Egy régi "kedves" ismerős a mozgás után.

Tudj meg mindent az izomlázról.

Most egy olyan jelenségről olvashattok bővebben, amely szerintem már mindenkinek megnehezíthette a reggeli gördülékeny ébredést egy keményebb edzést követő napon. Ennek ellenére viszont sokan szeretitek, hiszen úgy gondoljátok, nincs is ennél szebb és ékesebb bizonyítéka annak, hogy nem csak szaunázni járunk az edzőterembe.

Szóval, van aki rajong érte, mások inkább kevésbé - de a többség nem is igazán tudja, hogy honnan is ered, jó-e egyáltalán vagy ép mi a teendő az izomláz csökkentésére.

Mégis mitől van izomlázam?

Az izomláz is egy olyan dolog, melynek a kialakulását vizsgálva, nem elégedtek meg a kutatók egy magyarázattal. A legújabb trendeket figyelembe véve kapásból három lehetőséggel is előrukkolhatunk.

Kezdődött minden a tejsavval. De mi a túró az a tejsav?

Kimerítőbb vagy erőltetett munkavégzés, és nem megfelelő oxigénellátottság esetén az izmok egyetlen energiaforrása a raktározott szénhidrátvegyületek lesznek. A szénhidrátok az oxigén jelenléte nélkül viszont igen kedvezőtlen úton tudnak csak lebomlani, és ennek a folyamatnak a mellékterméke lesz az emlegetett tejsav. Aki figyelt anno biológia órán, annak ez biztos világos, aki nem, az most így járt: várjon türelemmel, majd írunk erről is részletesebben. Tehát a felhalmozódott tejsav aljas módon ingerli a fájdalom közvetítésében részt vevő érző idegsejteket, melynek következtében azon kellemetlen érzésben lesz részünk, amit egyesek szerint izomláznak ismerünk.

Ez eddig nagyon szép, de a kukacoskodó kutatóinkban felmerültek a következő kérdések:

  1. Az elmélet szerint a minden intenzívebb (anaerob) megterhelés után kijár nekünk a tejsav - de akkor hogy lehet, hogy az edzettebb emberek néha mégis megússzák az izomlázat?
  2. A tejsav felezési ideje 20 perc - vagyis a felgyülemlett tejsav ennyi idő alatt csökken a felére - az izomlázat viszont inkább az edzést követő második napon élvezhetjük, ráadásul olykor több napon át.

Akkor a  "B" lehetőség? A mikroszakadásos elmélet.

Lelkes kutatók hada elektormikroszkópok segítségével is nézegették az izomszöveteinket, amellyel kimutatták, hogy az izomlázat az izmok mikrosérülései is előidézhetik. Az edzések során bizony néhány izomrostunk is áldozatul esik: ugyanis a megfelelő terhelések az izomrostokon belül az izomfehérje-szálak szakadását okozzák. Ezen parányi szakadásokon keresztül viszont sunyi módon víz fog besettenkedni az izomszövetünkbe, melynek következtében körülbelül egy-másfél nap alatt az izomrost szépen megduzzad, a szakadás helye pedig begyullad. Ezen folyamatok okozzák együttesen azt a fájdalmat, amit mi már csak egyszerűen izomlázként emlegetünk.

De itt van már a legújabb bűnbak: a kalcium.

Az örökké elégedetlen kutatók manapság újabban arra kezdtek gyanakodni, hogy az izomlázért a sejteken belüli kalcium-többlet tehető igazán felelőssé. És hogy utánajárjanak a dolgoknak, pár szerencsétlen egeret több héten át intenzív edzésnek tettek alá. Miután egereink lerótták a mókuskerékben a kötelezően előírt köreiket, a kutatók azt találták, hogy az állatok izomsejtjeiben az edzés hatására a rostok körüli hártya néhol beszakadt, és ezen területeken mind ott nyüzsögtek a kalciumionok. A kalcium koncentrációjának tartós növekedésének hatására viszont feléledt egy fehérjebontó enzim, amely gyulladást idézett elő, így közvetve szerepet játszott az izomláz létrejöttében. Míg szerencsétlen egereink az izomlázzal küzdöttek, addig a kutatók elkaptak néhány sportolót is, akiknek az egyik csoportja három nap, három éjjel, napi három órán át csak tekert és tekert az igazság kiderítése érdekében. Az eredmény ugyanaz lett, mint az egereink esetében: a combizmukból vett mintában bizony sunyi módon ott ólálkodtak a kálciumionok. (Természetesen volt kontrollcsoport is, akiknek nem kellett tekerniük, és ők természetesen a kalcium felszaporodást sem élhették át.)

Tehát a lényeg: a folyamatos fejlődésnek és az intenzív edzésnek bizony nélkülözhetetlen velejárója az izomláz. Viszont az nem igaz, hogy minél nagyobb az izomlázad annál jobban megdicsérhetünk, mert annál keményebben dolgoztál.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

izomlaz_1.jpg

Egy régi "kedves" ismerős a mozgás után.

Van aki rajong érte, mások inkább kevésbé - de a többség nem is igazán tudja, hogy honnan is ered, jó-e egyáltalán vagy ép mi a teendő az izomláz csökkentésére.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

tuledzettseg.jpg

A túledzettség szindróma

Nézzük meg, hogy konkrétan mi a túledzettség, melyek a tünetei és miképp kerülheted el ezt a nem épp hasznos állapotot!

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

Jelszó: csak semmi savasodás!

Ha szeretnéd kitolni a fáradságot, csökkenteni a savasodást: akkor béta - alaninra fel! Ismerd meg, és használd megfelelően! Útmutató a cikkben!

kelle_az_atlag_embereknek_is_a_szelsoseges_terheles_04.jpg

Kell-e az átlag embereknek is a szélsőséges terhelés?

Nyereségek és felmerülő kockázatok tekintetében is megvizsgáljuk az alábbi kérdést: vajon minden esetben megéri szélsőséges terheléssel edzeni?

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!