Cukorbetegség és az edzés

Gyúrj az életedért!

Sajnos egyre gyakrabban fordulnak hozzánk olyan kérdésekkel, hogy ők bizony cukorbetegek, de ugyanakkor szeretnének egy kis izmot magukra pakolni, és a érdeklődnek az edzés hatásairól, illetve, hogy szabad-e táplálék kiegészítőket szedniük. Emiatt szükségét éreztük egy kicsit komolyabb hangvételű írásnak a témáról.

Az edzés és a diabétesz legnagyobb kérdése kétség kívül az edzés okozta vércukor szint változások. A terhelés, vagyis az edzés hatékony tud lenni abban, hogy csökkenti a vércukor szintet. Hiszen az izom összehúzódásokhoz cukorra van szükség, következésképpen a szervezet elkezdi kimeríteni a saját ilyen célú raktárait. Mivel a cukor ezek után nem lesz feleslegesen a szervezetben, hanem valóban mint tápanyag raktár fog szolgálni a mozgáshoz, emiatt az edzés bizonyíthatóan hasznos a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében és kezelésében.

Kezdésnek kialakult cukorbetegségnél,  vagy akár csak megelőzési célra olyanoknak akiknek már azért vészesen magas a cukorszintjük, nagyszerűen alkalmas a heti 2-3 alkalommal végzett súlyzós edzés. Az ismétlés szám csakúgy mint bármilyen teljesen kezdő esetében közepesen magas 10-12 ismétlés, de fel lehet menni akár ennél is magasabb ismétlés tartományokba. Az edzés utáni magasabb szénhidrát tartalmú táplálkozáshoz természetesen ugyanúgy fontos az inzulin beadása. De mivel én nem vagyok orvos, emiatt diabéteszes szakorvos tanácsát mindenképpen kérjétek ki mielőtt komolyabb sport tevékenységbe kezdenétek.

Amiatt, hogy a mozgás tápanyag (cukor) igénye nagy, emiatt fennállhat a hypoglikémiás állapot is. Vagyis amikor a vércukorszint kórosan lezuhan. Különösen az 1-es típusú cukorbetegségnél fordulhat elő, mivel képtelen a szervezetük egészséges értékek között tartani a vércukrot, emiatt képesek egyszerűen összeesni az edzőteremben vagy a pályán. Emiatt mind az edzők mind a sportba kezdő cukorbeteg részére fontos lehet, hogy legyen egy kis szőlőcukor is kéznél.

A diabétesszel küzdők kardiójáról röviden annyit, hogy a heti 4-7 napon keresztül végzett intenzitásban, alacsonytól a közepesig terjedő intenzitású, 20-60 perces mozgás javasolt. A maximális pulzusszám legfeljebb 70%-val kezdetekben. Olyan "low impact" gyakorlatok mint a biciklizés, ellipszis tréner, evezés, sebességi séta, biciklizés. Abban az esetben ha a cukorbaj nem jár együtt elhízással, akkor nyugodtan mehet a kocogás-futás is!

A legtöbb esetben a kialakult cukorbetegség a 2-es típus esetéln nagyon gyakran kéz a kézben jár az elhízással. Mostanában „divatos” arról beszélni, hogy a magyarok egynegyede úgynevezett metabolikus szindrómában szenved. Vagyis elhízott, és rossz egészségi állapotban van. A vércukra és egyéb értékei még éppen nem érték el a kóros esetet, de már nyaldossák a határát. Az orvosoknak erre nincs idejük, hiszen éppen elég gondjuk van a már ténylegesen beteg embereket kezelni. Viszont mozgásterápiával, és mértéktartó diétával mindez visszafordítható lenne. Összességében tehát az edzés nemcsak a megelőzésben segíthet, hanem amolyan kiegészítő terápia is lehet!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Öröm és egyben kihívás hogy 2 es tip cukorbetegkéntis van reményen,h helyes diéta és kitartó edzés mellett eltünthetem magamról a kb 20 kg os súlyfelesleget.Az én esetem egyedi abban a tekintetben h nem szedek gyogyszert a cukromra.egyenlőre.ugyanis az első vizsgálatom alkalmával a kezelőorvosom nem ir addig gyogyszert amig a jelenleg kb 110 kg -ból (173 cm-re) nem adok le kb 6-8 kg ot a a kb 21/2 honap mulva esedekes kontrollig.tudom h képes vagyok leadni még otthoni testmozgassal is annyit,de szeretnék visszatérni az edzés vilagaba kb 14 év kihagyas után.táplálékkiegészítőkkel is pl fehérjékkel is szemezgetek ,bár depressziosvjellegű betegségem miatt pont ma olvastam h némely zsírégetök szedése kimobdottan tilos.erről önöket is kérdezem,de az még messze van h taplalékkiegeket szedjek.mit lehet?ez is aktualis kérdés.egy edzésterv kidolgozasat is megkezdtem,olvasgatok stb aerob edzés akár minden nap,plusz erősítő min. 2 ??(ezt is napokban olvastam kommentben.).összefoglalva egy kérdésben milyen edzéstervet,jtanácsot tudnának adni h elérjek eloször kb 103 kg ot majd kb 90 et hosszabb távra?
szepa | 2018-02-06 06:59:44

Kapcsolódó cikkek

szenhidrat.jpg

Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: vajon szükséges-e a szénhidrát vagy lehet-e nélküle élni?

A szénhidrátok fajtái: a jó, a rossz és a rost.

A szénhidrátok csoportjainak alaposabb megismeréséhez ismét jöjjön egy rövidke kémiai gyorstalpaló. Egyszerű és összetett szénhidrátok.

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

szelet_1.jpg

Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából?

Az alábbi írásban arról lesz szó, hogy a koplalás és evés hogyan változtatja meg a vércukor szintet, és ezt hogyan hasznosíthatjuk izom építésre. Ehhez azonban meg kell ismernünk a már napi szinten emlegetett inzulint!

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

tpllkozs_cukorbeteg_sportolknak_03.jpg

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Kötelező cikk cukorbeteg sportolóknak! Mit, miből és mennyit együnk, ha diabétesszel küzdünk és mellette rendszeresen mozgunk!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...

maltodextrin02.jpg

Ne hagyd magad átverni: avagy ismerd meg a maltodextrint!

A maltodextrin gyakori összetevő a szénhidrátok és a tömegnövelők között - másfelől a mindennapi, diétásnak hitt élelmiszereink címkéjén is felbukkan. Elég ellentmondásos, nem? Nézzünk a körmére, ismerjük meg ezt az igen gyakran utunkba lopakodó anyagot!