B1 vitamin - Tiamin

A szénhidrátok lebontásának támogatója.

Akkor lássuk a B1 vitamint, azaz a tiamin-t. Több szempontból nagyon fontos nekünk sportolóknak. Egyfelől védi az idegrendszert, másfelől segít a szervezetnek a szénhidrátok lebontásánál, de szerepe van a zsírok lebontásában is. Továbbá a szív munkáját is segíti. Valamint elmondható, hogy a B1 vitamin igényed arányos az elvégzett izommunkával. Tehát aki többet mozog, annak magasabb lesz a B1 vitamin igénye a nem sportolókétól!

Egy kis érdekesség a száraz tények előtt, a B1 vitamin felfedezése a börtönvilághoz kapcsolódik. A holland gyarmatokon a fő táplálék a hántolt rizs volt. Ember-állat mindenki ezt kapta. Közben sorra alakult ki a raboknál és rabtelepen tartott háziállatoknál is a lentebb leírt betegség tünetei. Azonban amikor takarékossági okból a börtönparancsnok azt mondta, hogy az állatoknak adott takarmánynak jó a hántolatlan rizs is és elkezdték azzal etetni őket, azok hamarosan jobban lettek. Itt jött a felfedezés, hogy a B1 vitamin lényeges forrása többek között a  gabonamagvak héjjaHol találhatunk még B1 vitamint (a B vitamin komplex kiegészítőkön kívül :))? Növényi eredetű táplálékoknál pl. a gabona csírában, barna kenyérben, hüvelyeses zöldségekben, gabona és rizskorpában. Állati eredetű élelmiszerek között pl. májban és tejben.

Amint azt említettem a B1 vitamin hiány egy anyagcsere betegség az úgynevezett beri-beri betegség okozója. Ennek két fajtája ismert. Az első a "nedves" beriberi kór amikor általános gyengeség, szívnagyobbodás és nagymértékű izomtömeg vesztés lép fel, ödémás állapot alakulhat ki. A másik a "száraz" amikor az izomtömeg vesztést még izomgyulladás és izommerevség is kíséri, tehát a beteg gyakorlatilag képtelen mozogni, és emellett súlyos zavarok lépnek fel a vegetatív idegrendszerben. Remélem nem rémítettem meg senkit, azért tartós B1 vitamin hiány szükséges hozzá, hogy ez kialakuljon és nagyfokú általános alultápláltság.

Végére hagytam a választ a kérdésedre ami már érlelődik benned: "mennyit is toljak belőle?".  A válasz bár elvileg a B1 vitamint mint vízben oldódó vitamint nem lehet túladagolni, de az ajánlott mennyiségeket érdemes betartani. Átlagember számára kb. napi 1,5 mg, sportolóknál valamivel több kb. 3-7mg testtömegtől függően. Sportolókon belül akik állóképességi sportot űznek, azoknak még ennél is magasabb 4-8 mg naponta! A B vitamin komplexek többnyire ezt bőven fedezik.

8900,2333,8017,942,1990,2491

Gil / Fitbuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!