Edzés a nyári hőségben

Fokozottan figyelj magadra!

Amikor a víz fontosságáról beszéltem akkor közvetlenül kellett volna tárgyalni a témát, kicsit megkésve lássuk hogyan változik az edzés meleg időben. Személy szerint imádok a szabadban edzeni, ha lehetőség van rá és az idő engedi. Lassan, de biztosan melegszik az idő, és ez egyre inkább érezhetően másokat is vonz ki a levegőre. Ellenben ha hihetünk a meteorológiának, akkor pokol lesz idén "nyár" címszó alatt, 35 fokos szárazság. Ilyen melegben még aki nem a szabadban edz, az is szenvedni fog a konditeremben június környékén. Éppen ezért szeretnék már most előre szaladni az időben, és röviden szólni arról, hogy miben más az amikor hőségben edzünk.

Amikor edzünk nyilván mindenki tudja, az anyagcsere sokszorosára gyorsul. Azért, hogy energiát biztosíthasson az izmok összehúzódásához. A szervezetünk bár egy nagyon jól megkonstruált motor, de mégsem tökéletes. Úgy értem itt is az anyagcseréből felszabaduló energia egy tetemes része hővé alakul, éppen úgy ahogyan a kocsi motorja is felmelegszik a testünk is ezt teszi. Sporttól függően körülbelül 5-15 szerese gyorsul az anyagcsere sebessége, aminek akár 80%-a is hőenergiává alakulhat! Hogy megértsd mennyire fel tud hevülni a tested edzés közben, íme egy vicces történet, amikor egyik ismerősömnek tönkrement a kijelzője az otthoni elliptikus trénerén, akkor megkérdezte tőlem mint legolcsóbban elérhető szakértő ismerősétől, hogy akkor most hogy ellenőrizze az elégetett kalóriát? Erre azt mondtam neki : "Figyeld a falon a termosztát hőmérőjét, ha a szoba hőmérsékletét meg tudod emelni 1-1,5 Celsiussal, akkor elég keményen nyomtad." Gyakorlati tapasztalat, hogy 30-40 perc mérsékelten intenzív kardió edzéssel simán meg lehet emelni ennyivel egy kisebb szoba hőmérsékletét, és hangsúlyozom, ekkor még csak moderált az intenzitás!

Ehhez adjuk még hozzá, hogy mondjuk nyáron tűz ránk a szép üvegfalú konditeremben a nap, vagy éppen kint futunk a szabadban ahol direktbe kapjuk az infra sugárzást (többek közözz a hosszú hullámhosszú infrát ami a testen belül hatva felelős a hőérzetért, a "száraz szaunáknak" is ez az alapja) tehát ilyenkor direktbe melegít a napsugárzás. Vagyis a test mozog és hőt termel, pluszba kapjuk bele az arcunkba a napot ami szintén melegít. A test belső hőmérséklete vészesen emelkedik. Bizonyára tudjátok, hogy a magas láz is azért veszélyes, mert 42 fokon a fehérjék már elkezdnek kicsapódni, vagyis ez az a hőmérséklet amit tutira nem élsz túl, ha a core hőd felmegy efelé.

Mit tesz ilyenkor a test? Próbálja hűteni magát elkerülve a túlhevülést, és ezt bizonyára tudja mindenki, hogy az izzadás révén fogja megvalósítani. A verejték a bőr felületéről elpárolog, ami hőelvonással jár, vagyis hűti a bőrt. Amikor a külső klíma egyszerre meleg és nedves, na akkor lesz ez a művelet bonyolult! Emiatt veszélyesen túl tudnak hevülni olyan futók például, akik nem szokták a trópusi éghajlatot és úgy indulnak el egy-egy versenyen. Másrészt viszont aki már edzett párás melegben az tudja, hogy olyankor bemelegíteni szinte alig kell, az ízületek és izmok szinte készültségben várják, hogy elkezdjük az edzést!

Bár ez egy sporttal foglalkozó magazin, de meg kell említenem sajnos, hogy a party drogok, mint az (XTC és társai) is sokszor a test túlhevülését idézik elő. Mivel ezeket a szereket buliban szokás szedni, emiatt a non-stop tánc miatt a mozgási energia okozta hő tovább emeli a testhőmérsékletet. Pont ezért szokott ebből katasztrófa lenni...

