Bevezető a rúdsúlyzós felvételhez

Barbell Clean! A súlyemelőknek kiegészítő-, nekünk önálló gyakorlat!

A verseny súlyemlő gyakorlatok elsajátításával nemcsak szélesebben képzett erősportoló leszel, akinek drámaian megnő a robbanékonysága - hanem olyan képességekre is szert tehetsz, mellyel gyakorlatilag a nulláról, a legnagyobb gyorsulás mellett a legnagyobb erőt tudod kifejteni. Illeszd be a dinamikus elemeket az edzésprogramodba, és nemcsak egy olyan gyakorlatot kapsz, mely a felső hátat és a teljes alsótestet egyszerre fejleszti… hanem az erődet is egy merőben új dimenzióba repíti! Elsőként vizsgáljuk meg a legegyszerűbben elsajátítható súlyemelő gyakorlatot, a felvételt.

Minden a fizikán múlik!

Mivel mindenki tanult fizikát, ezért tudja a képletet: erő = tömeg x gyorsulás. Azaz minél nagyobb súlyt minél gyorsabban megmozgatunk, annál nagyobb lesz a generált erő. Éppen emiatt több sorozatnyi izolációs technikával soha nem fogja a generált erő azt a mértéket elérni, mint amit egyetlen sorozat felvétellel vagy szakítással hozunk létre!

Leegyszerűsítve: hiába csinálsz Te 3x10 bicepszhajlítást, akkor sem generáltál akkora erőt, mintha például egyetlen sorozatban, 5 ismétléssel felvetted volna a saját testsúlyodat.

Miért ez a legjobb gyakorlatok egyike?

Bill Starr edző a könyvében – "The Strongest Shall Survive" - "Csak a legerősebb maradhat fenn" - azt írja a power cleanről: "Ha tegyük fel egyetlen gyakorlatot választhatsz, akkor ez lenne a legjobb".

Egyszerre dolgozik benne a vádli, a comb, a farizom, a derék, a felső hát és a karok! Ez egy igazi teljes testet megdolgoztató gyakorlat, ugyanakkor a mozgás több síkban történik, nagy sebességgel, amit aztán igazán kevés gyakorlat mondhat el magáról. Nem hiába használják atléták, amerikai focisok, bunyósok, labdajátékosok, gyorskorcsolyázók - és még egy tucat másik sportág - a kondíciófejlesztésre.

Másik kultikus súlyemelő edzőnk, Mark Rippetoe szerint úgy egészíti ki a felvétel és a kiemelés (deadlift) egymást, mint ahogyan a ying és a yang. A lassú, nehéz és nagyfokú koncentrációt igénylő deadlift mellett a hatékonyan elsajátított felvétel valóban egy remek kiegészítés.

A felvételnek több változata van, ezeket célszerű külön kezelni!

A felvétel a verseny súlyemelésben gyakorlatilag a lökés részét képezi. Ott amolyan kiegészítő gyakorlatként használják a tényleges, mély guggolásba érkezős felvételhez. Mi azonban - akik "csak" erőfejlesztés céljából nyúlunk ehhez a remek gyakorlathoz - bátran használhatjuk önállóan is!

Többféle kiinduló helyzetből, többféle technikával érhetjük el a végpozíciót, emiatt többféle variációt célszerű megkülönböztetni.

Kiinduló helyzetek szerint osztályozva végezhetjük a talajról, mély tartásból (hang position clean) vagy zsámolyokról.

Technika szerint megkülönböztetünk: ollózással (split clean), beüléssel (full squat clean), combdobással (power clean) végrehajtott felvételt.

Ennyit szántunk bevezetőnek, hamarosan pedig jön a gyakorlat részletes leírása!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
http://amatorsulyemelokoldala.hupont.hu/63/a-hat-fejlesztesenek-alternativaja-a-felvetel
Béla Bá | 2012-09-10 11:33:42
engem személy szerint a sok angol szakszó zavar mivel ezeknek mind megvan a magyar megfelelője szerintem fölösleges kiírni angolul
Sándor Baranyai | 2012-09-10 12:18:13
A legjobb összetett gyakorlat és talán a legnehezebb is, persze nyomással vagy lökéssel egybekötve még ez fokozható.
Peter Menyhard | 2012-09-10 05:09:40
Szia! Sajnos kellenek az angol kifejezések is sokszor a cikkbe, mert már annyira az angol a sportszaknyelv (funkcionális fitneszben totál), hogy sokszor nincs is magyar szakszó a gyakorlatra, így pedig mindenkinek érthetőbb, hogy konkrétan mire utalunk.
Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2012-09-10 06:36:33

Kapcsolódó cikkek

negatv_ismtlsek_02_2.jpg

A mester hetes - Mellről nyomás állva.

Az ultra-robosztus vállak formálója, ami ugyanakkor tömeget épít a mellre és a tricepszre is!

kubai_nyoms_01.jpg

Kubai nyomás

hibak_felvetel_03.jpg

Gyakori hibák a rúdsúlyzós felvétel során - 1. rész

Úgy gondoltuk, hogy egy külön cikket megér, hogy alaposan végignézzük azokat a hibákat, amiket a súlyemelő felvétel elsajátítása során el lehet rontani.

lks_03.jpg

Bevezető a lökéshez

tomegnoveles_sulyemelo_gyakorlatokkal_03jpg.jpg

Tömegnövelés súlyemelő gyakorlatokkal... mégis miképp lehetséges?

A súlyemelők nemcsak pokolian erősek, de igen izmosak is. A súlyemelő edzésterv viszont mégis eltér a megszokott "testépítős" metódustól... így nézzük meg, mi az, amit a súlyemelőktől tanulhatunk a szikárabb fizikum eléréséhez!

trzsizom_05.jpg

Építsd ki a legjobb súlyemelő övet a világon!

Összeválogattuk azokat a gyakorlatokat, amelyek a talajon állva (vagy épp járva) segítenek a törzs stabilitás fokozásában!

kelle_az_atlag_embereknek_is_a_szelsoseges_terheles_04.jpg

Kell-e az átlag embereknek is a szélsőséges terhelés?

Nyereségek és felmerülő kockázatok tekintetében is megvizsgáljuk az alábbi kérdést: vajon minden esetben megéri szélsőséges terheléssel edzeni?

sportspecifikus_edzs_02.jpg

Ne fáradjunk a sport-specifikus edzésekkel?!

Hozd ki a legtöbbet az erősítő edzéseidből - és növeld a teljesítményedet a fő sportágadban!

olimpiai_sulyemeles_02_1.jpg

Inkább ollózva!

Miért érdemesebb a szakítás gyakorlatot inkább ollózva végezni nem verseny-súlyemelőknek? Most kiderül!

burgener_03.jpg

A Burgener-bemelegítés

Bemelegítés súlyemelő módra! A gyakorlatsort bár az olimpiai súlyemelő edzésre való bemelegítésként pozicionálták, de bátran használhatjuk más súlyzós gyakorlat rávezetőjeként... hiszen van benne egy rakás olyan mozdulat, amivel átmozgatod a teljes testet!