D-vitamin

A méltatlanul hanyagolt csodaszer?

Mostanában egyre több helyen kerül elő a D-vitamin, és amolyan csodaszerként emlegetve nemcsak az egészségmegőrzéssel, illetve a daganatos betegségek prevenciójával került összefüggésbe – hanem a sportteljesítményt növelő hatásairól is egyre többet hallunk. Ami még külön érdekesség, hogy a D-vitaminról is kiderült, hogy a rettegett zsírban oldódó vitamin-teória ellenére a régebbi napi beviteli ajánlás többszörösét kell bevinni. (Úgy látszik végre kezd az emberek fejéből eltűnni a túlzott vitamin-para?)

Mi is a D-vitamin? Egyáltalán vitamin?
A D vitamint az újabb kutatások már nem "zsírban oldódó vitaminnak", hanem egy prohormonnak (azaz hormonszerű előanyagnak) tekintik, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben. A D vitamin (cholecalciferol) az emberi szervezetben a napsugárzás hatására szintetizálódik - annak is UV-B spektruma a forrása - ugyanakkor a táplálkozással is tudjuk pótolni hiányát. Az így képződött vitamin inaktív, de a szervezetben bizonyos biokémiai folyamatok hatására szintetizálódik a D-vitamin legaktívabb formája, a kalcitriol-1,25 dihidroxikolekalciferol.

Természetes előfordulása
Bár a D-vitamin elsődleges forrása a napsugárzás, ugyanakkor a táplálkozással is pótolhatjuk hiányát: például májban, tőkehalmáj olajban, tojássárgájában, vajban is nagyobb mennyiségben megtalálható. Viszont azt látjátok, hogy ezek az ételek nem épp a zsírmentes csapat tagjai, így rendszeres és jelentős fogyasztásukkal legyünk körültekintőek. A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80%-a szívódik fel.

Hatása
D-vitamin és a csontok
A D-vitamin egyik legismertebb szerepköre az, hogy a kalcium felszívódásának szabályozásával szerepet játszik a csontok, izületek, fogak optimális fejlődésében, megerősítésében, illetve a csontok helyreállításában.

A D-vitamin és a rák
A D-vitaminnak nem csak a csontképződésben, hanem a vérképzésben, sejtosztódásban és azok érési folyamatában is fontos szerepe van, így a D-vitamint mostanában másik hatalmas és jelentős területtel, a rák megelőzéssel hozták szoros kapcsolatba. A tanulmányok eredményeit összesítve úgy tűnik, hogy a megfelelő D-vitamin ellátottság (és úgy igazából a kiegyensúlyozott vitaminháztartás) nagy szerepet játszhat olyan drasztikus betegségek megelőzésében, mint a mellrák, vastagbélrák és prosztatarák.

A kutatások szerint a megfelelő D – vitamin ellátottság nem csak a rák prevenciójával, hanem a rák kimenetelének, továbbterjedésének súlyosságával is összefüggést mutat. Az eredmények szerint a vitaminhiányos állapot egyértelműen csökkentette a túlélési esélyeket, ellenben a megfelelő vitamin ellátottság (kiemelve a D-vitamin szerepét) lassítja a daganatos sejtek terjedését, nagyobb esélyt biztosítva a túlélésre.

Igazából – mint a legtöbb hasonló jellegű kutatás – mindig hagy kérdéseket és kétkedéseket maguk után. Viszont a kiegyensúlyozott vitaminpótlásra odafigyelni nem nagy áldozat, pláne ha talán egy kis százalék esélyt is ad, hogy elkerüljük az olyan krónikus betegségeket – melyek viszont hatalmas lelki – testi és anyagi költséggel járnak. Természetesen a vitamin sem csodaszer, ha mellette nem táplálkozol és élsz egészségesen, akkor ez sem tud segíteni rajtad.

A D-vitamin és a sport
A D-vitamin pótlás fontos szerephez juthat a sportban előforduló fáradásos/stressz törések megelőzésében (például futóknál), illetve a károsodott csontok helyreállításában, gyorsabb regenerációjában.

Sok spórtoló nőnél a kemény edzések és a diéták hatására a menstruációs ciklus zavara, és a csontritkulás hajlama megnő – így az ő esetükben (illetve menopauza után is) természetesen a megfelelő étrend mellett a D-vitamin és kalcium kombinációval kombinációja lelassíthatja, gátolhatja a csonttömeg-vesztést. A laktovegetáriánusoknak, illetve a nagyon alacsony zsírtartalmú diétákat folytató személyeknek szintén oda kell figyelniük a megfelelő D vitamin pótlásra.

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók 
A legtöbb szakmai állásfoglalás 500 - 2000 nemzetközi egység bevitelét javasolja – akár táplálék-kiegészítő formájában felnőtt embernek – nyílván a rizikófaktorok meglétével nő a beviteli mennyiség is, így például a téli hónapokban, az életkor előrehaladtával, vegetáriánus táplálkozás esetén is fokozott beviteli mennyiség javasolt.

A napi elfogyasztott mennyiséget illetően tanácsos a vitamin-ásványi anyag tartalmú kiegészítőinket és az olyan étrendi forrásokat is figyelembe venni mint a máj vagy tojás! Étkezéskor célszerű bevenni, érdemes kalcium kiegészítőkkel együtt alkalmazni, mert a D-vitamin jelentősen növeli a kalcium felszívódását.

Hiánya esetén
Hiánytünete gyermekkorban az angolkór, ami nem megfelelő csont- és ízületi-fejlődéssel, gyenge izomzattal jár, felnőttkorban pedig törékeny csontokat, izomgyengeséget és izomgörcsöket idéz elő. A kutatások a D-vitamin hiányát olyan súlyos betegségekkel is kapcsolatba hozták, mint asztma, rák, depresszió, diabétesz, elhízás, az agyműködés zavarai, szív és érrendszeri betegségek, stb.

Mellékhatások
A nemzetközi irodalom a még biztonságos felső határt 2000 NE -ben határozza meg. Normál esetben a szakirodalom szerint nem olyan egyszerű a D-vitamint túladagolni. Igen, tudom, hogy ez merész kijelentés a zsírban oldódó vitaminokkal szemben belénk nevelt rettegés fényében, de a túladagolásához több mint 5000 nemzetközi egység D-vitamin tartós alkalmazása vezethetne.


Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

dita_023.jpg

5 + 1 jótanács a zsír elleni harchoz!

Bár vannak, akik tartják egész évben a diétát, de a többség a nyár közeledtével keresi trükköket, hogy kerüljön versenysúlyba minél egyszerűbben, minél kisebb ráfordítással. Íme alább 5+1 egyszerű, praktikus tanács.

kitrs_040_2.jpg

Strandszezon kiegészítők: mitől lehetsz még jobb formában!?

Kiegészítők a klasszikus zsírégetőkön túl... amelyek segítenek, hogy hatékonyabban csökkentsd a zsírt és hozd a top formád!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

kalcium_03.jpg

Két kiegészítő, hogy törhetetlenül juss előre!

Két nagyon fontos kiegészítőről szeretnénk beszélni a csontok kapcsán, melyek használatával olyan törhetetlen csontjaid lesznek, mint Hugh Jackmannek az X-men filmben!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!