Eugen Sandow

A legrégebbi retro-builder

Sandow-t a modern kori súlyemelés és testépítés megteremtőjének tartják. Nemcsak számos múlt század eleji fiúra gyakorolt jelentős hatást és ösztönzést, hogy nagyok és erősek legyenek - de ő az, akinek a szobrát megformázó díjat a Mr. Olympia versenyen a győztesnek átadják!

Néhány fontos adat:
Született: 1867. április 2. (Königsberg), valódi nevén Friedrich Wilhelm Müller-ként látta meg a napvilágot.
Elhunyt: 1925. október 14., London

Magasság: 175 cm
Testtömeg:  90 kg körül

csípő: 66cm
mellkas: 121 cm
nyak :46 cm
bicepsz:48 cm
alkar :43 cm
comb: 67 cm
vádli: 45 cm

Néhány érdekesség az életéből!
Állítólag Sandowra nagyon nagy hatást gyakoroltak a római mítikus hősökről, gladiátorokról és görög istenekről fennmaradt emlékek, amiket még gyermekként látott, amikor szüleivel a Földközi tengernél nyaraltak. Csodálta a szoborba öntött testek szimmetriáját és az izmoknak a harmóniáját.

Még húsz éves sem volt, amikor már erőművész mutatványokkal lépett fel. A saját szakmáján belül szintén legendásnak számító Florenz Ziegfeld Jr. - aki akkoriban a világ talán legfelkapottabb (mai szóval élve) producere volt - hamar rájött, hogy amit az ifjú Sandow művel az izmaival, és ahogyan emberfeletti erejét demonstrálja, az egyenesen színpadra termett.

Bár korábban is voltak cirkuszi erőművészek, de ezek többnyire hatalmas, lomha, nagy pocakos emberek voltak. Ezzel szemben Sandow szikár volt, de mégis robosztus! Lazán állásból csinált egy hátra szaltót, aztán meg köveket tört szét puszta kézzel.

Fizikai erejét mai gyakorlatokban nehezen mérhetnék, mivel akkoriban végzett feladatait a mai szemmel "odd lift"-nek, vagyis furcsa emeléseknek nevezzük. Hiszen olyasmiket csinált, mint például egyszerre 6 embert ültettek egy kosárba és azt nyomta ki a feje fölé, vagy éppen a fogával húzott fel kötélre kötött üllőket, pénzérméket hajlított meg puszta kézzel, vagy éppen szögeket vert be kézzel.

Hitelesített rekordjai:
Egykezes felrántás és nyomásban 141kg!
Felemelt egy sziklát egyszer amit miután megmértek nem volt kevesebb mint 680 kg (1500 font)!!!
A bent press nevű gyakorlatban (ennél az emelésnél törzsdöntés helyzetéből állunk fel a súlyzóval - kettlebellesek mostanában "újra felfedezték" ezt a remek gyakorlatot) 167 kg-t is megmozgatott! Amit valljuk be, sokaknál még mondjuk egy deadliftben is tiszteletet parancsoló, nemhogy egy fej feletti nyomásban. Ja, és ugye ekkoriban a szteroidoknak még híre-hamva nem volt!

Fellépések fellépéseket követtek, és a Sandow szép lassan az fizikai megjelenés ideálja lett - köszönhető ez annak, hogy a mozgókép ekkora már bontogatta a szárnyait. Mintha valóban egy római félistent láttak volna az emberek az erőmutatványok közben, legalább is az akkori leírások ezt mondják.

Jó barátságot ápolt a kor számos kulturális nagyágyújával, úgy mint a Sherlock Holmes regényeiről ismert Arthur Conan Doyle-lal, és a felfedező géniusz Thomas Edisonnal. Az 1900-as évek legelején világkörüli turnét szerveztek neki, ahol a fizikai edzést népszerűsítette, illetve több füzetet, publikált amelyek a fizikai edzéssel foglalkoztak. Közben megnősült és két gyereke is született. Tehát egyaránt volt rendezett magánélete és szakmailag sikeres, ami kései utódaira nem mindig volt jellemző...

1925-ben 58 évesen végül egy stroke vitte el a legendás erős embert. Azonban erejére és bámulatos adottságaira mindig emlékezni fogunk.

Edzési tippjei, ha úgy tetszik tanácsai cikkeiben, füzeteiben leegyszerűsítve a következők voltak:
-A kétkezes súlyzó erőssé tesz, viszont az egy kezes súlyzókkal fokozottan erősíthetjük a törzs stabilizáló funkcióit. (Fura fintora ez a sorsnak, hogy valaki megfogalmaz egy edzés elvet majd elfeledkezünk róla, és láss csodát sok évtizeddel később újra rácsodálkozunk...)
- Lehetőség szerint edz szabad levegőn!
- Kerüld el a túledzettséget és a kiégést, és mindig figyelj a tested reakciória.
- Erősítsd az ízületeket is, ne csak az izmokat. (Remekül átlátta az összefüggéseket a teljesítményben, az izmok és a kötőszövetek között!)
- A nehéz súlyokat használjunk inkább kisebb ismétlés számban! (Tehát a jó öreg Sandow felismerte a max. effort előnyeit 80-100 évvel korábban, mint ahogy a mai legendák a Westside Barbellben...)

További információk:



Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények