Edd ezt, és ne ezt! Lisztmentes sütés-tippek!

... avagy mi mindenből lehet muffint csinálni!

A fehér liszt-mentes sütés elsőre talán sokatoknak olyan lesz, mintha egy új nyelvet próbálnánk megtanulni. De ahogy az élet minden területén, így itt is: kellő gyakorlással, kitartással és nyitottsággal egész jól lehet boldogulni… és ha mégis kilátástalannak mutatkozna a helyzet, jegyezd meg a jelmondatunkat: muffint mindenből lehet sütni! ;) No, vágjunk bele! Felejtsük el a lisztet és nézzük meg, milyen alternatív megoldásokkal kerülhetnénk jobb kapcsolatba.

LISZT helyett PROTEIN POR
Bizony ám, a protein porod nem csak a kulacsodban állja meg a helyét, hanem a mindennapi élethez… vagyis ételekhez is felhasználhatod. Ezzel amúgy két legyet ütsz egy csapásra: kitűnő lehetőség a fehérje por trükkös álcázására is, ha nem akarod, hogy a munkahelyeden vagy egyéb szociális közegben furcsa tekintetek kísérjék a turmixivási rituálédat. Míg a társas közegben megnyugodnak, hogy nem kokszolsz a folytonos "porozással", addig Te megadod a testednek azt, amire vágyik: egészséges, finom és fehérjedús táplálékot, amiben ráadásul nem szaladnak a végtelenbe a kalóriák.

Hogyan és mikor használd? Egyszerűen a receptben szereplő lisztes részt csökkentsd le (esetleg elszántak teljesen ki is válthatják) adott mennyiségű proteinporral. Ha egy mód van rá, akkor sütéshez kazein, szója vagy valamely kevert fehérjével dolgozz! A semleges ízű protein idehaza még ritka, úgyhogy az ízét mindenképp érdemes belekalkulálni. A vaníliával nem mehetsz tévútra, általában mindenhez passzol.

LISZT helyett darált ZABPEHELY vagy ZABKORPA
Aki szokta olvasgatni a FitBuilder-en a receptjeimet, azok tudják, hogy nagy kedvencem a zab-család. Ha Te is nagy levegővétellel úgy döntesz, hogy átállsz a kreatív-reformkonyhára, akkor bizony a kellő zab muníció sok helyzetben jól jöhet! Olcsó, egyszerű és bevált módszer! A zab előnyeit hosszasan lehet ecsetelni, aki nem ismeri, az guglizzon rá, és barátkozzon össze vele! Gyors összegzésképp annyit, hogy a sima lisztnél sokkal komplexebb és némileg kevesebb szénhidrátot is tartalmaz, egyenletesebben tartja a vércukorszintet, valamint rostokban és más tápanyagban is gazdag szénhidrátforrások.

Hogyan és mikor használd? A zabpehely aprószemű verzióban is már használható – de aki nagyon homogén textúrára hajt, annak a daráló simán elintézi a problémát. Palacsintának, sütinek vagy piskótának is kiváló eleme lehet, de akár sűrítéshez is jó esélyekkel használható. Ízre, állagra észre sem vehető a különbség, így könnyen kivonhatjuk a forgalomból vele szinte minden receptben a lisztet. A zabkorpa szintén hasonlóan működik, kissé gríz állagú, így például kedvenc tejbegríz élményünket is simán felidézhetjük vele! Ha mind a két termék van a polcodon, akkor a legjobb, ha felesben is használhatod őket!

LISZT helyett különféle darált OLAJOS MAGVAK
Főképp a paleolit étrendben terjedt el az a magvas gondolat, hogy különféle őrleményeket használjanak fel a búzaliszt és egyéb tiltólistás alapanyagok kiváltására.

Hogyan és mikor használd? Előny vagy hátrány – de mindenképp megjegyzendő, hogy sok olajos magnak jellegzetes az íze, illetve könnyen telítődünk vele. A leggyakrabban mandulaliszttel találkozunk, ami semleges ízű – de más mag őrleményekkel is lehet finom (bár nem túl olcsó) kísérleteket tenni. A felhasználásuk viszont elég széleskörű: szinte minden süteményben és palacsintaszerű dolgokban is állják a sarat.

LISZT helyett CUKKINI és FEKETE BAB
Ne riasszon el senkit sem a gondolat… (gondoljunk csak a répatorta-esetére!). Igazából, ha belegondolsz mind a kettőnek önmagában semleges íze van, és megfelelően elkészítve sok süteményben részben/teljes mértékben helyettesíthetjük a lisztet - és ezáltal a kalóriát, glutént, feldolgozott alapanyagokat és egyéb ősi ellenségeket is kikerülhetjük. 

Hogyan és mikor használhatod? Bár nyitottnak kell lenni mindenre, mégis ha a bevált útvonalakat akarok követni, akkor pár tipp: a bab főképp a brownie-kban kiváló, a cukkini pedig mindenféle kekszekbe, muffinba, kenyerekbe és más sütikbe menjen. Nagy előny, hogy sokkal omlósabb és puhább lesz tőlük a tészta! Még egyszer, nem kell idegenkedni a gondolattól, amúgy sem lehet nagyon érezni az ízüket az elkészült remekműben.
A cukkinit lereszelve, a babot megfőzve és leturmixolva kell hozzáadni, ugye mondanom sem kell, hogy natur ízű babról van szó… a sós-mexikói-egyéb ízvilágokból elég gasztrosokk élmények születnének.

