Bemutatkozik a Gracie-diéta! Nem csak harcosoknak!

Nem csak harcosoknak!

Tudtad, hogy a Brazil Jiu-Jitsu stílusteremtő család egyik tagja, Roiron Gracie célzottan a grappling sportágat űzőknek (de mindenki számára hasznosnak ítélt) diéta rendszert alkotott? Elmondása szerint ezeket az elveket még apjáék kezdték alkalmazni, mivel felismerték már korán a sporttáplálkozás fontosságát, azonban nem összegezték ezt. Nézzük miről is van szó!

Ahogyan a bevezetőben is említettük, bizonyos táplálkozási alapelveket már régóta alkalmaztak a Gracie iskolákban - azonban csak 2011-ben jelent meg Rorion Gracie könyve. Ennek nemes egyszerűséggel a címe "Gracie diéta” (eredeti címén Gracie Diet).

Akinek az (amúgy elég terebélyes) Gracie családfa nem menne kisujjból, akkor röviden annyit, hogy Ő a stílus alapító testvérek közül Hélio Gracie legidősebb fia. Jelenleg 9. danos BJJ nagymester, emellett az UFC megszületésének egyik fő alakja. Eredeti foglalkozását tekintve pedig jogászként végzett a Rio De Janieroi Egyetemen.

Ahogyan írja, a legtöbb diéta, ami manapság népszerű a sportolók körében azért hibás, mert egy fiatal szervezeten a hatásai még egy rossz diétának sem szembetűnőek. A hosszú távú hatása pedig soknak még nem bizonyított. Szerinte a fő baj ezekkel, hogy ezeket a diétákat egészséges fiatalok írják, és nekik nem sok tapasztalatuk lehet arról, mi működik évtizedeken át és mi nem. 

Alapvetően nem diétának, hanem életmódnak tekinti (mintha ilyet már hallottunk volna néhány esetben) a módszerét. Ami a Gracie diéta esetében annyiban igaz, hogy praktikus jó tanácsokkal van tele a könyve: például minden étkezés előtt moss kezet, vezess étkezési naplót, iktasd ki lassan a cukrot.

Ami nagyon szimpatikus ezekben a praktikus alapelvekben, hogy nem azonnal várja el ezt, hanem itt is "övfokozatokat” különböztet meg, amik természetesen a BJJ övfokozatoknak felelnek meg. Azaz csak akkor iktass be egy új szokást, ha úgy tetszik megvonást ha már a korábbiak az életed mindennapjainak részévé váltak. (De KFC-be csak akkor menj be ha legalább lila öved van...:)) - szerk. Bocs..:))

Na jó de mi is diéta lényege?

Nagyon lebutítva arról szól a dolog, hogy mit ehetünk együtt és mit nem. Az ételeket az ABCD betűk szerinti csoportokba osztotta, és ezeknek a kombinálhatóságán van a hangsúly. A felosztása ekképpen néz ki:

•    A csoport: állati fehérje, zsírok és olajok, zöldségek és gyümölcsök
•    B csoport: gabonafélék
•    C csoport: édes gyümölcsök
•    D csoport: savas ételek (főleg gyümölcsök)

A diéta fő elvei, hogy ezeket mennyire lehet egymással vegyíteni (már megint kicsit a szétválasztó diéta köszön vissza). Például az ételek az A és B csoportból mindig kombinálhatók egymással. A C és B csoport is, sőt a B bármivel kombinálható. Viszont a D-be tartozó csoportot csak önmagában.

Érdekes de a banánt és a tejet nem tette be egy csoportba sem, mert szerinte annak olyan karakterisztikája van, amelyet csak speciálisan lehet kombinálni más ételekkel. Félre ne értsd, nem azt mondja tiltja ezeket, éppen ellenkezőleg, de pl. a banánt eheted almával, sajttal, cukorborsóval, görögdinnyével, de tilos enni avokádóval, vajjal, szárított gyümölcsökkel, olíva olajjal…

A tejet szerinte lehet a B csoportból bármivel, banánnal, főtt tojás sárgájával. De ne edd együtt soha tojásfehérjével, olajos magvakkal, és úgy általában lehetőleg inkább csak gyümölcsökkel.

Végül érdekességként néhány alapelv, amiket még a könyvben említ:

•    Ne egyél disznóhúst!
•    Ne igyál alkoholt!
•    Ne dohányozz!
•    Kenyeret csak olyat egyél, ami friss, és jó minőségű lisztből készült. Friss, azaz 24 órán belül a sütéstől számítva.
•    Kerüld az édességet, a mustárt, a fekete borsot, a vaníliát, az ecetet és a savanyított ételeket!
•    A tojássárgája, a kókuszdió, a kávé és tea mindenkor fogyasztható, mindennel kombinálható.
•    Kövesd a diétát heti 6 nap, egy csalós nap megengedett!

Ahogyan korábban említettük fentebb, ezeket a dolgokat sem kell egyből beiktatni, hanem van egy fokozatosság a dologban. Adj magadnak ciklusokat (övfokozatokat), amikor már az egyik ilyen elvet nem érezd lemondásnak, akkor jön a következő. Nem várja el a rendszer, hogy hirtelen teljesen átalakítsd az életed, mint sok másik diéta rendszer.

Összegezve tehát valóban egy inkább egy életmódról van szó, és kevésbé egy diétáról. Természetesen egyetlen rövid cikkben nem lehet összegezni a teljes könyvet, de akit a téma komolyabban érdekel annak javasoljuk elolvasásra. Nagyon gyakorlatias és praktikus. Gyakorlatilag sok újdonság nincsen benne, hanem egyfajta összefoglalása a működő táplálkozási elveknek.

Ha zárógondolatként megengedtek egy személyes véleményt. Amikor először hallottam, hogy a Graciék diétát is csináltak egy a Biohazard gitáros/ énekes Billy Graziadeivel készült podcast interjúban hallottam róla. Billy, aki maga is dan fokozató BJJ gyakorló hivatkozott a Gracie diétára, és kis utána járás után beszereztem a könyvet. Azt hittem csak egy újabb eladható termék, azonban egy nagyon jól alkalmazható és egyáltalán nem elrugaszkodott rendszert találtam. –  a szerző.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

dieta_az_unnepek_alat_04.jpg

Diéta az ünnepek alatt? Harcosok étrendje!

Harcosok diétája karácsonyi kiadásban, hogy ne kelljen kardióval kezdened a januárt!

betegen_edzeni_03_2_1.jpg

Tíz elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! - 1. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

klvvs_05_1.jpg

10 elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! 2. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

trend01.jpg

1500 kalóriás diétás étrend

Bár egy konkrét étrendet személyre szabni mindig nehezebb, mégis sokan vannak, akiknek nincs idejük, kedvük kimatekozni a számukra ideális heti menüt, és inkább követnének egy alapprogramot! A következő cikkekben Nekik segítünk! Az első az egyik legnépszerűbb: 1500 kalóriás napi étrend.