Az edzés valóban függőség?!

Miért vonakodnak egyesek az edzéstől, míg mások szinte függők?

Van-e annak biológiai oka, hogy egyesek imádnak edzeni, míg mások utálnak? Egyszerűen csak nem találtad még meg azt a fajta edzést, amit szeretsz, hiába próbáltál ki már mindent? Esetleg lehetséges, hogy egyszerűen csak lustaságról lenne szó? A legújabb kutatások szerint a válasz a génjeinkben keresendő, és eleve kódolva van bennünk, hogy szeretünk-e edzeni, avagy nem. Lehetséges volna, hogy amire a haverjaid azt mondták szimplán csak lustaság, valójában csak egy sejt szinten kódolt dolog? Nézzük meg, mit tudunk a témáról!

Általában azért élvezünk egy tevékenységet, ha sikerélményünk van benne. Ha igazán átjár a "flow" érzés, akkor kikapcsol a külvilág és feltölt energiával. Az, hogy ezt milyen jellegű sport vagy aktivitás adja meg, az igen sokrétű lehet. Van, aki súlyzózik, van, aki jógáik, van aki kazán kovácsol... A lényeg, hogy ezek általában nem általánosítható, hogy mindenkinek ugyanolya jó érzést ad-e – például az előbb említett jóga egyeseknek maga a megnyugvás, mások szerint meg lassú és unalmas, egyenesen "frusztrálóan eseménytelen"- hogy egyik ismerőst idézzük... 

Természetesen azt, hogy kinek milyen tevékenység hozza el azt a jóérzést, ez erősen személyiségfüggő. Viszont elméletileg mivel a mozgás során serkennek olyan hormonok (főleg a dopamin), amik hatására elégedettek, boldogak leszünk - hogy lehet, hogy van akinek semmilyen mozgás nem jön be? Ha minden mozgás örömérzetet okoz, mert úgy befolyásolja a hormon háztartást, akkor miért van az, hogy van aki erre úgymond immunis?

Ahogy említettük, a mozgás közbeni örömérzet többé-kevésbé a dopamin kiválasztásnak köszönhető. A szervezetünknek a dopamin valamiféle jutalmazó/boldogság érzést generáló vegyület. Dopamin szabadul fel ha eszünk, ha szexelünk, sőt olyan drogoknál is mint a kokain... Az edzés során azért termelődik dopamin, hogy a holtpontokon túllendüljünk. Biológusok szerint ez az élőlények túlélését szolgálta, azért alakult ki így: ha nem adta fel a kemény fizikai igénybevétel alatt sem, akkor az agy egy "kis kémiai jutalmat" küldött, és dopamin szabadul fel.

Egy Rodney Dishman nevű amerikai mozgásbiológus és munkatársai arra jutottak, hogy a dopamin a fő mozgatórugója az edzés motivációnak. Szintén a Dishman vezette csapat bizonyította be, hogy a rendszeresen mozognak, azoknak gyorsabban, és nagyobb mennyiségben (akár 25%-kal több, mint normálisan) dopamin szabadul fel az edzés alatt, és ezek az emberek valóban amolyan edzés-függők - mivel az edzés egy emelkedett boldogságszinttel azonos.

Egy másik amerikai Dori Ard - aki sportpszichológus - vetette fel, hogy azok, akik rendszeres mozgás hatására sem érnek el boldogságot, ott valamiféle kémiai zavar lehet, talán éppen egy a dopamin érzékenységgel kapcsolatos elváltozás. Dr. Ard szerint azok a felnőttek, akik rendszeresen mozognak, azok közül kb. 20% tekinti csak az edzést "szenvedésnek" vagy éppen "szükséges rossznak", és szerinte ezek az emberek alapvetően is hajlamosabbak a levertségre.
A tanulmánya szerint 3000 alany esetében egyértelműek kiderült, hogy azok, akik alapvetően magasabb dopamin szinttel rendelkeznek, azok többet mozognak és aktívabbak, még akkor is ha nem feltétlenül sportolnak edzőteremben, de például inkább a lépcsőt használják, és többet sétálnak.


Ez nyilván felvet egy kérdést, amivel kapcsolatban szintén születtek vizsgálatok: aki tartósan edz, kitartóan, annak ellenére, hogy nem élvezi, akkor neki is optimizálódik a dopamin szintje?

Erre vonatkozóan is találtunk egy kutatást, amit a Kísérleti biológia folyóiratában publikáltak eredetileg 2011-ben. Itt leírják, hogy úgy fest igen! Ha kitartóan "edzéssel kínozzuk" az alanyokat, akkor kialakul náluk is általában egy emelkedett örömérzet szint!

Konklúzió tehát: lehet MÉG egy tortúra az edzés számodra, de bizonyított tény, hogy idővel jobb lesz, szóval: ne add fel!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok!
Nekem egy kerdesem lenne amit nem talaltam meg az oldalatokon, bar azt gondolom nem kerestem eleg jol. (egyebkent remek az oldal) A kerdesem pedig az, hogy egy kezdo hogyan valassza ki a megfelelo tomegu sulyt?
Elore is koszonom a valaszt.
ata | 2018-02-17 12:56:15

Kapcsolódó cikkek

izometrikus_edzes_060_1.jpg

10 perces kihívás edzés végén! Bevállalod?

Javítsd a teljesítményedet 3 egyszerű feladatból álló gyakorlatsorral! Három gyakorlat, melyben meg sem kell mozdulnod, mégis nagyszerű teljesítményjavulást hozhat!

trec03.jpg

A legjobb energizáló kombó egy igazán durvulós edzéshez!

Ismerd meg a legjobb kiegészítő kombót, amivel a fáradságot elfelejtve zúzhatsz!

sziv_04_1.jpg

A szív útján: edzés tippek szívbetegeknek

Nem, most nem egy olyan cikk jön, ahol a legújabb bicepsz növelő trendet, hát vastagító technikákat vagy popsi kerekítő manővereket leshetitek el. Kicsit más is a célközönség, de remélem, egy olvasásra ide kattintotok – hiszen ha nem Nektek, talán a családi vagy ismerősi környezetben akadhat olyan személy, aki számára hasznos lesz!

100_ismetles_01.jpg

100 ismétléses edzés: A fájdalom új dimenziója

Jöjjön egy olyan brutális módszer, aminek köszönhetően egészen új értelmet nyer a kemény edzés fogalma - heti edzéstervvel, ami növekedésre sarkallja a tested: és segít kitörni a mindennapokból.

nyujtas1.jpg

Amit sohase felejts el edzés után!

Az alábbiakban több technikát is bemutatunk, amit érdemes elvégezni egy kimerítő, hardcore edzés után!

kardio_02_2.jpg

Állóképességi edzésben sem vagyunk ugyanolyanok…?!

Vajon milyen nemi különbségek vannak a kardió edzésben? Intervall, közepes intenzitás...kinek mi és miért javasolt?