LISZT helyett BANÁN
A banános megoldás nem épp a legdiétásabb alternatívánk, ez tény, viszont aki nem a rohamdiéta vonalat tolja, annak mindenképp egészséges előrelépés lesz. Meg finom is, legalább is a banán esetében már vegyük azt is latba, hogy nem tudunk egy semleges ízzel kalkulálni, így mindenképp olyan sütikhez illesszük, ahol nem probléma a domináns banán-vonulat. Gyerkőcöknek, sportolóknak nagyon ajánlatos alternatíva, hiszen gazdag szénhidrátokban, vitaminokban és ásványi anyagokban (például káliumban és magnéziumban, melyek segíti az izomműködést).

Hogyan és mikor használhatod? Napjaink étrendjében a banán izgalmas és eredeti színfoltot jelent. Muffinok, gyümölcskenyerek, kekszek és kissé elkorcsosult browniek kitűnő alapanyaga, de palacsintatésztában is megállja a helyét. Kis vízzel és tejjel leturmixolva adjuk hozzá a tésztához – ami fontos, hogy ha szilárdabb textúrára vágyunk (palacsintánál mindenképp), akkor a liszt másik felét helyettesítsük olyan szilárdabb alternatívával, mint zab vagy protein por!

Egyéb jó tanácsok
A sütéshez szilikonos forma-készlet fokozatos beszerzése erősen ajánlott, mivel a hagyományos teflon formákból sokszor sajnos lehetetlen kikönyörögni az egészségtől túltengő remekművünket. Még egy fontos információ: ha jót akarunk, hagyjuk szépen a sütiket mindig a szilikonformában kihűlni, különben szintén aljas mód beleragadhatnak – pláne ha nem olyan szilárd összetevőkkel dolgoztunk.

Természetesen a fenn vázolt alternatívákat ízlés és bizarrsági tűrésmutatókat figyelembe véve bátran lehet keverve is alkalmazni. Mindig diétától – muníciótól függően lehet játszani az arányokkal… aki spórolni akar a szénhidráttal, az például a zab egy része helyett proteint toljon bele! Jójó, tudom... a fehérje sajnos nem olcsó buli, így sok embernek fáj a szíve ilyenekre "elpazarolni". Aki mégis erre vetemedne, annak ajánlok pár olcsóbb terméket erre (próbáltam különféle kiszereléseket összeválogatni):

14 980 Ft -7% 13 980 Ft
biotech_usa_protein_power_4000_g_new.jpg
17 880 Ft -22% 13 980 Ft
powertrack_power_protein_4000.jpg

Láthatod, itt most inkább az édes vonal felé húztuk el az irányt, de nyílván a sós ételeknél is el lehet játszani ezt a kreatív alapanyag-cserét.

Szilvi / FitBuilder Team

Ha edzés vagy diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

tapkiegek_utazashoz_01.jpg

Hogyan oldhatjuk meg praktikusan és fehérjedúsan a nyaralás alatti kosztot?

Tehát abban a reményben készült a cikk, hogy vannak köztettek is olyan elvetemültek, akik a nyaralás, esetleg rövid kirándulás alatt sem hajlandóak akármit magukba tömni, és szeretnék minőségi tápanyagokkal átvészelni az utazásokat.

22.jpg

Gyúrós konyhatitkok: sütés-főzés fehérjével?

A fehérje kulacson túli életét általában egy kérdés szokta beárnyékolni: "Nem teszi tönkre a fehérjét, ha főzünk/sütünk vele?" Most megtudod a választ!

dits_kret_04.jpg

Az igazi diétás konyha trükkök!

Egyszerű, mégis tökéletes lehetőségeket mutatunk diétázóknak, akik a hús köré ültetett száraz aljnövényzetet már unják, és valami más, nedvdúsabb komponensre vágynak. Ezek olyan tippek, melyekkel valóban komoly kalóriáktól tudod magad megkímélni!

dits_sti_titok_05.jpg

A nagy diétás süti-trükk!

Ritka az olyan diétás süti, amiből akár több kockát is betolhatunk, mégse kell miatta másnap több órán át róni a büntető kardió-köröket... de megoldás talán most is van! Diétás süti-trükk!

fehrje_stihez_01.jpg

A tökéletes proteines süti nyomában: melyik proteintől lesz a legjobb a recept?

Aki proteines sütiket, palacsintákat gyárt(ana) a konyhában, annak kötelező cikk!

tojs_03.jpg

Élet a zabpelyhes rántottán túl

Most szeretném megmutatni Nektek azt a pár ötletes tojásos – receptemet, amivel kicsit túlléphetünk a megszokott kolbásszal… izé… zabpehellyel tarkított testépítős tojásrántottán!

srleszt_03.jpg

Három különleges tápanyag, ami segítheti a diétád!

Most pár olyan ételtípus szeretném Nektek bemutatni, melyek abszolút nem elterjedtek, mégis olyan jó fejek, hogy könnyedebbé teszik az alacsony kalóriával, moderált tápanyagbevitellel megkínzott kis életünket...

fitness_fasrt_01.jpg

Unod a sima csirkét? Készíts "gyúrós" fasírtot!

Aki unja már a hagyományos csirke-állagot, annak most mutatunk pár újítást!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

tojssrgja_05.jpg

A nagy tojássárgája mentő-akció!

Diétázó körökben legtöbbször csak a tojásfehérjék kerülnek felhasználására, de most az újrahasznosítás jegyében összegyűjtöttünk pár ötletet a szerencsétlen sárgák megmentésére!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!