Az edzés előtti folyadéktöltés: mit, mennyit, hogyan?

Bizonyára tapasztaltátok, hogy itt a nyár és a kánikula… izé… kisebb-nagyobb megszakításokkal. A lényeg, hogy ilyenkor aztán izzadunk, mint a paci, még akkor is, ha nem mozdultunk egy mikrométert sem – és az edzésekről akkor most még nem is beszéltünk. De most fogunk! Az edzések ilyenkor kifejezetten nagy folyadékvesztéssel járnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mivel és hogy pótoljuk a vizet.

Arról, hogy a víz az legfontosabb "táplálékkiegészítőnk", arról már írtunk régebben: ! Most nem erre térnénk ki, hanem kicsit az edzés körüli folyadék bevitel igényről beszélnénk, melynek fontossága nyáron még inkább megsokszorozódik.

Az edzés alatti folyadékpótlásra igaz a szólás, hogy "könnyű azt mondani"... hiszen akár óránként 1 liter folyadékot is veszíthetünk, ha mondjuk az edzésünk helyszíne az otthoni padlásszoba, garázs, vagy éppen a napos ég alatt vagyunk. Ebben az esetben nem csak az edzés alatti, hanem az edzés előtti folyadékpótlás is kritikus.

Az edzés előtti magasabb folyadék bevitel következményei leegyszerűsítve:
1.    Késlelteti a dehidratációt: nyilván ha eleve magasabb a folyadék szint, akkor később jutsz a kiszáradás állapotába.
2.    Megnöveli az izzadás mértékét az edzés során: ezzel biztosítva, hogy a hő háztartás nem borul fel. Kevésbé hevül túl a test, még akkor is, ha az edzés hatására tovább emelkedik a kánikulában az amúgy sem alacsony testhőmérséklet.

Az edzés előtti folyadéktöltés roppant egyszerű: a mozgást megelőző 20-24 órában fokozott legyen a folyadék bevitel. Aki minden nap edz, annak ebből fakadóan a hét minden napján a "csapon kell lógnia". Napi 2,5 liter lenne ugye az abszolút minimum – de sportolóknál ez nyáron felkúszhat akár 10 literig is! (Ne sokkolódj, ez egyáltalán nem sok, tekintetbe véve az izzadást az edzéseken...)

Jó, ha ezt nem is tudod tartani, akkor is egy nagyon fontos dolgot tarts be (amit törvénybe kellene iktatni…): edzés előtt 20 perccel nyomj le 4-6 dl vizet, akár szomjas vagy, akár nem! Ha szomjas vagy az - mint köztudott - már annak a jele, hogy dehidratált állapotban vagy. Aki odafigyel a folyadék pótlásra, az gyakorlatilag sohasem szomjas - és ez lenne sportolóknál az ideális.

Íme néhány termék, amelyeket érdemes edzés előtt/közben elkortyolni:

8 180 Ft -35% 5 280 Ft
bsn_amino_x_435g.jpg
10 180 Ft -16% 8 580 Ft
musclepharm_amino_1_436.jpg

Végül egy érdekesség: Táblázatos formában, hogy mennyi kalóriát is jelentenek az egyes italok, amikkel gyakran találkozhatunk. Ha nem vagy benne biztos mitől hízol, akkor azért érdemes vetni ezekre is egy pillantást!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

viz.jpg

A víz...

H2O a víz, a vegyület, ami nélkül egyszerűen nem volna élet. Úgy gondolom már csak emiatt is megér egy misét, lássuk tehát közelebbről azt a színtelen folyadékot amiben a napi fehérjédet oldod fel..

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

protein_turmix_recept_01.jpg

Anabolikus nyári koktél ötletek

Csak hogy kicsit elviselhetőbbé tegyük a Ránk leselkedő kánikulát... jöjjön néhány igazán finom, jeges ital - persze cselesen, a fehérjére éhes igényeinkhez méltóan felturbózva!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

amino_koktl_06.jpg

Kerti-party koktélok - testépítő módra!

Készíts kerti-party koktélokat "gyúrós" módra! Amino-Mojito, BCAA-jégkása és diétás gyümölcspuncs zselé... és még több ötlet a cikkben!

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!