Balansz gyakorlatok: egyáltalán mi is az értelmük?

Nem minden arany, ami fénylik!

Sokan hajlunk mostanában arra a trendre, hogy rendszeresen iktatunk az edzésünkbe egyensúlyt fejlesztő gyakorlatokat. A gimnasztikai labda, a BOSU, és társaik, vagy épp a Dynair párnák mára megszokott látványt jelentenek az edzőtermekben. Különösen a rehabilitációban lehet hasznos, hiszen a sérüléssel romlott izomkoordinációt tudjuk javítani. Azonban, hogy valóban lehet-e egyensúlyérzéket is fejleszteni - az már más kérdés! Nézzük meg mire jó, és mire nem a mostanában über-trendi egyensúlyozós gyakorlatok armadája!

Amikor az Egyesült Államokban az American College of Sports Medicine egyik kiadványában azt olvastam, hogy a fitnesz ipar legnagyobb divatja jelenleg a balansz tréning, akkor felmerült bennem, hogy felnőtteknél vajon milyen hatása is lehet az egyensúlyra: azaz valóban fejleszthető-e ilyen későn is ez a képesség?!

Felnőttek esetén az egyensúlyozási képességét leginkább visszaszerezhetjük és nem pedig megtanuljuk. Az egyensúlyérzékre is igaz, hogy ami nem alakult ki körülbelül 12 éves korodig, az nem fog már jelentősen változni felnőttkorban! Emiatt van az, hogy olyan koordinációt és balanszot igénylő sportokban - mint a torna - már 4 éves kortól elkezdik a felkészítést.

Éppen emiatt a gyerekeknek kiskorban kell megkapni az adekvát ingereket: kell szaladgálniuk, lehetőleg egyenetlen felszínen és nem csak betonon meg parkettán, hanem füvön, változatos terepen, homokban. Ugrálniuk kell mászkókáról-mászókára, meg hasonlókat csinálniuk. Az a szülő, aki félti, hogy gyereke játsszon és helyette "leszedálja" a rajzfilmekkel meg a számítógéppel az legrosszabbat teszi, amit csak lehet!  


Mire jók akkor az egyensúlyozós gyakorlatok?

A kérdés adja magát, ha már ekkora trend lett, akkor valamire biztosan...:)Ez pedig nem más, mint a propriocepció javítása. A proprioceptorok azok a módosult sejtek, melyek arról tájékoztatnak, hogy milyen gyorsan húzódik össze az izom és milyen erővel - ezzel finomra hangolva a rendszert! Kedvenc hasonlatom, hogy proprioceptorok nélkül olyan lenne sporolni, edzeni, mozogni, mintha úgy vezetnél kocsit, hogy nem látod a műszerfalat.

A proprioceptív tréning lényege, hogy az izmokat, inakat és szalagokat arra eddzük, hogy minél jobb legyen a dinamikus kontroll. Vagyis amikor valami miatt (ez lehet egy megcsúszás, egy hirtelen irányváltás, stb.) a test helyzete hirtelen megváltozik, akkor lehetőleg minél gyorsabban reagálni tudjon, és ne következzen be lágyszöveti sérülés. A proprioceptív tréningnek feladata többek között az, hogy sérülésállóbbá tegyük a testet, hiszen ha gyorsabban reagál egy esetleges hirtelen összehúzódásra az izom, akkor sokkal kevéssé lesz sérülékeny is.

A gyógytorna szerves része már az instabil környezetben végzett munka! Térd, boka, vagy akár váll sérüléseknél elengedhetetlen szinte az ilyesforma megoldása az edzésre, a terhelésre való visszavezetésnek.

Összegezve: a balansz gyakorlatok hasznosak, azonban tudni kell, hogy mire akarod használni! Egyensúly érzéked fejleszteni tudod, de csak erősen limitáltan! A dinamikus stabilitást azonban egyértelműen, aminek az előnyeiről még oldalakon keresztül lehetne írni.

Tanácsunk tehát: végezz egyensúly fejlesztő gyakorlatokat, de ne ess át a képzeletbeli ló másik oldalára és hanyagold el teljesen a hagyományos gyakorlatokat!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

egy_labbal_foldon_7.jpg

Fél lábbal a földön 2.0: a feszítők gyakorlatai!

A leghatékonyabb egylábas gyakorlatok! Mert vannak, akik nem állnak két lábbal a földön!

felhzs_0201_1.jpg

A combhajlítók a farizom erejének nevében

Nemcsak a combhajlítók fontosságát tanulhatjátok meg, de egy ritka, de annál hasznosabb gyakorlattal is megismerkedhettek!

teljesitmenytura_2.jpg

Gyorstalpaló teljesítménytúrázóknak

Bizony ám. Az edzőtermen kívül is van élet. Futhatunk, úszhatunk, kúszhatunk, mászhatunk, de akár teljesítménytúrázás élményeivel is gazdagodhatunk. A kérdés csak az, hogy vajon elég felkészültek vagyunk rá?

valtogassuke_a_gyakorlatokat_05.jpg

Váltogassuk-e a gyakorlatokat?

Érdekes, hogy vannak akik egész évben ugyanazt a programot gyűrik, és valóban vannak olyanok is, akik edzésről edzésre variálgatják a gyakorlatsorokat. De vajon melyik a jó út?

izometrikus_edzes_050.jpg

10 tipp az izometrikus edzés használatához!

Nézzük meg, hogy mikor és hogyan kell alkalmaznod az izometrikus edzést, hogy kihasználd a benne és a benned is rejlő hatalmas erőt!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

boka_020.jpg

A bokasérülések rehabilitációja

A már ismert, ősi RICE-módszer mellett valami új, brutális, de a tapasztalatok szerint roppant hatékony rehabilitációs technikába is bepillantást nyerhettek!

nyjts_06.jpg

Statikus nyújtások - régi és jól bevált módszerek újra elővéve?!

A statikus nyújtások talán mai napig a legszélesebb körben alkalmazott hajlékonyság fejlesztő gyakorlatok, így most adunk egy hasznos összefoglalót: mit, mikor, miért és hogyan végezz!

tgu_gyakorlat_04.jpg

Néhány érv a TGU gyakorlat mellett!

Most eláruljuk, hogy miért ez a legjobb gyakorlat arra, hogy egyszerre fejlesszük a koordinációt, a stabilitást, az erőt és a mobilitást!

bolgar_guggolas.jpg

Bolgár guggolás - most újra tárgyalva!

Most igyekszünk kissé másképpen értekezni erről a kitűnő mozdulatról - azaz megvizsgálni, hogy mire és hogyan használhatod a saját céljaidat figyelembe véve!

terdfajas_01_1.jpg

Térdműtét előtt: hogyan készülj fel rá TESTILEG?

Mivel a sportsérülések több mint 65%-a az alsó végtagot érinti és ennek a számnak is tetemes része térd, emiatt nézzük meg közösen, hogyan készülhetsz fel a "megmérettetésre"!

hardcore_02.jpg

Gyors hardCORE kihívás edzés végére!

Gyors és jópofa kis kihívás következik hardCORE arcoknak! Nemcsak a szeparáltabb hasizom elérésében, hanem a teljesítményed és az erőd növelésében is nagy hasznodra lesz! Lehet tesztelni - akár otthon is!