Alábbiakban nézzük meg miként változik a teljesítmény hőségben.
- Romlik az aerob sportolóknál az oxigén felvevő kapacitás! Ezt a keringési rendszerben végbemenő változások okozzák főképpen.
- Viszonylag kevesebb vizsgálat volt még olyan anaerob sportolók esetében mint az erőemelők vagy az erős emberek. A 80-as évek végén megjelentek tanulmányok szerint a meleg elősegíti az izomrostok gyorsabb összehúzódását, ezáltal befolyásolja a maximális erőt.
- Ugyanakkor megint más tanulmányok arra világítottak rá, hogy a külső hőmérséklet miatt felgyorsult anyagcsere miatt a szénhidrátok égetése is gyorsult, emiatt gyorsabban fáradtak az anaerob sportolók.

Összegezve tehát óvatosan kell végezni az edzéseket kánikulában. Könnyen lehet hőgutát kapni (akinek alapvetően magas a vérnyomása az kiemelten veszélyeztetett ebből a szempontból) tehát biztosítani kell a test lehűtését. Természetesen ahhoz, hogy a test megfelelően tudja hűteni önmagát muszáj sokkal több folyadékot inni mint normálisan, hogy tudjunk kellően izzadni. Viszont ez ne tántorítson el senkit, mert nyáron edzeni szabadban az semmihez sem fogható!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

futas_1.jpg

A legősibb kardió edzés: a futás

Miért fontos a kardióedzés és a keringési rendszer edzése? A cikkből kiderül!

sauna.jpg

Edzés után vajon jó szokásunk a szaunázás?

A szauna jótékony hatásait már mindenki ismerheti, mivel több gyógyító erőt tulajdonítottak neki, mint bármely személynek a Bibliában. De miért is NEM tesszük jól, ha edzés után az első utunk rögtön a szaunába vezet?

viz.jpg

A víz...

H2O a víz, a vegyület, ami nélkül egyszerűen nem volna élet. Úgy gondolom már csak emiatt is megér egy misét, lássuk tehát közelebbről azt a színtelen folyadékot amiben a napi fehérjédet oldod fel..

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

tapkiegek_utazashoz_01.jpg

Hogyan oldhatjuk meg praktikusan és fehérjedúsan a nyaralás alatti kosztot?

Tehát abban a reményben készült a cikk, hogy vannak köztettek is olyan elvetemültek, akik a nyaralás, esetleg rövid kirándulás alatt sem hajlandóak akármit magukba tömni, és szeretnék minőségi tápanyagokkal átvészelni az utazásokat.

folyadk_04.jpg

Az edzés előtti folyadéktöltés: mit, mennyit, hogyan?

Nyáron az edzések kifejezetten nagy folyadékvesztéssel járnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mivel és hogy pótoljuk a vizet.

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

nagypulcsiban_01.jpg

Nagypulcsiban a teremben?

Mit érünk el azzal, ha jó pár réteg alatt, hatalmas pulcsiban toljuk végig az edzéseket? Hatékonyabban égetjük a zsírt? Van-e ennek a módszernek valamilyen hátulütője? A válaszok a cikkben!

protein_fagyi_04.jpg

Szuper proteines fagyi tippek a nyárra!

Mivel nyáron amúgy se lehet átprogramozni az agyunkat a fagyiról, így mutatok Nektek 5 fantasztikusan gyors, egészséges és diétás fagyi receptet, mellyel bátran átvészelhetjük a forró nyári hónapokat.

nyri_kardi_05.jpg

Nyári kardió edzés a szabadban

Mostani írásunkban arról beszélünk, hogy miképpen lehet a klasszikus kis intenzitású állóképességi edzést ötvözni a HIIT-vel, és miért érdemes a terepen futni - a sík aszfalt helyett!

toltott_paprika_01.jpg

Ilyen egy igazi "gyúrós" nyári vacsora: töltött paprika másképp!

Nemcsak kedvenc csirkemellünket ágyazhatjuk új ízekbe, hanem visszahozhatjuk gyerekkorunk nyári ízeit - egy egészségesebb, diétásabb formában!