Béta-alanin

Beta-alanine.

A Béta-alanin az egyik legsokoldalúbb táplálékkiegészítő: nem csak a testépítők, erőemelők, és állóképességi sportolók körében népszerű, hanem egyszerűen azon átlagsportolók számára is kiváló, akik növelni szeretnék a teljesítményüket és egy erősebb, izmosabb formára vágynak.

...hogy még nagyobb súlyokat tudj megemelni.
...hogy ne hagyd sohasem félbe az ismétléseket.
...hogy fuss tovább, minél gyorsabban és hosszabb ideig.
Mert a fáradság nem áll többet az utadba!

Előfordulása
A Béta-alanin egy olyan nem esszenciális aminosav, mely a szervezetben két enzim segítségével képződik, és egy másik aminosavval (az L-hisztidinnel) karöltve alkotja a karnozin nevezetű dipeptidet.

Hatása
A Béta-alanin fontos szerepet tölt be a karnozin szintézisében. A karnozin kulcsfontosságú az izomzat pH értékének optimális szinten tartásában.
A magas intenzitású edzések hatására az energiatermelő folyamatok a szervezetünkben nagy mennyiségű hidrogén ion felszaporodását okozzák - melyek csökkentik az izomzat pH értékét. Vagyis egy "savas állapot" alakul ki, melynek következtében csökken az izom összehúzódásának erőssége, teljesítményünk hanyatlani kezd, és a sokak által jól ismert izomfáradás, izombukás jelensége következik be.

A karnozin viszont egyfajta pufferelő anyagként működik: vagyis semlegesíti a hidrogén ionokat és megvédi az izomzatot a savasodástól. Ezzel a folyamattal drámai mértékben kitolódhat a fáradtságküszöb, növelhető az izmok teljesítőképessége és az izombukás is késleltethető lesz. A kutatások szerint a karnozin képes az anaerob küszöböt is kitolni, így javítja az állóképességet, és a hosszabb, magasabb intenzitású munkavégzést.

A kutatási eredmények szerint a Béta-alanin kiegészítőként történő bevitele hatékonyan növeli az izmokban a karnozin szintet - így elősegítve az említett nagyobb edzés teljesítmény elérését. A Béta-alanin ezen kívül fokozza a nitrogén-oxid szintézist, ezzel javítva a szövetek vérellátását - így az izomzat több tápanyaghoz juthat hozzá, valamint erőteljesebb izombedurranást is lehetővé tesz a számunkra

Kevésbé köztudott, de a Béta-alanin még antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik: megvédi a szervezetet a szabadgyököktől, és támogatja az immunrendszer hatékonyabb működését. Egyes kutatások szerint a Béta-alanin csökkenti az öregedéssel összefüggő folyamatot is, mely felelős a bőr rugalmasságának elvesztéséért és a ráncok kialakulásáért.

Alkalmazása
Jelenleg még nincs szilárd és pontos adat a Béta-alanin dózis-hatás összefüggéséről, így célszerű és praktikus mindig tartani magunkat a szedési útmutatóhoz. Általánosságban elmondható, hogy a kutatások nagyjából napi 4-6 gramm Béta-alanint javasolnak (amit lehetőleg edzések előtt, illetve több részre szétosztva érdemes bevenni).

Van olyan iránymutatás is, mely a testsúly alapján történő adagolást szorgalmazza. Ebben az esetben általában legalább 4-6 héten át napi 50 mg x testsúlykilogramm mennyiséget írnak elő 3-4 részre elosztva.

A Béta-alanin erős teljesítményfokozó tulajdonságai miatt kiegészítőként nem csak önmagában állja meg a helyét, hanem számos erő és teljesítménynövelő készítményben megtalálható. Az utóbbi esetben általában kreatinnal együtt forgalmazzák - ugyanis egyes kutatási adatok szerint a Béta-alanin és a kreatin erősítik egymás hatását, így még drámaiabban megdobva az edzésen mutatott teljesítményt.

Hiánya esetén
A Béta-alanin nem esszenciális tápanyag, ezért nincsenek hiánytünetei.

Mellékhatása
A Béta-alanin enyhe bizsergető érzést okozhat a bőrön a bevétele után - de ez idővel csökken. A jelenség minimalizálható, ha csökkentünk a beviteli mennyiségen, illetve napi több részre szétosztva vesszük be az előírt adagot.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

b6vitamin.jpg

B6 vitamin - Piridoxin

Az étvágy és állóképesség fokozó vitamin!

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

citrullin_malat_01.jpg

Citrullin-malát

Őrült, mindent elsöprő energia. A fáradság nem áll többé az utadba. Érzed, ahogy az ereidben tombol a vér, az izmok feszülnek, az erőd végtelen. És mindezt EGY ÖSSZETEVŐNEK köszönheted...

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

aerobik_01.jpg

Táplálékkiegészítő útmutató az aerobik edzések fanatikusainak

Ha inkább az aerobik, illetve más állóképességet igénylő órák felé húz a szíved – akkor sem maradsz kiegészítők nélkül! Kiegészítő-tippek, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd végignyomni az órákat, a fáradságot elfelejtve!

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

Jelszó: csak semmi savasodás!

Ha szeretnéd kitolni a fáradságot, csökkenteni a savasodást: akkor béta - alaninra fel! Ismerd meg, és használd megfelelően! Útmutató a cikkben!

Legyél erősebb és gyorsabb: érvek a béta-alanin mellett!

Szeretnél erősebb és gyorsabb lenni? Több ismétlést végrehajtani, jobban bírni szuflával - úgy hogy a fáradság nem áll rögtön az utadba? Egyszerű és nagyszerű kiegészítőt mutatunk!

rich_02_1.jpg

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!