CLA

Konjugált linolsav.

A CLA zsírsav létére az egyik legkeresettebb testsúlycsökkentő kiegészítő. Népszerűsége miatt nem kell csodálkozni, hiszen könnyed gyorsasággal leolvadó zsírpárnákat, csökkenő centimétereket és vissza nem térő kilókat és lehetőségeket kínál a fogyni vágyóknak. Nézzük meg tulajdonképpen mi is a CLA, és mi az, amit valóban várhatunk a fogyasztásával kapcsolatban.

Mi is az a CLA?
A CLA tulajdonképpen egy zsírsav, pontosabban a linolsav több izomerének összefoglaló neve. (Az izomerek olyan molekulák, melyeknek alkotóelemei ugyanazok, csak a térbeli szerkezetük más.) A CLA-t már a harmincas évektől ismerik, ugyanakkor jótékony hatásairól csak a '80-as évek vége felől kezdtek érdeklődni.

Természetes előfordulása
Legfőbb természetes forrásai állati eredetű élelmiszerek: húsok, tojás és leginkább a tejtermékek.

Hatása

A legismertebb szerepe: a testzsír csökkenés és a testkompozíció javítása.
A CLA testsúlycsökkentő és testkompozíció javító hatása a legelterjedtebb. A kutatások szerint a CLA ezt többféle úton fejtheti ki: egyrészt mérsékli a zsírsejtek méretét, és állítólagosan a számát is. Másfelől azt is megfigyelték, hogy a CLA bevitel megnövelése alacsonyabb leptin szinttel is összefüggést mutathat. (A leptin a testzsír szabályozásban fontos szerepet játszó hormon, és a megnövekedett mennyisége szerepet játszhat az elhízásban.) Természetesen a CLA testsúly szabályozásában betöltött szerepét megannyi kutatás és elemzés kísérte végig, az eredmények röviden a következők: A legtöbb állatkísérlet igazolta a CLA testzsír csökkentő hatását - legyen szó jól megtermett egérről, elhízott patkányról, hörcsögről, malacról... - ugyanakkor joggal vetődik fel a kérdés, hogy nálunk, embereknél mi is a helyzet? A válasz nem egyszerű, mert a legtöbb kutatás olyan fontos hibákat is becsúsztatott, mint például a táplálkozás vagy a testmozgás faktorának figyelmen kívül hagyása. Lényegében az eredmények szerint a CLA általában túlsúlyos embereken mutatott pozitív változást, ugyanakkor edzettebb, kevesebb felesleggel rendelkező személyeknél már kevésbé tűnt jelentősnek a hatása. Néhány esetben az optimálisabb testkompozíciót és a zsírmentes testtömeg növekedését is elősegítette.

CLA szerepe a rák megelőzésében és a tumor képződés csökkentésében
Egyes kutatások arról számoltak be, hogy a CLA a rák megelőzésében, illetve a már kialakult daganatos betegségek terápiájában is jótékony hatással rendelkezett. Bár a pontos hatásmechanizmus még nem tisztázott, feltételezhetően a CLA egyes izomerjei a rákkeltő anyagokkal lépnek közvetlen reakcióba, csökkentve ezzel a tumor képződés további esélyét.

A vércukorszint szabályozása
Több vizsgálat is arra az eredményre jutott, hogy a CLA az inzulinérzékenység fokozásával csökkentheti a vércukor szintjét. Ha a családodban már fordult elő cukorbetegség, akkor megelőzés szempontjából mindenképp érdemes lehet egy CLA tartalmú kiegészítőn is gondolkodni, de a már kialakult cukorbetegség esetén is jótékony hatással lehet.

A CLA katabolizmust gátló hatása
Itt megemlíthetjük, hogy egyes kutatók szerint a vércukorszint-csökkenés annak a következménye, hogy több glikogént tárol CLA hatására a szervezet az izmokban – ami ugye minden testépítő sporttárs vágyott álma lenne. Emiatt feltételezhetően a CLA rendszeres szedésével anti-katabolikus, azaz izom leépülést gátló hatást is elérhetünk.

Javuló triglicerid és koleszterin szint
A kutatások szerint a CLA növeli a szénhidrát és zsíranyagcserét is, ezáltal csökkentheti a vér triglicerid szintjét is, ami pedig összefüggésben van a koleszterin szinttel és a szívbetegségek kialakulásával.

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók
A napi adag általában 1-4 gramm között mozog. Arra mindenképp érdemes figyelni, hogy nagyjából egy órával az étkezés vagy a testmozgás előtt vegyük be bő folyadékkal.

Mivel a legtöbben a testsúly csökkentésére szeretnék a CLA-t használni, ezért nem árt megjegyezni és elfogadni a tényeket: a CLA csak akkor lesz hatékony partnered a zsírvesztés folyamatában, ha betartod a következőket:

- Diéta. Itt nem az önsanyargatás minden lehetséges formájáról van szó, hanem egy ésszerű táplálkozási programot követve alkalmazod. Vagyis relatív magas fehérje, kevesebb de jó minőségű szénhidrát és zsírbevitel mellett.
- Nem árt, ha sportolsz. A sporttal extra kalóriadeficitre tehetsz szert, ráadásul a fogyást követően petyhüdt bőr helyett egy tónusos, feszes test fog visszanézni a tükörből.
Kitozánnal egyszerre nem célszerű fogyasztani, mert megakadályozhatja a zsírsavak
felszívódását.

Mellékhatása
A CLA a hosszú tanulmányok során mindig biztonságosnak bizonyult, és nem tapasztaltak különösebb mellékhatást. Napi 3 gramm felett igen ritkán hányásinger, hasmenés jelentkezhet.

Vásárlási jó tanácsok
Számos kutatás próbálta a CLA tulajdonságait más kiegészítőkkel még nagyobb hatékonyságra emelni. Az eredmények szerint a CLA és a Guarana együttesen még hatásosabb a zsírcsökkentésben. A CLA-t még króm-pikolináttal is érdemes alkalmazni, mivel ez a kombináció még hatékonyabban csökkentheti a vércukorszintet, és fokozza az izmokban történő glikogén raktározást. A CLA-t zöldtea kivonattal is érdemes párosítani, ugyanis együttes fogyasztásuk hatékonyabban növeli a zsíroxidációt megfelelő táplálkozás és edzés mellett. A CLA mellé tehát érdemes az említett kiegészítőket is összeválogatni és együtt alkalmazni, vagy keress olyan termékeket, melyekben az említett hatóanyagok együtt szerepelnek!

4343,1360,8821,1927,8329,6510

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

zold_tea_1.jpg

Zöld tea

Egy összetevő, amit nem leng körbe számos negatív előítélet - viszont bárki számára elérhető, biztonságosan alkalmazható, és egészségmegőrző-, vagy épp javító hatásait már hosszú idők tapasztalata és kutatási eredményei erősítik.

cukorbetegseg_es_edzes_2.jpg

Cukorbetegség és az edzés

Edzésútmutató cukorbetegeknek: a vércukorszint változása a súlyzó edzés hatására.

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

tpllkozs_cukorbeteg_sportolknak_03.jpg

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Kötelező cikk cukorbeteg sportolóknak! Mit, miből és mennyit együnk, ha diabétesszel küzdünk és mellette rendszeresen mozgunk!