Az édes élet hátulütője: Terítéken az édesítőszerek! 1. rész

Manapság nemcsak a fogyni vágyók, de az egészséges élet felé törekvők többségénél is a finomított cukor maga az ősi ellenség, így legnagyobb igyekezettel próbáljuk ívesen elkerülni. Azonban az édesszájú társadalom nem feltétlenül tud élni az édes ízek élvezete nélkül – így nézzük meg, milyen alternatívák kínálkoznak a piacon!

A barna cukor

Ha értékelni kéne, akkor egy nagy nulla pontot kapna. Nullát? Igen. A barna cukornak meglepően jó a marketingje, annak ellenére, hogy nem jobb, mint a joggal megvetett fehér kollégája. Nem természetesebb és több tápanyag sincs benne. Ennek ellenére drágább, és kalóriákban sem kóstál kevesebbet a hagyományos cukornál. A barna cukor gyakorlatilag ugyanolyan eljárással készül, mint a fehér finomított cukor, leszámítva a legutolsó szakaszt - ahol hozzáadnak egy kis melaszt. Ez a cukorgyártás során visszamaradt anyag, ez adja a jellegzetes állagát, ízét és sötétbarna színét. Manapság sokszor még melasz sem kell a sűrű barna cukorhoz: egyszerűen sziruppal, színezőanyaggal és aromával készítik el.

Nádcukor

A nyers cukornádból készülő teljesen természetes, színezékektől mentes finomítatlan termék, melynek előállításánál a cél az, hogy megőrizzék a nádcukor eredeti melasztartalmát. Ez a fő különbség, ami a nádcukornak egy különös aromát és egy jellegzetes színt biztosít. Mivel nem finomítják, elszórtan tartalmaz vitaminokat, valamint a cukornádból származó ásványi anyagokat.  És akkor mi lenne a hátránya? Egyszerű: sajnos diétázók vagy cukorbetegek számára nem jó választás, mivel szénhidráttartalma és glikémiás indexe bizony hasonló a finomított, fehér társáéval.

Fruktóz (gyümölcscukor) és társai

A fruktóz a legédesebb cukorféleség, a gyümölcsökben és a mézben található meg természetes formájában, iparilag a kukoricából állítják elő. A cukorbetegek étrendjében azért honos, mert glikémiás indexe közepes, lassabban szívódik fel, mint a sima cukor. Érdekessége, hogy a fruktóz szelektíven a máj glikogén tölti fel - ennek szomorú hátránya az, ha a glikogén raktárak megtelnek (nagyjából 50-80 grammnál) akkor bizony nem jártunk jól, hiszen ugyanúgy könyörtelenül zsírrá alakul. Másik csúnya dolog tőle, hogy a kutatások szerint a felszívódása nem emeli a leptin szintet, magyarán nem fog csökkenni az étvágy. Édesítőereje bár nagyobb a sima cukorénál, viszont kalóriában ezzel is elszaladhat a ló…

Agavé-nektár

Ha már fruktóz, akkor említsük meg őt is. Az édesítő terméket az agavé növényből (ami többek között a tequila alapanyaga) nyerik, összetétele szerint nagyrészt fruktózból és kisebb részben glükózból áll – magyarán a fruktóz jellemzőivel érdemes számolni. Nyílván itt is az édesebb ízt hamarabb – és kevesebb kalóriából lehet elérni, de a szénhidráttartalommal itt is számolni kell.

Nyírfacukor más néven xilit vagy xylitol.

Bár cukoralkoholnak minősül, viszont csak kis kis része szívódik fel, ezért nem terheli az inzulinháztartást – így GI-je elég alacsony. Édesítő ereje a cukorral megegyezik (ami leegyszerűsíti a receptjeink reformírását, mert a cukorral megegyező mennyiséggel lehet számolni). A cukornál kevesebb (de még így sem elhanyagolható mennyiségű) kalóriát tartalmaz. Hátrányai, hogy cukoralkohol lévén hasmenést okozhat, illetve nem használható kelt tésztákhoz, mert az élesztőgombák szaporodását gátolja.

Szőlőcukor

A nevével ellentétben ezt is kukoricából, vagy pedig burgonyából nyerik. A szőlőcukor (glükóz) a legegyszerűbb szénhidrát, könnyen, gyorsan szívódik fel – amolyan „instant” energiaforrás, így leginkább sportolóknak szokták ajánlani fogyasztását. Őszinte leszek, én nem javaslom népszerű használatát az edzés alatt. Igaz, hogy a szőlőcukor hirtelen növeli a vércukor- és inzulinszintet, ami kedvez a tápanyagok felszívódásának, izomba pumpálásának. Viszont pillanatok alatt emeli meg a vércukorszintet, ami nagy teher az inzulinháztartás számára, ráadásul a megemelkedett vércukorszint gyorsan le is csökken (akár a kiinduló érték alá), ami jobb esetben éhségérzetet, rosszabb esetbe rosszullétet is okozhat.

Méz

Méz szőlő- és gyümölcscukrot tartalmaz, édesebb a cukornál, glikémiás indexe fajtától függően alacsonyabb a cukorénak. A valódi méz számos tápanyagot tartalmaz, viszont hő hatására veszít értékes összetevőiből. Normális esetben a kaptártól a fogyasztóig semmiféle módosuláson nem megy át. Amiért nem kap maximális pontot az az, hogy kalóriatartalma viszont egyáltalán nem elenyésző, így nagy tévhit, hogy pont ettől lesz diétás egy termék, mert méz van benne…

A folytatásban!!! A következőkben a cukor és barátaitól eltávolodunk, és más természetes-mesterséges alternatívákat próbálunk megfelelően elbírálni!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények