Csajok és a tejsavó proteinek. - Nem csak nőknek!

Milyen proteint igyunk edzés után?

A tejsavó proteinekről a precízebbek több tucat oldalt tudnának kapásból írni (amin Ti fél perc alatt átsiklanátok :)) ezért kezdetben csak a legalapvetőbb információkat tanuljuk meg róluk.

Bár a legtöbb pultos lány csak a proteinek ízének kiválasztásával szokott sarokba szorítani minket, de azért legyünk tisztában milyen típusú tejsavó proteinek is vannak.

Vegyük azt a tökéletes esetet, hogy megértettük miért fontos az edzés utáni fehérje, sőt találtunk valakit a teremben, aki roppant kedves módon meg is hívott minket egy körre (biztos, mert villogtunk neki olyan fogalmakkal, mint az "anabolikus ablak" :) - aki nem érti a poént, itt utána olvashat: ). Szóval állunk a pultnál és jobb esetben csak a triplacsoki vs. epresvanília között kell meghoznunk a döntést, rosszabb esetben olyan kérdésekkel is betalálhatnak minket, mint például, milyen típusú tejsavót szeretnél: koncentrátum, izolátum, tömegnövelő... és persze az örök kérdés: tejjel vagy vízzel? Na de most sem hagylak cserben, kiképezlek Titeket erre a helyzetre is.

Állj! Mi is az a tejsavó?
Most már elárulom, hogy a tejsavó fehérje (angolosan whey protein) nem más, mint a tejtermékek gyártása után visszamaradó, kiválóan hasznosítható anyag. A nyers savó jellemzői még messze nem ideálisak, így a kellő fehérje tartalom eléréséhez további feldolgozásra van szükség. A tejsavó fehérjék e feldolgozási folyamat jellemzői alapján csoportosíthatóak:

A tejsavó fehérje izolátum a savófehérje legtisztább és legmagasabb biológiai értékű formája. Lefordítva: ő képes a leggyorsabban és leghatékonyabban hasznosulni. Az izolációs eljárásnak köszönhetően magasabb fehérje tartalom mellett alacsonyabb zsír és nátrium tartalom érhető el, sőt közel laktózmentes készítmények is előállíthatók. A legjobb választás, bár általában emiatt ez is a drágább.

1391,5026,5047

A tejsavó fehérje koncentrátumok minőségüktől és áruktól függően már valamivel gyengébb biológiai értékkel és alacsonyabb fehérje tartalommal rendelkeznek. Figyelj oda, hogy a kisebb fehérje tartalommal arányosan nő a zsír és a laktóz mennyisége.

4666,8146,6304

Tömegnövelők
Írok erről is pár sort – csak hogy tudjuk, hogy ők is léteznek, illetve hátha vannak köztetek olyanok is, akiket nem a fogyás, hanem az izomépítés nemes gondolata vezérelt le a terembe. A tömegnövelők olyan készítmények, melyek a tejsavó protein mellett még gyorsan felszívódó szénhidrátokat is tartalmaznak (általában szólócukrot), illetve jobb termékekben még olyan izgalmas és hasznos dolgok is meglapulnak, mint például vitaminok és kreatin. A tömegnövelőkkel magasabb a kalóriát juttatunk a szervezetünkbe, ami viszont pont elég ahhoz, hogy az izomsejtek regenerálódása gyorsabban következzen be, vagyis az izomtömegünk gyorsabban növekedhessen.

3715,4694,6452

A lényeg amit jegyezzetek meg:

  1. csak olyan fehérjét válasszatok amiben adagonkánt legalább 20 g fehérje rejtőzik. Erre a legtöbb gyártó figyel, de azért mindig vannak kakukktojások.
  2. kezdő szinten oly mindegy, hogy koncentrátum vagy izolátum - mind a kettő jó választás edzés után. Ha laktózérzékeny vagy, akkor izolátumra állj rá.
  3. bár a legtöbb csaj fogyni akar, mégis vannak olyanok is, akik inkább némi izomzatra pályáznak. Ti választhattok tömegnövelőt is edzés után, de különösen figyeljétek az összetevőket, mert a 20 gramm fehérjét hajlamosak kispórolni.

A kifejezetten csaj-proteinek?

