Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 2. rész

Túl nagy intenzitással és, vagy túl gyakran.

A túl nagy intenzitású, vagy a túl gyakori edzést azért vettem elsőnek, mert ezzel találkoztam és találkozok a legtöbbször. Alapvetően mindenki türelmetlen, mert eredményeket akarnak lehetőleg azonnal...

Sok újonc emiatt nemes egyszerűséggel átugorja a kezdő részt, és egyből izom csoportonként osztott, heti 5-6 napos edzéstervvel kezdi a “súlyzós karrierjét”. Ez igazán kiváló húzás ha a cél a minél előbbi túledzés (túledzettségnek nevezzük azt az állapotot, amikor a terhelés mértéke már meghaladja azt a szintet, hogy abból szervezet regenerálódni tudjon, és romlik a teljesítmény, izomépítés helyett izmot veszítünk...stb. hamarosan bővebben tárgyaljuk majd ezt is egy önálló cikken keresztül), vagy a sérülés a cél. A súlyzós edzés kezdetben egy a szervezet számára szokatlan, nagy megterheléssel járó inger. Itt is igaz kell legyen a fokozatosság elve, hogy az izmok és kötőszövet, a keringési rendszer, egyéb szervrendszerek fel tudja venni a ritmust. Kevesen tudják,de a központi idegrendszernek is adaptálnia kell, hogy most egy újfajta inger éri majd a testet. Ezt a fokozatos terhelést egy hosszabb kihagyás például sérülés után is, be kellene tartani. Sőt később majd el kell kezdeni ciklusozni is, ahol nehéz és könnyű súlyos ciklusok, eltérő időbeli terheléseknek kell (kellene) majd váltania egymást.

Sokan úgy gondolják az izomláz amolyan egységeses mértékegysége, sőt indikátora annak, hogy mennyire volt hatékony az edzés. Főleg fiatal srácoknál jellemző, hogy akkor voltál "kemény" ha 4 napig nem bírod felemelni a karod vagy lépcsőzni a lábaid miatt úgy égnek. Ez a "no pain, no gain" mantra amit beléd vernek sok helyen egyetlen szépséghibája, hogy nem működik egész évben, nem lehet egyszerűen mindig maximális terhelést adni túl gyakran a szervezetnek. Ez összefüggésben áll azzal, hogy a magazinokban szereplő edzéstervek tetemes hányada totálisan használhatatlan az átlag embernek, mert a legtöbb eleve úgy van felépítve,hogy anabolikus szteroidokkal megtámogatott regenerálódásra és intenzitásra van kihegyezve.

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

edzs_kis_sllyal_04_2.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 1. rész

Sokan kezdenek bele különböző testedzésbe, és még ennél is többen feladják pár hónap után - rosszabb esetben egy sérüléssel, szerencsésebb esetben csak az áhított eredmények elmaradása miatt. Az alábbiakban szeretnék ismertetni néhány olyan mindennapos hibát, amelyeket jó eséllyel te magad is elkövettél vagy elkövetnél.

tomegnoveles_sulyemelo_gyakorlatokkal_03jpg_3.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 3. rész

Vajon Te is túl sokat időt töltesz a szintednek nem megfelelő felesleges gyakorlatokkal?

tuledzes01_1_1.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 4. rész

Te vajon minden testrészedet kellő tiszteletben tartod?

push_and_pull_terv_050_1.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 5. rész

Nagyon sokan, akik súlyzós edzésre adják a fejüket, egyszerűen elkezdenek "gyúrni" anélkül, hogy magukban tisztába tennék mit is szeretnének elérni.

csoki_1_1.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 6. rész

Az edzésnapló fontossága: miért és hogyan!

guggolas03_1.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 7. rész

Te vajon elég időt fordítasz a pihenésre?

tuledzettseg.jpg

A túledzettség szindróma

Nézzük meg, hogy konkrétan mi a túledzettség, melyek a tünetei és miképp kerülheted el ezt a nem épp hasznos állapotot!

rud_a_sarokban_03_1.jpg

Mitől nő az izom?

Vizsgáljuk meg azt, hogy egyáltalán hogyan és miként nő az izomzatunk.

44_2.jpg

Az edzés periodizálása

Néhányan azt vallják a súlyzós edzés során muszáj izombukásig edzeni, különben mit sem ér az egész. Minden szett során a teljes kimerülést kell elérni, hogy az izom nőhessen, mondja ez a tábor. Vajon tényleg ez az egyetlen járható út?

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!