Az éhezés és a zsírbontás káros oldala

Amiért nem csak a zsírégetők kellenek!

Honnan tudjuk biztosan, hogy a testünk zsírt éget? Elgondolkoztál már ezen az egyszerű kérdésen, hogy mikortól használja vajon a szervezeted a raktározott zsírokat energiaként? A válasz az anyagcsere folyamatokban keresendő. Ha megérted azt, hogy a szervezeted hogyan gazdálkodik a tápanyagraktárakból, akkor máris egy nagy lépéssel előbbre vagy a táplálkozás kérdésében. Ha a célod akár a fogyás, akár az izomépítés - ahogy sejtem a legtöbb olvasó esetében mindkettő - nagyon hasznos megismerni ezeket a folyamatokat, hogy elérhesd a céljaidat. Jöjjön tehát az anyagcserénkről egy néhány részes cikksorozat, amely segít megérteni a diétánk HOGYAN-ját és MIÉRT-jét!

A testünk nagyon hatékonyan kommunikál velünk, csak mi nem mindig figyelünk oda a jeleire. Az éhségérzet megjelenésével például a szervezet azt mondja: "Hahó!! Fogyóban van a szénhidrát a raktárakban" - és a következő körben amihez nyúlni fog, az nem lesz más, mint a zsírok! Hurrá, örülünk! Vagy mégsem?

A zsírbontás ára
Minden alkalommal, amikor a testünk zsírt éget, akkor létrejönnek olyan melléktermékek, amelyeket ketontesteknek nevezünk. Ezek leginkább a májban, illetve kisebb mértékben a vesékben keletkeznek. Bár kiegyensúlyozott étrend mellett is megjelennek ezek a melléktermékek, viszont amikor az éhezés fázisban vagyunk és fokozódik a zsírokból való energianyerés, akkor ezeknek ketontesteknek a koncentrációja megnő a vérben.

És mégis milyen anyagok tartoznak ide? A legjelentősebb ketontest az aceton. Így van, a szervezetben körömlakklemosót termelünk szép csendben. Egy érdekesség, de vicc az egészben, hogy a szívizom például ezt szívesebben oxidálja, mint a cukrot ... fura dolgokat csinál az emberi test, valljuk be…  

Normális esetben a termelődött aceton nem halad meg egy adott, nagyon-nagyon alacsony értéket. Ellenben ha éhezünk (vagy cukorbetegség esetében, amikor nincs elég inzulin, ami a sok cukrot  befelé tolná a sejtekbe), akkor ez a keton-szint szépen felkúszik az égbe. Haszontalan információ, de ez okozza egyébként az acetonos leheletet cukorbetegeknél.

Összefoglalva: hiába van egy nagyon jól működő zsírégető diétád és hozzá egy remek zsírégető edzésterved, ha közben ez a folyamat egy közepes sejtmérget termel... tehát ezt valahogyan nem ártana közömbösíteni.

Milyen kiegészítőkkel lehet közömbösíteni a zsírégetés során keletkezett ketontesteket?
Naná, hogy a válasz elsőként a különböző nyomelemek és ásványi anyagokban keresendő. A kalcium, a kálium, a magnézium, nátrium együttesen hatnak és tartják kordában a ketontesteket. Szemfülesebbek máris kapcsoltak, hogy ezek mind ion formában fordulnak elő a szervezetben, tehát az elektrolit-háztartás megváltozásával hatnak a ketontestekre.

Egyébként a ketogén diéta - ahol szándékosan úgy állítják be az étrendet, hogy magas zsír, kevés fehérje és szénhidrát - során megfigyelhető, hogy a szervezet elektrolit háztartása megváltozik, de a fenti ásványok emelt dózisával azonban korrigálhatjuk ezt. Vagyis! Aki szigorú, koplalós diétát végez vagy pedig hosszú távú, állóképességi sportot űz, annak a nyomelem pótlásán sokkal több múlik, mint az eddig hihette!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

asvanyok_csajoknak.jpg

Jöjjenek a legfontosabb ásványi anyagok – kifejezetten nők számára.

A vitaminokon túl vannak olyan ásványi anyagok is, melyek kimondottan előnyösek a női szervezet számára – és melyeknek a beviteléről nem árt nap mint nap gondoskodnunk.

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

trend_03_2.jpg

Miért nem működik a tartós koplalás?

Fogyásról ne is álmodj amíg nincs rendben a hormon szinted! Az alábbiakban amolyan érdekességként megtudhatod, miért nem sikerült még teljesen lefogynod.

taplalek_kiegeszitok_dietahoz_1.jpg

Zsírégetők... vannak még csodaszerek, vagy maradtak a hazug ígéretek?

Utálod, hogy megint egy csomó pénzt elvertél hangzatos, zsírégetőkre... és a hatás elkeserítő? Olvasd el a cikket, és változtasd meg a hozzáállásod a sikerért!

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

helyi_zsrgets_02.jpg

Mítoszok és kutatások nyomában: van-e lokális zsírégetés?

Egyes emberek bizonyos területekre hízékonyabbak... és van ahová kevésbé. De az létezik, hogy egyes területekre jobban hízunk, akkor ennek az ellentéte is működhet-e: azaz lehet-e adott területről célzottan fogyni? Van-e zsírégető edzés hasra?

fogyni_minden_ron_04.jpg

Fogyni, de nem akárhogyan!

A következő cikk egy iránymutatás, ami alapján kiszelektálhatod, hogy melyik diéta hatékony, és melyik az, ami jobb, ha inkább a kukába végzi!

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

srleszt_03.jpg

Három különleges tápanyag, ami segítheti a diétád!

Most pár olyan ételtípus szeretném Nektek bemutatni, melyek abszolút nem elterjedtek, mégis olyan jó fejek, hogy könnyedebbé teszik az alacsony kalóriával, moderált tápanyagbevitellel megkínzott kis életünket...

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.

alig_eszem_02.jpg

"Alig eszem, de mégsem fogyok?!"

A diétázók körében az egyik legfelkapottabb problémakört vesézzük ki: "Alig eszem, akkor miért nem fogyok?" Hát, most megkapod a választ!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!