Ahogy már írtam, egyesek annyira figyelmesek, hogy nekünk nőknek is gyártanak külön fehérjét. Igazából ezért a húzásért a legtöbb gyártó egy jó nagy fekete pontot érdemelne. Bár tény, hogy nagyon csajos a csomagolás, sőt még az L-Carnitine-t is bedobják csalinak, de épp ha résen vagyunk, akkor kiszúrhatjuk hogy egy adag kábé fele annyi fehérjét tartalmaz, mint amennyi kellene nekünk. És ha még tovább böngésszük az összetevőket, akkor láthatjuk, hogy bizony a szénhidrátot sem spórolták ki belőle. Ami persze még mindig kevesebb, mint egy bögre forró csokiban, de aki diétázik, annak bizony minden gramm szénhidrát számíthat.

És a végére: tejjel vagy vízzel kérjük a proteinünket? Tipp?

A helyes megoldás hamarosan ;)

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Én azt szeretném megkérdezni, hogy ezeket a tömegnövelőket ajánljátok-e olyan nőknek, akik stresszes életmódjuk által vesztettek jó pár kg-ot és szeretnék minél előbb visszaszedni?
Gyurkó Ramóna | 2013-01-29 09:35:10
Én azt szeretném megkérdezni, hogy ezeket a tömegnövelőket ajánljátok-e olyan nőknek, akik stresszes életmódjuk által vesztettek jó pár kg-ot és szeretnék minél előbb visszaszedni?
Gyurkó Ramóna | 2013-01-29 09:35:10
82 éves, 43 kg-os, veseelégteleneségben szenvedő, leromlott állapotú hölgyismerősőmnek XY energiaitalt ill.étrendkiegészítőt rendelt az orvos -, de a 2 dl-es mennyiségben a protein kb.10 gr ezt naponta 2X reggel-este kellene elkortyolnia.Egy veséje van!Mit tetszenek javasolni?
Kati Sótonyiné | 2013-04-04 08:07:52
82 éves, 43 kg-os, veseelégteleneségben szenvedő, leromlott állapotú hölgyismerősőmnek XY energiaitalt ill.étrendkiegészítőt rendelt az orvos -, de a 2 dl-es mennyiségben a protein kb.10 gr ezt naponta 2X reggel-este kellene elkortyolnia.Egy veséje van!Mit tetszenek javasolni?
Kati Sótonyiné | 2013-04-04 08:07:52
Szia! Igen, de természetesen a szilárd étkezésen maradjon a hangsúly!
Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2013-04-12 10:19:41
Szia! Igen, de természetesen a szilárd étkezésen maradjon a hangsúly!
Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2013-04-12 10:19:41
Az hölgyismerősömnek- az egy rosszul működő veséje miatt
nagyon kevés fehérje juthat a szervezetébe.
Napi 4 gr növényi ill.napi 4 gr állati eredetü az adag.Ezért kérdeztem, hogy veseleégtelenségben szenvedő .........
Kati Sótonyiné | 2013-05-29 12:45:44
Az hölgyismerősömnek- az egy rosszul működő veséje miatt
nagyon kevés fehérje juthat a szervezetébe.
Napi 4 gr növényi ill.napi 4 gr állati eredetü az adag.Ezért kérdeztem, hogy veseleégtelenségben szenvedő .........
Kati Sótonyiné | 2013-05-29 12:45:44

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

csajok_protein_1.jpg

A nőknek is kell edzés után protein?

A legtöbb helyen az a felállás, hogy a súlyzós edzés után a lányok tesznek inkább még pár büntető kört a futópadon a hatékonyabb eredmények érdekében. Kár, hogy hatékonyabb lenne inkább Nekik is egy fehérjeturmixot inni.

proteinpowder.jpg

Még egy alapvető információ a proteinturmix fogyasztáshoz.

Az az örök kérdés: Tejjel vagy vízzel igyuk a proteint?

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

halado_edzesterv_noknek_2_1.jpg

Csajok és a rettegett táplálékkiegészítők

Jöjjön egy csajosabb írás: ismerjük meg a táplálék kiegészítőket női szemmel! Hasznos és objektív infók, hogy Te is eldönthesd, mire van szükséged!

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

csaj_protein_02.jpg

Női proteinek... egy kis figyelmesség vagy csak átverés?

Vajon kell-e a nőknek külön protein? Jobban járnak a rózsaszín ködbe (azaz csomagolásba) rejtett fehérjékkel, vagy pont ellenkezőleg... átverés az egész?

fehrje_010.jpg

Ha beüt a pénzhiány: válságmegoldás fehérjebevitelre

A testépítő étkezésben mindig a fehérjebevitel, illetve annak költsége szokott gondot okozni. Nézzük meg, hogy miképp tudjuk olcsón, olcsóbban, még olcsóbban bevinni a testünk számára áhítottan vágyott tápanyagot, a proteint!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!