Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Fehérjét mindenkinek! 1. rész

Számtalan írásunkban taglaltuk a fehérje hatása mennyire fontos, és ha sportolsz és/vagy ha diétázol, akkor magaddal tolsz ki, ha az étrended nem épül erősen a fehérjékkel kialakított barátságra. Ugyanakkor ez az írás nem(csak)az aktívan sportolóknak szól, hanem az átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik még nem tudják, mire jó a fehérje bevitel számukra!

Mire jó a protein?

Ugye tudjuk, hogy a fehérjék segítik az izomtömeg megtartását (illetve akár építését), csökkentik a katabolikus (leépítő) folyamatokat, támogatják az immunfunkciókat és gyorsabb regenerálódást tesznek lehetővé. Ezen túl a minőségi fehérje használata növeli az antioxidáns glutation szintjét, amely a szabadgyökök károsító hatását ellensúlyozza.

De! Ezek olyan hasznos tulajdonságok, amelyeket nem csak egy sportoló érdemelne meg… és ezt már mások is kiszagolták, így szinte észrevétlenül beszivárogtak a "testépítő porok" a hétköznapjainkba…

A fehérje használata egészen más körökben?!

A cikk alapötlete a következőképp született: a minap egy időseknek, illetve kórházi kezelésekből (műtét, kemoterápia) lábadozó betegeknek ajánlott – gyógyászati célra szánt –  tápszer összetevőin akadt meg a szemem: "több komponensű fehérje, BCAA-val és vitaminokkal, ásványi anyagokkal kiegészítve…" Akár csak mintha a jó öreg testépítős körökből hírhedt fehérje poros vödrök címkéit látnánk…nocsak, nocsak ugye...mire is jó a protein, nem is htted? A fehérje használata ezek szerint nemcsak a gyúrós-közegben kiérdemelt?!

Hozzáteszem, ezek a gyógyászati szuperkészítmények olyan árban voltak, hogy mellettük a felsőkategóriás ON, BSN vagy Gaspari fehérjék valami bolhapiaci olcsóságnak tűnnek.

Hová akarok kilyukadni?

Arra, hogy a tejsavó (és más értékes minőségű) fehérjekészítmények rég ott élnek körülöttünk és a fehérje használata igazából mindennapos, csak nem vetted észre! Mindenki fél, elítéli, retteg a "gyúrós" poroktól, pedig nagyjából ugyanezt kínálják az öreg néniknek, kemoterápia vagy egyéb műtéti beavatkozás után lábadozó, étvágytalan, gyenge betegeknek, de bizony a fogyi-ipar piacradobott szuperdiétás turbó shake-ei is mit gondolsz, mit tartalmaznak…?

Igen, fehérjét! Persze mindezt a szokásos marketing köntösbe csomagolva és eladva minimum tripla áron – és dupla annyi szénhidráttal?! - az embereknek. 

Szóval, légy résen! Nézz utána mit vásárolsz, hiszen nem mindegy, hogy nagyjából ugyanolyan – ha nem rosszabb!! – termékért jóval többet fizetsz. Felejtsd el a hangzatos csodaszereket, és igen, használj Te is táplálékkiegészítőket!

A fehérje mellékhatásai?!

Tudom az átlagemberek említésre méltó százaléka a protein használata hallatán mély megvetéssel fordul odébb, maguk előtt látva a fehérje (nem létező) mellékhatásait... azonban bármely kétes eredetű zsírégető csodaturmixra vagy gyógyszertári készítményre helyből ráugranak... Próbáljuk megérteni az okát.

Pécézzük ki ismét a médiát, és azon fantasztikusan elferdített marketing stratégiákat, melyek azt sugallják, hogy a fehérje mellékhatása az, hogy mindenki akkora szépszál izmos legény lesz, mint az a címlapon virító testépítő - kezében a reklámozott protein turmix-al. A valóság ezzel szemben az, hogy a tiszta tejsavó fehérjék nem okoznak önmagukban tömegnövekedést, és a fehérje mellékhatásaitól nem kell tartani.

A protein porok nem szteroidok és nem is előre elcsomagolt instant izmok és nem csak a "gyúrósok" privilégiumai! A protein porok táplálékkiegészítők (vagyis a normál étkezést egészítik ki), de igazából én normál kajaként tekintek rá, hiszen akár az ételeink szerves részeként különféle fogások elkészítéséhez is használhatjuk (például leönthetjük vele száraz zabunkat, süthetünk vele sütit, stb.). Egy normál gondolkodású világban ugyanolyan élelmiszerként kellene kezelni, mint a többi terméket a boltban – pláne, hogy ezekkel a termékekkel végre valami jót is beviszel a szervezetedbe. Ergó kérlek...ne tarts a fehérje mellékhatásaitól, amiket a média áraszt!

A fehérje használata miért kell mindenkinek?

A fehérje por használata tehát nem csak azért hasznos, hogy építsük, illetve megvédjük izomzatunkat a leépüléstől. A fehérje por nagyon hatékonyan alkalmazható a sebek gyógyulásához is a bőr és a csontok esetében egyaránt, mivel elősegíti a fehérjeszintézist és a műtét utáni inaktív állapotból, illetve az öregedéssel járó izomvesztést is megakadályozza - illetve a csontritkulás megelőzésében, késleltetésében is fontos a szerepe (természetesen fizikai aktivitásnak is!). A fehérje porok finom, könnyen emészthető táplálék, így étvágytalan betegeknek is hasznos kiegészítő.

18 280 Ft -29% 12 980 Ft
71mht2txz2l_sy550_.jpg
10 380 Ft -19% 8 380 Ft
dymatize_elite_fusion7_13200.jpg
17 880 Ft -22% 13 980 Ft
powertrack_power_protein_4000.jpg

Ezek után nem is kérdés, hogy a protein por használási lehetősége túlmutat a sportkiegészítőkön...! A fehérje hatása az izomnövekedésen, fogyáson túl az egészségedet is szolgálja!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Ha diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, vagy személyi edzést-edzéstervet szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

protein_turmix_recept_01.jpg

Anabolikus nyári koktél ötletek

Csak hogy kicsit elviselhetőbbé tegyük a Ránk leselkedő kánikulát... jöjjön néhány igazán finom, jeges ital - persze cselesen, a fehérjére éhes igényeinkhez méltóan felturbózva!

protein_forras_01.jpg

Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

A fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. Így joggal merült fel a kérdés: vajon hatékonyabb az izomépítés szempontjából az, ha a fehérje por helyett aminosavakat viszünk be? Erre keressük a választ!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!