Az antioxidánsok és a hosszú élet 2. rész

Az antioxidánsok áttekintése

A cikk előző részében megismerkedtünk a sokat emlegetett szabad gyökök természetével és kialakulásukkal, illetve azt is megtudhattátok, miért jelentenek veszélyt a szervezetre. A folytatásban pedig természetesen azt is megnézzük, hogy mit is tehetünk a szabadgyökök túlzott felszaporodása ellenében.

Ha lemaradtál volna az első részről, ahol a szabadgyököket tárgyaltuk, akkor ! Ha pedig már mindent tudsz, akkor haladjunk tovább!

A szervezet egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett többé-kevésbé képes kordában tartani a szabad gyököket - egy bizonyos fokig. Joggal mondhatjuk, hogy afféle 22-es csapdája a dolog, hiszen éppen a legyengült vagy terhelésnek kitett, esetleg idősödő szervezet az, amelyik nem mindig tudja ellátni ezt a feladatot. 

A védelem egyik legfontosabb eszköze az úgynevezett antioxidánsok lesznek.

Ezek szerves vegyületek, amelyek a szervezetben keringő reagens szabadgyököket lekötik. Az antioxidánsokat két csoportra oszthatjuk: ezeket szokás első- illetve másodrendű antioxidánsnak nevezni. Általában az első és másodrendű antioxidánsok egymást támogatva fejtik ki a hatásukat. Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatnánk, hogy az antioxidánsokra halmozottan igaz az "egységben az erő" elv, mivel ezek a vegyületek egymást támogatva hatnak.

Az elsőrendű antioxidáns csoport tagjai (nevezik még láncmegszakító antioxidánsoknak is) általában hidrogén leadásával szüntetik meg a szabadgyök páratlan elektron számát, és ezáltal azok már kevéssé lesznek reakcióképesek. Ide leginkább az úgynevezett tokoferolokat (E-vitaminként is ismert vegyületek) és flavoniodokat soroljuk. Ezeknek a rák megelőző hatása az egyik legkedveltebb kutatási téma napjainkban.

Másodrendű antioxidánsok (egyéb elnevezése preventív antioxidáns) működése ezzel szemben másmilyen: példáil olyan módon hatnak, hogy önmaguk oxidálódnak a lipid molekulák helyett. Ezek a másodrendű antioxidánsok legismertebb képviselői a foszfolipidek.

Legfőbb antioxidánsok:
A-vitamin
C-vitamin
E-vitamin
Béta-Karotin

A következőkben a fentiekről részletesen, fogunk beszélni, kiemelve élettani jelentőségét, illetve arról, hogy mit mondanak a rákkutatók az antioxidánsokról, és lehet-e túladagolni a fentieket, amennyiben étrendkiegészítőkhöz fordulunk.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

ginseng_1.jpg

Ginseng

Ki ne kutatná azt a csodaszert, mely meghosszabbíthatja az életünket, erőt, egészséget és boldogságot adva? Nos, egyesek úgy vélik, megtalálták a megoldást egy kis növény formájában. Ő lenne a ginseng, vagyis az "élet gyökere".

zma_03.jpg

ZMA

Állítsd magasabb fokozatra az izomépítést és a regenerációt! A ZMA alkalmazása optimális tesztoszteron és növekedési hormon szintet eredményezhet a szervezetben, ezen felül javítja az alvás minőségét is!

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

tpkieg_idseknek_03.jpg

Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalunk erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!