Edzés hatására kialakuló vérszegénység

Állóképességi sportoló csajok figyeljetek oda a vas bevitelre!

Edző kollégáktól mostanában egyre több helyről hallom, hogy az állóképességi sportokat űző női játékosaik a vérképük szerint rendszeresen szenvednek vérszegénységben. Mivel úgy okoskodtunk, hogy ez a jelenség nem lehet véletlen, emiatt rövid kutatás után fórumokon azt tapasztaltam, hogy külföldön ez bizony már ismert tény. Bár az olvasók többsége inkább hobbisportoló, azonban mivel a nőket gáz- és riasztó fegyverrel sem lehet távol tartani az - akár minden napos, több órás - kardiótól, emiatt gondoltam informatív lehet, ha beszélgetünk egy kicsit a sport anémiáról!

Elsőként mit is nevezünk vérszegénységnek (anémiának)?

Mivel nem hematológusokat képzünk, emiatt röviden legyen elég annyi, hogy az intenzív edzést követően lecsökkent hemoglobin szintet szokták sport anémiának nevezni. A csökkenés azt jelenti, hogy 12 g/100 ml-ben nőknél, férfiaknál egy kicsit magasabb a határ, ott már 14 g alatt beszélünk a jelenségről - emiatt általában sportorvosok javasolják a fokozott vas bevitelt. Gondolom, azzal nem mondunk újat senkinek, hogy vas részt vesz a vörösvértestek, az oxigén transzportban nélkülözhetetlen hemoglobin és az izomszövetben a mioglobin nevű vegyületek alkotásában. Emiatt aki vérszegény, annak leggyakrabban vasat, mint nyomelemet szokták felírni.

A megerőltető, és rendszeres edzés hatására csökken a nyomelem koncentráció, emiatt a vitaminokon túl az ásványi anyag és nyomelem pakkok az alapjai a táplálék kiegészítésnek.

Konkrétan a vas vesztés úgy valósul meg, hogy a vörösvértestek károsodnak a megnövekedett hőmérséklet során, de minimális vas a verejtékkel is távozik. Sőt, az is érdekes lehet, hogy olyan mechanikai sérülések során, mint amilyen az ismétlődő talajreakció a futó mozgás során is létrejön, degradálódnak a hem molekulák. Bár ilyenkor nem számottevő a degeneráció a vörösvértestekben, de néhányuk mégis károsodást szenved. Főleg a versenysport vagy a heti 5+ edzések hatására, a sorozatterhelés miatt nem mindig van idő a regenerálódásra, és bár hiába termelődik 260 milliárdnyi vadiúj vörösvértest naponta, akkor is elő tud fordulni a vérszegénység.

Férfiak körében a sport anémia nem igazán jellemző, és ennek az oka, hogy mi férfiak azért bőven fogyasztunk (hölgyek szerint zabálunk) húsételeket. A nőknél amiatt tapasztalható ez a fajta jelenség, mert egyfelől ők általában kevesebb vasat visznek be, másfelől azért a nők a menstruáció következtében ciklikusan amúgy is veszítenek vasat!

Azt is tudja mindenki, hogy az edzett test izomtömege nagyobb - talán ezt az információt azért még leglaikusabbak is elhiszik, és nem kell belemenni, miért van így - és ha ezt a nagyobb testet kisebb hemoglobin koncentrációjú vér látja el, akkor a teljesítménye rosszabb lesz. Mint tudjuk az aerob teljesítmény áll vagy bukik azon, hogy mennyire jó az izmok vér (ezáltal oxigén) ellátottsága.

2 480 Ft -16% 2 080 Ft
twinlab_iron_100.jpg
3 780 Ft -16% 3 180 Ft
now_iron_complex_1000.jpg

Emiatt általában mindenki igyekszik javítani ezen és szed vasat - és aki eddig az állóképességi sportolók közül nem tette volna meg, az remélhetőleg a cikk hatására igyekszik ezt a hiányosságot pótolni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

asvanyok_csajoknak.jpg

Jöjjenek a legfontosabb ásványi anyagok – kifejezetten nők számára.

A vitaminokon túl vannak olyan ásványi anyagok is, melyek kimondottan előnyösek a női szervezet számára – és melyeknek a beviteléről nem árt nap mint nap gondoskodnunk.

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

cukorbetegseg_es_edzes_2.jpg

Cukorbetegség és az edzés

Edzésútmutató cukorbetegeknek: a vércukorszint változása a súlyzó edzés hatására.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

ehezes_es_a_zsirbontas_karos_oldala_03.jpg

Az éhezés és a zsírbontás káros oldala

Ha a célod akár a fogyás, akár az izomépítés, akkor nagyon hasznos megismerni ezeket a folyamatokat, hogy elérhesd a céljaidat. Jöjjön tehát az anyagcserénkről egy cikk, amely segít megérteni a diétánk HOGYAN-ját és MIÉRT-jét!

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...

krnikus_fradtsg_04.jpg

"Attól még senki sem lett erősebb, hogy csak az ágyban feküdt"

Tudtátok, hogy a súlyzós edzést valóban szokták terápiás célokra is használni? Nem? Akkor nézz bele a cikkbe!

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

kalcium_03.jpg

Két kiegészítő, hogy törhetetlenül juss előre!

Két nagyon fontos kiegészítőről szeretnénk beszélni a csontok kapcsán, melyek használatával olyan törhetetlen csontjaid lesznek, mint Hugh Jackmannek az X-men filmben!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!