Az igazság az tréning maszkokról… Farsangi jelmez vagy hatékony állóképesség fejlesztő?

Az oxigénhiányos környezetben végzett edzés jellemzőiről már többször írtunk, de látva ezt az edző maszk divatot, érdemes lehet a témát elővenni újra. Van létjogosultsága ezeknek? Vagy csak egy újabb értelmetlen termék, amit ránk erőltetnek? Esetleg megkésett farsangi kellék, amitől úgy tűnsz Bane-nek öltöztél a Batman-ből? Lássuk mi az igazság.

Nem először láttam edzőteremben edzeni srácot olyan maszkban, amiben nehezebben lélegzünk. Ezeket az edző maszkokat, (amiket roppant kreatív elnevezéssel Training Mask-nak hívnak és még sorszámozzák is őket, mint 2.0…stb.) számos helyen hirdetik. Elsősorban küzdősportos, főleg MMA-s kiegészítőként. Nos, manapság már lecsengőben van, de 3-5 éve mindent el lehetett adni, úgy, hogy odaírták "UFC-és profi ketrecharcosok is ezt használják" . Viszont a tréning maszkok még mindig kaphatók, szóval valami csak kell, hogy legyen a dologban.

Mit ígérnek a maszk használatával?

•    Megnövekedett oxigén felvétel
•    Javuló anaerob kapacitás
•    Fejlettebb tüdő kapacitás

Azzal érvelnek, hogy a maszk hatása éppen olyan, mint a magaslati edzésnek. Nos, én találtam egy 2010-es cikket, amiben Vogt és Hoppeler kutató páros arról ír, hogy a magaslati edzés egyáltalán jótékony hatással van-e a teljesítményre, vagy ez csak egy ilyen régen elterjedt "városi legenda"?

A módszer, amit vizsgáltak az úgynevezett "live low- train high" - vagyis az edzőtáborok idejére magaslati helyre küldik az atlétát, aki akkor elméletileg 10-14 nap alatt adaptálódik, sokkal sűrűbb lesz a vére, és alacsonyabb területen, sűrűbb levegőben olyan lesz mint Superman, mert Ő a magaslathoz adaptálódott.
Az edzőtáborok általában 2300-5700 méter közt szoktak lenni a 10 napostól egészen a 8 hetesig terjedő idő intervallumban. Ők arra jutottak, hogy bár valóban van adaptáció, de ezek a változások nem egyértelműen tudtak hasznosulni a teljesítményben, amikor visszahozták a versenyzőket a normális körülmények közé.

Ez a cikk alapjaiban rendíti meg azt az elképzelést, hogy mindenkit, aki állóképességi sportoló, annak állandóan oxigénhiányos környezet kell, hogy az oxigénfelvevő képessége javuljon. Na, de mi a helyzet a maszk versus magaslati edzés témakörben?

2016-os, azaz idei cikk a PubMedről, egy bizonyos dr. Granados J. és dr. Gillum vezette, amerikai kutató csoporttól ezzel szemben arra jutott, 10 különböző szinten sportoló emberen (hobbistától a profiig) végzett tesztjük alapján: "Az edző maszkokat vizsgáló tanulmányunk alapján nem volt jelentős eredménye a maszkkal előidézett hypoxiának az állóképességi edzés során." Kiemelik, hogy a magaslati edzés hatása nem váltható ki a maszkokkal: a magas hegyekben végzett edzőtábor során sokkal magasabb volt az adaptáció, ami főképp a megnövekedett vörösvértest számban nyilvánult meg.

A teszt során úgy határozták meg a maszkok viselése átlagosan 20l/perccel rontotta az atléták oxigén felvételét. Emellett a sportolók emiatt nyilván sokkal gyakrabban vettek levegőt. Ez az oxigén deficit átmenetileg valóban okozott hypoxiát, emellett a kutatásban résztvevő sportolók mind kényelmetlennek és kellemetlennek érezték a maszk viselését. A résztvevők teljesítménye lényegesen romlott a futópadon, amit nemcsak az oxigénhiánynak, hanem az erőteljes pszichológiai stressznek is betudnak.

Nos, akkor összességében elmondhatjuk, hogy nem sikerült nagyon bebizonyítani, hogy a maszkoknak mérhető teljesítménynövelő hatása lenne.

Ha emlékeztek viszont az izmokban helyileg előidézett oxigénhiányos edzésre (az elszorítós kaatsu módszer) esetében viszont igazolták, hogy jótékony hatása van. Mégpedig azt, hogy a maximális erőért felelős izomrostok fognak elsősorban dolgozni, mert a vörös izomrostok az oxigén hiány miatt nem tudnak sok esetben összehúzódni.

Véleményem szerint nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a maszkok teljesen hatástalanok, de úgy fest, hogy nem akkora forradalmi áttörés az erő-állóképesség fejlesztésben, mint azt beharangozták.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kaatsu_01.jpg

Kaatsu módszer

Érdekességképp ismerjétek meg a Japánok titkos fegyverét a rekord sebességű izomtömeg növekedés kérdésére: őrült, ugyanakkor veszélyes módszer.

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...

kardi_010.jpg

Eszközök az állóképesség fejlesztésére

Mivel nemrégiben beszéltünk az állóképesség fejlesztés lehetséges módjairól, akkor most nézzük meg azt is, hogy milyen eszközpark állhat a rendelkezésünkre – vagyis melyek azok, amiket a leggyakrabban használnak világszerte.

llkpessgi_sport_s_a_slyz_01.jpg

Állóképességi sportolók és a súlyzózás: szükséges nekik is?

Vajon egy hosszú távon teljesítő állóképességi sportolónak előny vagy hátrány a plusz súlyzós edzés? Most megnézzük mind a két oldalt: pro és kontra!

edzesterv_a_szexi_vekony_feszes_formakert_07_1.jpg

Erő, állóképesség, több szufla, kevesebb savasodás!

Ha nem csak a kinézet, hanem az erő, állóképesség, kitartás is számít, akkor ez a Te cikked! Kiegészítő tippek kifejezetten a funkcionális sportot kedvelőknek!