Egyél tojást, és nőj nagyra!

Hasznos lehet-e izomépítés szempontjából a tojás annyira amennyire régen hittük?

Sportolók generációi nőttek fel tojáson, és mai napig kedvelt formája a fehérjeszükségletünk fedezésének. Nemcsak az emberi szervezet számára elsőrendű fehérjeforrást tartalmaz, de bizonyítani látszódik, hogy közvetlen hatása van az izomépítésre… Az, hogy a tojásban lévő koleszterint a szervezet anabolikus hormonok kiválasztásához is felhasználja nem feltétlenül újdonság, de immár bizonyítható, hogy a rendszeres tojás fogyasztás pozitívan befolyásolja a növekedést. Lássuk a tojás tényleg annyira anabolikus-e.


Ha visszamegyünk az időben néhány évet - kb. a ’80-as évekig, de még talán a ’90-esekben is - akkor az egész tojás volt, amit belediktáltak a "nagy öregek" mindenkibe, aki súlyzókkal edzett. - Persze lehetőleg nyersen, mert az úgy az igazi, hiszen Stalone is azt tolta a Rockyban…- Ezt követte az az időszak, amikor hirtelen minden dietetikus azt kezdte hangoztatni, hogy a tojássárgája egy borzasztóan egészségtelen és káros dolog, ami instant szívinfarktust okoz annál, aki csak ránéz és lehetőleg csak a tojásfehérjét fogyasszuk. Ezt követően, cirka egy évtizede beállt az egyensúly és az egész tojás fogyasztásosának ismét lett létjogosultsága a tudatos táplálkozást folytatók körében is. Ami számunkra azért is érdekes, mert időközben több bizonyítékot is találtak a kutatók arra, hogy az optimális tesztoszteron szint fenntartását segíti a tojásban található koleszterin.

A tojás jótékony hatásairól és az abban található vitaminokról és nyomelemekről már irtunk néhány évvel korábban (ide kattintva pótolhatod) most célzottan arról fogunk beszélni, hogy valóban anabolikus hatása lehet-e tojásnak.

2020 decemberében jelent meg a cikk az amerikai Strength and Conditioning Journalban arról, hogy egy 12 hetes kísérletben próbálták bizonyítani, hogy vajon a tojás valóban egy legális szteroid-e, ahogyan azt régebben is sejtettük?

A kísérlet így nézett ki: kiválasztottak véletlenszerűen 30 fiatalt. Annyi kritérium volt, hogy több éves súlyzós múlttal rendelkezzenek. Ezt követően felosztották őket két csoportba: az egyik csoport nem meglepő módon kapott tojást a másik nem... Illetve, ha egészen pontosak akarunk lenni a "tojásosak" naponta három egész tojást és további 6 tojásfehérjét tartalmazó ételeket kaptak a normál étrendjükön felül. A másik csoportnak pedig ugyanennyi tojásnak megfelelő egyéb fehérje forrást vegyes forrásból. Az egyéb étkezéseik és az edzésprogramjuk ugyanaz volt.  Aztán 12 hét elteltével felmérték az erőszintjüket és a növekedést (izom biopsziát is csináltak, mintát vettek a combfeszítőből…aúúú) és a test zsír változásait, illetve a koleszterinszint változásit.


Milyen eredményre jutottak: A "tojásosak" csapatának tagjainál nőtt az izomtömeg, csökkent a testzsír, javult az anaerob teljesítmény. Az izomrost vizsgálatok alapján is vastagodtak a rostok, sőt itt sikerült átlépni azt a bizonyos áhított a 5%-os szignifikancia szintet (kutatások során akkor ismerik el bizonyítottnak feltevést, ha a különbséget eléri ezt a mágikus 0,05-ös számot). Azaz akik tojásból nyerték az extra fehérjét bizonyíthatóan jobban nőttek és erősebbek lettek.  Ellenben a tojás fogyasztással kapcsolatos negatív mellékhatásként annyira rettegett megemelkedett LDL koleszterinszint változása nem volt számottevő a kutatók szerint!

Rendben, de ha az extra fehérje nem lehet magyarázat hiszen megkapták a plusz mennyiséget a másik csoportban is, akkor mégis mivel magyarázták az anabolikus hatást? A hatást a tesztoszteron kiválasztás növekedésével és egy új, eddig kevésbé kutatott teóriával magyarázzák. Miszerint a tojássárgában vegyületek közvetlen hatással vannak az IFG-1 (inzulin-szerű növekedési fakor) kiválasztásra is. Az IFG-1 pedig a növekedési hormonhoz hasonlóan egyszerre csökkenti a testzsírt és növeli az izomzatot. Erre vonatkozóan már 1998-ban is volt kutatás, miszerint a tyúktojásban aktív formában van IFG-1. A kettő közt pedig több publikáció volt, amiben azt taglalták, hogy az egész tojás fogyasztása hogyan stimulálhatja a fehérjeszintézist!

Összességében nagyon érdekes és izgalmas, hogy amire különösebb kutatás és tudományos háttér nélkül rájöttek az edzők és sportolók, hogy a tojás fogyasztás mennyire hatékonyan támogatja a fejlődést, azt most újra és újra sikerül bizonyítani kutatásokkal is. Az utóbbi években az is kezd felkapott téma lenni, hogy nemhogy árt a keringési rendszernek a tojás fogyasztása, hanem akár az ellenkezője történik. A magas LDL koleszterinszint, ami miatt a tojást hibáztatták az elsősorban az elhízásra vezethető vissza. Röviden összefoglalva tehát a tojásfogyasztás valóban segíthet izmosodni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kezd_hibk_02_2.jpg

Növekedési hormon fokozás gyorstalpaló.

Szeretnénk most bemutatni az egyik nagyon közismert anabolikus hormonunkat: az emberi növekedési hormont: miért népszerű és miképp lehet természetes módon fokozni a termelését?

nvekedsi_hormon_04.jpg

A Mágikus Növekedési Hormon

Egy mellékhatásoktól mentesebb, olcsóbb és természetes utakat próbálunk Nektek megmutatni, amivel a szervezeted saját növekedési hormontermelését optimalizálhatjátok!

hgh_04.jpg

Növekedési hormon fokozók

Nézzük mik is azok a rejtélyes, sokszor csodaszernek címkézett növekedési hormonfokozók – mit tudnak, és mi az, amit nem!

tojsprotein_040.jpg

Tojásfehérje - a régi, de jól bevált protein

Egyszer volt, hol nem volt, valahol a csirkemell előtti időkben még a tojás volt a legszélesebb körben fogyasztott természetes fehérje forrás. Íme pár ok, amiért mindenképp érdemes újra étrendet kiemelt helyére illesztened!

tojssrgja_05.jpg

A nagy tojássárgája mentő-akció!

Diétázó körökben legtöbbször csak a tojásfehérjék kerülnek felhasználására, de most az újrahasznosítás jegyében összegyűjtöttünk pár ötletet a szerencsétlen sárgák megmentésére!

A tojásról, ahogyan még soha!

Ha a tojásról beszélünk, akkor a dolog sokkal több kérdést felvet, mint pusztán, hogy megegyük-e az egészet vagy csak a fehérjét. Megmutatjuk, hogy mennyi különbség van tojás és tojás közt, hogy át tudd értékelni, honnan és milyen tojást vegyél magadhoz.