Az áthúzás igenis "funkcionális gyakorlat"!

Bordakosár nagyobbítás és dobóerő növelés az áthúzásokkal!

A cikk ötlete abból született, hogy egyik ismerőssel beszélgettünk arról, hogy milyen gyakorlatok azok amelyeket "hasznosnak" ítélünk meg. A hagyományos erő- és tömegépítő gyakorlatokon túl én kiemeltem neki a pullover hasznosságát. Erre Ő meglehetősen furán nézett rám, hogy azt én miért sorolnám a fentiekhez. Én azzal védtem a gyakorlatot, hogy bármilyen sportban ahol van dobás, hajítás, vetés ott bizony ez az egyik legfunkcionálisabb gyakorlat. Kicsit beszéljünk most tehát erről a valami miatt háttérbe szorított gyakorlatról.

Azon túl, hogy a széles hátat dolgoztatja, még a nagy mellizmot és a kis mellizmot sem kíméli, sőt az egyik legnépszerűbb gyakorlat arra, hogy az első fűrészizmot is terheljük vele. A fűrésznek, mint tudjuk szerepe van mind akár egy ütésben, mind a dobásokban, de gyakorlatilag a fej fölé emeléseknél is. Nagyon jól egészít ki bármilyen felsőtest edzést!

Egy kis töri…

A dobó atlétáknál az áthúzás esszenciális gyakorlat a súlyzós edzésükben! A vállöv edzésének szerves részét képezi számukra. Ami teljesen érthető, hiszen ha megvizsgáljuk a mozdulatban részt vevő izmokat, a mozgás pályáját akkor minden szempontból ez "A gyakorlat" arra, hogy a dobóerőt növeljük. Mivel Magyarországon a legeredményesebb atlétikai szám a kalapács vetés, emiatt kézenfekvő, hogy megkérdeztem néhány dobó ismerőst, hogy mégis mennyire volt benne a magyar élsportban az alapozó edzések része az áthúzás. Az a választ kaptam, hogy a 100 kg feletti pulloverezés megszokott dolog volt köreikben még a "gizdább" dobók körében is!

Nem csak dobóknál, hanem birkózóknál is világszerte népszerű gyakorlat volt. A legendás Hackenschmidt, az "orosz oroszlán" (aki valójában Észtországban született) egyszerre volt birkózó, erős ember és filozófus a múlt század első feléből. Ő volt többek közt az, aki hangsúlyozta, hogy legendás erejét többek közt a Hack guggolásnak és a birkózó hídból végrehajtott pullovernek köszönhette. Birkózó hídban (hangsúlyozom, hogy tehát csak a nyakával tartva a súlyt) 311 fonttal - azaz közel 141 kg-val - végzett pullovere 50 évig megdönthetetlennek tűnő világrekord volt!

Pullover típusok-hát én immár kit válasszak?

Alapvetően két nagy típusa használt az áthúzásnak: a hajlított karos és a nyújtott karos, a másik két felosztási módszer pedig a széles és a szűk fogással történő változatok! Nyilvánvalóan a nyújtott karos módinál kisebb lehet a használt súly nagysága.

A legnagyobb előnye - azon túl, hogy célzottan azokat az izmokat fejleszti, és azt a mozgást imitálja, amit egy dobás jelent - a bordakosár tágító hatása! Bevett módszer volt régebben és számos edző írja le a kedvezőhatásait annak, hogyha magas ismétlésszámú guggolást kombinálunk egy edzésen belül az áthúzásokkal. Amióta az eszünket tudjuk, a férfias fizikum vitathatatlan ismérve a hordó mellkas - éppen emiatt a bordakosár tágító edzés lehetne a megoldás, hogy a fiúkból férfit faragjunk!

Amit nagyon sokan elrontanak az áthúzások gyakorlásánál főképpen az, hogy a nyaki gerincet túlfeszítik. Ennek az oka az évekkel kialakuló krónikus fájdalom. Amennyiben nem vagyunk birkózók, mint a fentebb említett észt, akkor ettől igyekezzünk óvni magunkat. A gimnasztikai labda egyébiránt nagyon hasznos dolog eszköz lehet az áthúzások során, hogy a megszokott gerinc hyperextensio-t elkerüljük.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
minden mell edzés végén csinálom és elmondhatom a kedvenc gyakorlatom a tricepsz belsö részét is dolgozza még ami poweres fekvenyomásnál nagyon jól jön
István Tombor | 2014-01-10 10:01:37

Kapcsolódó cikkek

hat_edzes.jpg

Merj hátat fordítani eddigi hát edzéseidnek

Itt és most azt szeretném, ha elfelejtenéd az eddigi hanyag hátedzésed, és kipróbálnál valami újat, ahol a hátad - minden egyes porcikájára maximális figyelmet fordítva - végre kiélheti a benne rejlő adottságokat.

legzestechnika.jpg

Légzés edzés közben

Bár a gyakorlat leírásoknál rendre szerepel, ennek ellenére úgy éreztem szükséges lehet egy kicsit átfogóbb leírás erről a témáról. Hiszen edzésmunka hatására nő a szervezet oxigén szükséglete. Teljesen logikus, hogy minél nagyobb a külső inger, annál nagyobb a felhasznált levegő mennyiség.

funkcionalis_training_1.jpg

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

funkcionalis_training_3.jpg

Hagyományos fitnesz és a funkcionális edzés közötti különbségek

Mi a funkcionális edzés és milyen előnyökkel szolgálhat a fizikumodra és az erőszintedre nézve?

athuzas_3.jpg

Áthúzás padon, kézisúllyal

a_nagy_funkcionalis_edzes_teszt_04.jpg

A nagy funkcionális edzés teszt - 1. rész

Mitől is funkcionális egy eszköz? A választ megtalálod a cikkben!

burpee_kihvs_03.jpg

Egy újabb kihívás - avagy milyen fából faragtak?!

Aki bevállalós vagy szeretne egy kis állóképesség fejlesztő, testzsír százalék javító, élet-halál közt lebegő élményekkel gazdagodni… annak javasoljuk a következő receptet!

ha_unod_az_edzst_01.jpg

Hogyan dobjuk fel az edzést, ha kezd már monotonná válni?

Játékos megoldások, ha unod a kommersz edzést!

erlgzs_02.jpg

Egy titkos technika a maximális erőhöz!

Mostani írásunkban arról fogunk beszélni, hogy a rekeszizommal a préselős, "erőlégzés" mennyire hatékony lehet abban, hogy nagyobb súlyokat legyünk képesek megmozgatni.

kardi_010.jpg

Eszközök az állóképesség fejlesztésére

Mivel nemrégiben beszéltünk az állóképesség fejlesztés lehetséges módjairól, akkor most nézzük meg azt is, hogy milyen eszközpark állhat a rendelkezésünkre – vagyis melyek azok, amiket a leggyakrabban használnak világszerte.

atlta_edzs_02.jpg

Eddz úgy, mint egy atléta!

Szeretnél olyan esztétikus, arányos, szikár testet mint amilyen az atlétáknak van? Íme egy egy hetes edzésterv!