Edzhetek-e magas vérnyomással?

Edzés és a hipertónia – 1. rész

Már számos levélben tettétek fel Nekünk a kérdést: "Edzhetek-e magas vérnyomással?" Nos, röviden a válasz: igen! Ezt most megtudtad, nem is kell tovább olvasni! Persze ez csak vicc volt, de ezzel a két-három mondattal is már a lényeget kiragadtuk: szabad edzeni, sőt nemcsak szabad, hanem ajánlott edzeni magas vérnyomással. Az edzésnek megvan az a sajátos jellege, hogy akinek kórosan alacsony a vérnyomása annak picit emeli, akinek meg túl magas, annak csökkenti! Azonban nem mindegy, hogy mit és hogyan edzünk! Nézzük meg mit szabad és mit nem javasolt tenni a teremben magas vérnyomás esetén!

Milyen hatása van a vérkeringésre az edzésnek?
Természetesen attól függ, hogy anaerob (itt főleg a súlyzósra gondolok) vagy éppen aerob (itt pedig az állóképességi) edzésre gondolunk-e. Mivel mi itt a FitBuilder íróiként (mind a ketten :D) és zömében Ti is, mint olvasók, az ellenállással végzett edzés hívei vagyunk, emiatt ennek hatásaival kezdeném.

Az egyszeri, akut anaerob terhelés igen komoly behatásokat fejt ki a keringésre. Többek között nő a verőtérfogat, a pulzusszám, és ami most a cikk szempontjából fontos, hogy igen komolyan emelkedik a vérnyomás… A legtöbb, amit hitelesen mértek, az 320/250 mmHg volt 170-es pulzusszám mellett! Vagyis a mindennapi érték (120/80 mmHg körüli értéket szokás normálisnak venni) durván háromszorosa.

Az egyes mozdulatokon belül is, ami a legjobban megemeli a vérnyomást, az a pozitív, vagy hivatalos nevén a koncentrikus szakasza az erőkifejtésnek - vagyis amikor kifelé nyomjuk, vagy éppen a gravitáció ellenében húzzuk az adott súlyt.

Mindez azonban csak terhelés alatt játszódik le, ellenben mindmáig nem sikerült bizonyítani, hogy a rendszeres súlyzós edzésnek kártékony hatása lenne hosszútávon a vérnyomásra.

Ilyen extrém vérnyomás emelkedésre csak a dolgoztatott terület izmaiban kell főképp számolni, és ott is attól függően, hogy mennyire nagy a terhelés. Nyilvánvaló, ahogy nő a terhelés, annál nagyobb lesz az emelkedés - például a magas ismétlés számú, kis intenzitású súlyzós edzésnél (azaz a pumpálásnál) már a vérnyomás inkább az aerob edzéshez lesz hasonló - vagyis erőemelő cimborámnak igaza van részben, amikor azzal viccel, ha 5-nél több ismétlést csinálsz, az már kardió. :D

A súlyzós edzés vérnyomás emelő hatásának összetevői:
- a használt súly nagysága
- az intenzitás
- a mozdulat sebessége
- a dolgozó izmok száma és mérete

A vérnyomás emelő hatás a gyakorlatok során egyenesen arányos ezekkel. Magyarul: aki alapból 150-es vérnyomással jön edzeni, azzal nem csináltatunk submaximális terheléseket! Ellenben, ha magas (legfeljebb közepes) ismétlés számot használunk, akkor a terhelés nem lesz akkora!

Ami nem javasolt magas vérnyomás problémáknál, az pedig nem más, mint az erős préseléssel járó gyakorlat végzés! A "power breathing"-et tehát sajnos hanyagolni kell hypertónia esetében.

Mivel az aerob edzés és a magas vérnyomás annyira összetett, emiatt úgy gondoltam, hogy az önmagában megérdemel egy külön cikket (ha már más ugye könyvet írt belőle, akkor mi tiszteljük már meg a témát ennyivel). A folytatásban tehát a magas vérnyomás és az aerob sport kapcsolatairól fokunk beszélni!

Kiegészítés! Ha már szóba került a magas vérnyomás, akkor röviden megemlítjük, hogy a stimuláns mentes NO-fokozók pozitív hatását a vérnyomásra. () Az NO-fokozók ugyanis a véráramlás serkentésével jótékony hatással vannak a magas vérnyomásra, és bizonyos szív-, érrendszeri betegségek megelőzésében - például érelmeszesedés, de szívkoszorúér szűkület esetén is - fontos szerepet kaphat – tehát a használata a Te esetedben nemhogy nem káros, de még előnyös is lehet!  Az egészségügyi előnyökön túl pedig fantasztikusan energizálnak, segítik a regenerációt és közvetve az izomnövekedést!

13 380 Ft -15% 11 380 Ft
bsn_nitrix_2_0_180.jpg

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

sauna.jpg

Edzés után vajon jó szokásunk a szaunázás?

A szauna jótékony hatásait már mindenki ismerheti, mivel több gyógyító erőt tulajdonítottak neki, mint bármely személynek a Bibliában. De miért is NEM tesszük jól, ha edzés után az első utunk rögtön a szaunába vezet?

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

kezdo_03_2.jpg

Kardió edzés - magas vérnyomással: mit tegyünk és mit ne?

Az aerob edzést még általában a sportban kevésbé járatos orvosok is terápiás kezelésként szokták alkalmazni, viszont itt is van olyan formája az edzésnek, ami nem biztos, hogy a legjobb alternatíva.

omega_3_01.jpg

Omega zsírsav kiegészítőt - de melyiket?

Nem elég az esszenciális zsírsavak beviteli mennyiségére odafigyelni - hanem az arány is ugyanolyan fontos!

ckla_02.jpg

Készíthetünk házilag NO-fokozó koktélt?!

Egy NO-fokozó zöldség? Igen! Ismerd meg az edzés előtti bedurrantókból ismert NO-fokozó természetes "lelőhelyét"!

pontrl_pontra_az_egszsges_trend_fel03.jpg

Pontról-pontra az egészséges étrend felé

Igyekeztünk olyan kis tippeket összegyűjteni, amelyek segítségével apró lépésekben tudunk változtatni étrendünkön, és mégsem azt érezzük, hogy hirtelen átcsaptunk spártai szigorba!

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!