Energiahiány? Növeld a teljesítményed csupán néhány kulcsfontosságű vitaminnal!

Vitamin-kiegészítők a teljesítményért

Már ezer meg egy cikk született arról, hogy mind a fehérje, mind a szénhidrát is fontos részét képezi a sporttáplálkozásnak. Ezek egyaránt fontosak ahhoz, hogy fokozzuk a teljesítményt. Emellett azonban a vitaminok és nyomelemek szerepe valahogy mindig háttérbe szorult, pedig legalább akkora szereppel bírnak - főleg mivel számos folyamat, például a szénhidrát anyagcsere is erősen függ az egyes vitaminoktól. Igyekeztünk összeszedni, melyek azok a plusz tápanyagok, amelyekkel leginkább maximalizálhatod az energiaszinted.

Most a tél előtt érdemes kicsit felturbózni magunkat, hogy ne apadjon a lelkesedés, és mindig tettre készek legyünk. Valljuk be, azért amikor az ember fáradt és kimerült, az edzés a legutolsó, amire vágyna! Na, éppen ezt kell elkerülnünk!


Elsőként talán a B-vitamin komplexekről kellene szót ejteni, ha már a bevezetőben is feljött, hogy mennyire is fontosak többek közt a fent említett szénhidrát anyagcserében. A B-vitamin komplex általában B-1, B-2, B-3, B-5, B-6, B-7, B-9, és B-12-őt szokott tartalmazni. A hatásuk segít a vörösvérsejtek munkájában ezzel támogatva az oxigén transzportot - ezáltal a B-vitamint szedők gyorsabban fognak kalória tartalmú vegyületeket égetni. Mellesleg éppen az aktívabb szénhidrát metabolizmus miatt szokott a B-vitamint szedők többsége fokozottabb étvágyról is beszámolni.

A B1 kiváltképp fontos az energianyerésben, mivel az ATP (azaz adenozin-trifoszfát, ami sejtszinten az energia-valuta) szintézis erősen B-1 vitamin függő. Vagyis ha energizált szeretnél lenni és az energia tartalékaidat maximálisan kiaknázni, akkor az első amit el kell kezdened szedni, az a B-komplex!

Bár B-vitaminok családjába tartozik, de önmagában is megér egy misét a B12, ami talán a legjobban ismert B-vitamin olyan tekintetben, hogy orvosi körökben elfogadott és elismert, hogy a hiánya és az erőtlenség kéz a kézben járnak. A B12 hiányt pedig elsősorban az állati eredetű vegan táplálkozással rokonítják. Végül is a Belga zenekar is megírta: “hús, hús, egyél húst, a zöldségektől leszel olyan mélabús” :)

2 980 Ft -13% 2 580 Ft
now_b1_vitamin_100_1000.jpg

A D-vitamin mostanában nagyon kedvelt téma. Még újabban azon is vitatkoznak egyáltalán vitaminnak kellene-e hívni, hiszen inkább hormonszerű anyag. Ahogyan az is vitatott mostanság mennyi az ajánlott mennyiség. Most azonban nem erre a részére akarunk kitérni, hanem arra, hogy a D-vitamin milyen energizáló hatással bír. A Newcastlei Egyetem kutatói publikálták 2-3 éve, hogy a tavaszi fáradság és a téli általános levertség a fő oka elsősorban a D-vitamin hiányra vezethető vissza, mivel ilyenkor a napsütéses órák száma radikálisan lecsökken.

2 380 Ft -4% 2 280 Ft
biotech_usa_vitamin_d3_60_tabletta_new.jpg

A nyomelemek közül a kalcium szerepe kiemelkedő. A kalciumnak hasonló szerepe van a zsír oxidációban, mint a B-vitaminoknak a szénhidrát anyagcserében. Emiatt az első nyomelem, amit megemlítünk az energiaszint növelése érdekében: az tehát a kalcium!

A következő fontos elem a történetben az a vas természetesen! Mivel a vér oxigén transzportjában nélkülözhetetlen hemoglobin alkotóeleme, ezért alakulhat ki a vashiányos állapot (a vérszegénység). Vas hiányos állapotban pedig egyértelműen gyengébbek és enerváltabbak leszünk.

Végül, de nem utolsó sorban említjük meg a magnéziumot, ami nem csak az idegrendszerre hat, hanem az energia előállításra. A B-vitamonkhoz hasonlóan segít az élelmiszert energiává hasítani, és az anyagcserét serkenti.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

b6_01.jpg

Növekedési hormonszint növelés B6 vitaminnal?!

Egy érdekes kutatási eredményre bukkantunk, amit most kicsit körbe is járunk: valóban lehet-e B6 - vitaminnal fokozni a növekedési hormonszintet? És ha igen, mennyi lenne a hatásos adag?

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?