B5 vitamin - Pantoténsav

Csak lazán és nyugodtan.

A Pantotén sav hasonlóan az eddig bemutatott B vitaminokhoz, fontos szerepet játszik a szénhidrát, fehérje és zsír anyagcserékben. Mivel a koenzim-A nevű enzim az alkotórésze ezért részt vesz minden elő sejt anyagcseréjében!

Ezenkívül mivel kihat a mellékvese működésre emiatt a hormontermelést is befolyásolja, ezért a mellékvesékre gyakorolt hatása miatt kapta a "stressz-oldó vitamin" ragadványnevet.

Ez a "stressz vitamin" dolog nem is akkora badarság mint aminek elsőre hangzik, ugyanis valóban stresszhelyzetben és vagy fizikai igénybevétel (pl. sportolás) esetében növekszik a B5 vitamin szükséglete!

Hiányában kialakulhatnak olyan tünetek mint a bélgyulladás, légzőszervi problémák, mellékvese zavarai, illetve hajhullás! Ezért van az, hogy számos népszerű hajhullás elleni szer elsősorban csak pantoténsav némi egyéb adalékkal megfejelve!

A napi szükséglet nem sportolók esetében 6-8 mg körül mozog, sportolók esetében ez a szám felkúszik egészen 20miligrammra, sőt hallani napi 100 mg-ot meghaladó dózisú kúrákról is. Érdekesség, hogy vizsgálat kimutatta, hogy nagyon nagy dózisban napi 2 grammonként adagolva csökkentette hosszútávfutóknál a savasodást illetve az oxigén felhasználást javította. Mindezt amellett, hogy mérgezési hatását még ekkor sem sikerült kimutatni!

Természetben leginkább gombába és hüvelyes zöldségekben fordul elő. Illetve kifejezetten a stressz kezelésére ajánlott vitamin készítmények kedvelt összetevője.

942,1990,2491,8298,8841

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

sfogyaszts_05.jpg

A só fogyasztása és a vizesedés

A versenysúly kapcsán, valamint más egészségügyi, esztétikai szempont miatt gyakran kerül elő a vizesedés kérdésköre: most megnézzük, melyek a túlzott vízvisszatartás tünetei, mi az oka, illetve megéri-e a só mentes diétával "játszani"!

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!