Fekete zab: ezért kellene enned

A szénhidrát forrás, amiről sohasem hallottál még...

Fogadni mernénk, hogy a legtöbben soha életükben nem is halottak még eddig a fekete zabról. Pedig ha visszamegyünk az időben, mondjuk olyan 100 évet, akkor még egy viszonylag széles körben használt növény volt Európában is. Fogyasztása pedig számos előnnyel járhat, és egy kiváló szénhidrát forrásról beszélünk az esetében. Mostani cikkünkben konkrét érveket fogunk felsorakoztatni amellett, hogy mért is jó nekünk, ha beiktatjuk az étrendünkbe!

A fekete zabot annak ellenére, hogy időszámításunk óta ismerik és használják, manapság valóban szinte teljesen ismeretlen (bevalljuk mi sem sokat tudtunk róla még nemrégiben). Talán utoljára a 19. században volt jelen, akkor is csak már inkább Nyugat- és Észak-Európában. Az 1800-as években főleg Németországban termeltek sokat és onnan importálták számos helyre. Jellemzően takarmánynövényként használták, mert igénytelenebb, még a hagyományos zabnál is, emiatt könnyen lehetett nagy mennyiségben termelni, még zordabb éghajlaton is.

Manapság ezt is, mint a reform konyhában számos élelmiszert  újra elkezdtek forgalmazni, mivel vitathatatlan jótékony hatásai vannak!

A fekete zab támogatja a szív egészségét

A fekete zab béta-glükánt tartalmaz, ami nem más, mint egy a természetben is előforduló poliszacharid. Jótékony tulajdonságait tekintve sokszor az immunrendszerre gyakorolt hatását emelik ki, illetve a vércukor szintre gyakorolt hatását (segít azt stabilan tartani), viszont mi inkább most a szív- és keringési rendszerre gyakorolt hatását emelnénk ki. Fogyasztása igazoltan csökken az LDL koleszterin, ami ugye a keringési zavarok okai közül az egyik vezető. A fekete zab fogyasztása védi tehát az érfalakat az LDL koleszterin lerakódásoktól.

Jó vitamin- és nyomelem forrás

Bár olcsó és igénytelen növény, mégis meglepően gazdag B1, B2 és B6 vitaminban, kalciumban, vasban, magnéziumban, krómban, rézben, foszforban. Valószínűleg emiatt tapasztalták azt, hogy azoknak a lovaknak, melyeknek fekete zabot is kevertek a takarmányukba, a leírások alapján állóképesebbek voltak.

Magas a rosttartalma

Nagy arányban tartalmaz élelmi rostot, amelyek segítenek az emésztés szabályozásában, megakadályozzák a székrekedést. Egy tanulmány szerint az epekő megakadályozásában is jelentős szerepe van a rosttartalmú ételek fogyasztásának. Ugyanolyan diéta mellett hosszútávon a magasabb rosttartalmú ételeket fogyasztóknál kisebb volt az epekő kialakulása. 

Kedvezőbb zsír és szénhidrát, mint a normál zabban

A fekete zab 50%-kal több telítetlen zsírt és nagyjából ugyanilyen mértékben (azaz fele) annyi szénhidrátot tartalmaz. Vagyis a testsúlykontroll könnyebb, ha a hagyományos zabot lecseréljük fekete zabra. Mai napig vita tárgya, de úgy tűnik igazolni látszik, hogy a szénhidrátbevitelnél is fontosabb sokszor a megfelelő arányú telítetlen zsírsav bevitel a túlsúlyt illetően. 

Végül bár ez kevéssé tudományos és objektív megfigyelés, de a fekete zab nagyon ízletes tud lenni. Érdemes egy próbát tenni vele, amennyiben sikerül venni valamelyik piacon, mert sajnos valóban nem annyira elterjedt még, bioboltokban pedig azért erősen túl van árazva, mivel alapból a hagyományos zabhoz hasonló áron forgalmazzák külföldön.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények