervet, ez általában azonban azt veszi alapul, hogy az átlag ember nagyjából iskolás korában végzett utoljára felüléseket, ergo a hasizma alapból pocsék állapotban van. Ez nem a gyógytornászok hibája, általában túl sok beteg van, és kevés bérkeret szakemberre (mint minden más területen az egészségügyben) és egyszerűen nincs idejük valóban személyre szabott tervet összeállítani. Tehát semmiképp sem szeretnénk azt mondani, hogy ne kövesd amit a fizioterapeuta mond, mert vannak nagyon lelkiismeretes szakemberek is, egyszerűen csak annyit, hogy egy sportoló igényei kicsit mások lesznek.

Nagyon röviden meg kell említeni az inaktivitás hatását. Az izomerő az inaktivitás hatására már két hét után 35%-ot csökken. Az izomrostok elkezdenek sorvadni, a vastagságuk csökken, és romlik az oxigén felvételük.

Mielőtt megműtenek, mégis mit tegyél?!

Amennyiben nem valami akut sérülés miatt operálnak, akkor szerencséd van, mert lesz lehetőséged felkészülni és tudatosan erősíteni. Kétségkívül a törzsed is meg kell erősíteni, mert annál gyorsabban fog gyógyulni, minél jobb volt az állapota a műtét előtt, de ami talán még ennél is fontosabb, hogy kezd el erősíteni a felsőtested toló izmait, kiváltképpen a tricepszed és a vállaidat!

Mi köze a vállaknak és tricepsznek a hasi műtéthez? Az, hogy hasizmok hiányában minden egyes alkalommal, amikor a fekvő helyzetből ülőbe küzdöd fel majd magad azt nem törzsből, hanem karból felnyomva fogod megtenni. Vagyis szükséged lesz egy erős és állóképes vállra. Két gyakorlat, amit mindenképpen iktass bele a műtét előtti programba az a tolódzkodás és a TGU (azaz a török felállás). A TGU mellesleg remek törzs gyakorlat is, szóval minden létjogosultsága megvan a műtétre készülve.

A törzs izmok edzésénél - szakítva azzal amit szoktunk javasolni - most igenis lehet többségében alkalmazni olyan magas ismétlés számú gyakorlatokat, amik során olyan 20-30 ismétlés körül érjük el az izombukást. Ennek a célja, hogy igyekszünk fokozni a keringését és a hasizmok erő-állóképességét javítani. Egyrészt, mivel durván sorvadni fog emiatt sem árt, másfelől pedig az anyagcseréjét lokálisan is fokozzuk, ami majd jól jön a gyógyulásnál.

Folytassuk nyugodtan a hagyományos edzésünk, annyi kiegészítéssel, hogy a "sima" edzéseink mellett, minden súlyzós edzésnapon iktassunk be a tolódzkodásból (akár csak tricepszre) és a TGU-ból, közepesen magas ismétlésszámban 8-12 olyan 2-3 sorozatot.

Például:

Turkish Get Up - 2x10/oldal

Tolódzkodás párhuzamos rúdon - 2x12-15

A hasizmokból pedig köredzés szerűen 2-3 sorozatban szintén olyan 20-30 ismetlést az alábbiakból. Természetesen ha valami olyan miatt történik a műtét, ami miatt ellenjavallt a hasűri nyomás fokozása, akkor ezek helyett más alternatívákat kell találni, konzultálj szakemberrel.

Medicin labda favágó gyakorlat     20

Medicin labda mellhez szorítva, törzsforditás oldalra 20/oldal

Lábemelés hanyattfekvésből 20

Hasprés   20

Hasprés ellentétes térdhez 20

Emelkedés farizom hídba egy lábon 15/oldal

A fenti gyakorlatokat beiktatva műtét előtt mar akár 3 hét alatt jelentős erőt gyűjtesz össze, amire szükséged lesz a folytatásban.


Folytassuk néhány kellemetlen ténnyel: túl vagy a műtéten, felvágtak - egy olyan műtét, ami során átvágják a hasizmokat annak a gyógyulása a vágás nagysága, az életkor és az anyagcsere sebessége (ez ugye nagyban függ az edzettségtől is) mértékében változhat 4-8 hét közt.

Mire számíthatsz a műtét után?

Elsőként arra, hogy rohadtul fog fájni... Erre nehéz felkészülni, de mondogasd magadban, hogy minden nappal egy kicsit jobb lesz. A kórházban adnak fájdalomcsillapítót, ami 5-6 óráig kiüt majd. Már második nap a műtét után fel kell majd állnod önállóan. Ennek a technikáját valószínűleg megtanítja benn a gyógytornász, de a lényeg, hogy oldalra fordulsz, és karból feltolod magad. Emiatt kellett a toló izmok fejlesztése.


Az első 1-6 napban, amit jó szinte biztosan a kórházban töltesz még, az ülő helyzetbe való kerülés egyetlen módja, hogy oldalról karból feltolod magad. Mivel a sebfolyadéknak is lesz benned egy cső, emiatt valószínűleg döntő többségében egyik oldalról fogod majd feltolni magad jobbára.

Valószínűleg nagy félelmed lesz, hogy majd ha mozogsz, akkor könnyen szétszakad majd a friss varrás. Megnyugtatásul: szétszakítani egy varratot nem egyszerű. Ahhoz, hogy olyan erősen megfeszüljön a hasfalad, hogy szakadjon, arra egyenlőre képtelen leszel még. Még egy köhögés is akkora fájdalmat okoz (intravénás fájdalomcsillapító mellett is) az első pár napban, hogy majd bekaksizol a pizsamádba, nem nagyon lesz kedved emelgetni nehezeket hidd el...

Ettől független azért legyél óvatos mert a veszélyes inkább az, hogy simán kiszáll az erő belőled és elesel a friss sebbel.  Szóval nagyon fontos szabály a műtét után: mászkálj, mert az kell amiatt, hogy a keringést fokozd, de legyen a közeledben valaki mindig, mindegy, milyen kemény voltál a vágás előtt.

A folytatásban a kórházból hazakerülve végzendő gyógytornáról, majd erősítő edzésről fogunk beszélni!

Sajnos a cikk ötlete egy igen közeli élmény, mivel a közvetlen környezetemben, a hozzám talán legközelebb álló személyt operáltak, és ezúton is jobbulást kívánok neki...

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények