B3 vitamin - Niacin

Az anyagcsere újabb lelkes támogatója.

Folytatva a B vitaminok családjának ismertetését, íme a következő tag: B3 vitamin más néven niacin, vagy nikotinamid de "csúfolják" még Pellagra Preventív faktornak is.

Ez a vegyület támogatja az anyagcserét, mivel kiemelt fontosságú a szerepe a szervezetben lezajló oxidációs folyamatoknak (oxidáció alatt értsük pl. a zsírok és a szénhidrátok bontását) emiatt sportolóknak fokozottan ajánlott. Illetve mindenki másnak is mivel a bőr, az idegrendszer egészsége és persze az emésztés zavartalan működéséhez szükséges. Továbbá tágítja az ereket, emiatt vérnyomás csökkentő hatása is van.

A niacin igazából egy gyűjtőneve két vegyületnek, a nikotinsavnak és nikotinsavamidnak (ez az érdekesebb számunkra, mivel ennek van biokémiai jelentősége). Jellemző rá, hogy nem fény- és hőérzékeny, valamint savak és lúgok sem bontják el. Ezeket csak azért írom le, ha Vágó István egyszer megkérdezi valamelyik műveltségi vetélkedőben, akkor nem kell már zavartan széttárnod a karodat.

Mivel a B vitaminok közé soroljuk, ebből következik, hogy vízben oldható, tehát elviekben nem túladagolható. Normális esetben napi 20 mg körüli érték ajánlott. Sportolóknak akár ennek a duplája is, 30-40mg! Ellenben ha kevés akkor hiánybetegség alakul ki, ami a pellegra névre hallgat. Ennek a tünetei fáradság, nyelvgyulladás, hasmenés és szellemi leépülés. A fenti tünetek már általános hiány esetén is felléphetnek.

Leginkább állati eredetű táplálékokban fordul elő (tojás, tej, hús) ezen túl növényi eredetűben pl. a teljes kiőrlésű lisztben és zöldségekben. Ezen kívül természetesen a B vitamin komplexekben!

8903,8349,2468,942,1990,2491

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

391315_424579934260433_185390312_n.jpg

L-karnitin

Az L-karnitin egy széles körben ismert és alkalmazott zsírégető: hatékonyabb testzsír vesztést, csökkent koleszterin szintet, késleltetett fáradságot és javuló teljesítményt ígérnek.

mogyorovaj_01.jpg

A híres mogyoróvaj

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!