Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Szabad gyökök közelebbről

Az antioxidánsok segítenek a sejteket megóvni a szabad gyökök sejtkárosító hatásától. Erről ugye számtalanszor hallunk… Azonban ahhoz, hogy teljes képet kapjunk, először meg kell határoznunk mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka.

Mik is azok a szabadgyökök?
A szabadgyökök nem mások, mint atomok, molekulák, ionok melyek a szervezetben keringnek. Ezek a test anyagcseréjének a melléktermékei. A legkülönbözőbb behatásokra (külső és belső, fizikai és kémiai hatások egyaránt) azt okozzák, hogy a testünket alkotó molekulákból atomok vagy akár komplett molekula láncok hasadnak le. Ezek a vegyületek páratlan elektron számmal, emiatt pedig elektromos töltéssel rendelkezhetnek - így kémiailag rendkívül reakcióképesek. Nagyon leegyszerűsítve: keresik a lehetőséget, hogy a nem-kötő elektronjuktól megszabadulhassanak, illetve mellé egy kötő párt találjanak.

A legjelentősebb és talán legismertebb ilyen szabadgyök a plusz elektront is tartalmazó oxigén, amit szuperoxidnak is neveznek. A szuperoxid a szervezet fiziológiás működésében természetes módon előfordul: a szuperoxid jelentős az immunrendszer folyamataiban, a belégezett levegő oxigéntartalmának 1-2% alakulhat szuperoxiddá. Akkor van a probléma, ha ezek túlságosan nagy koncentrációba kerülnek. Nem minden szabadgyök káros, mert ott van a sporttáplálék kiegészítőként is alkalmazott nitrogén-monoxid is, amely kifejezetten jótékony hatású: javítja a vérkeringést az érfalak tágításával, ezáltal csökkenti a vérnyomást és segíti a keringési rendszer munkáját.

A probléma ott kezdődik, amikor ezek a rendkívül reakcióképesek vegyületek "túlszaporodnak" és zavarokat okoznak a szervezetben azáltal, hogy létfontosságú vegyületekkel reagálnak, melyek ez által már nem tudják ellátni a funkciójukat. Egyaránt képesek károsítani a szervezetet alkotó zsírokat (például a sejtmembrán kettős lipid rétegét),  aminosavakat, de még a vitaminokat is, amelyek pedig számos folyamat "karmesterei" a szervezetben.

Számos kutatás bizonyítja, hogy a szabadgyökök tehetők felelőssé az öregedés, az allergia, a szív és érrendszeri problémák, idegrendszeri problémák, és a rákos megbetegedések kialakulásáért! (De elméletileg bármilyen betegségben megnyilvánulhat a negatív hatásuk!)

A szervezet normális, fiziológiás működése során megtalálta a módját annak, hogy a testben keringő szabadgyökök ellen megfelelő védelmi módszereket alkalmazzon. Ahogy az ember idősödik, illetve tartósan beteg, vagy akárcsak magas terhelésnek van kitéve - akár fizikailag akár szellemileg - a szabadgyökök előfordulása szignifikánsan megnövekszik. Jelenleg a tudomány állása szerint a súlyos, halálos betegségek megjelenési valószínűsége és a szervezetben jelen lévő szabadgyök koncentráció között korreláció van!

A folytatásban a szabad gyökök elleni védelemmel ismerkedünk meg, illetve mivel segíthetjük a szervezet munkáját ezeknek a vegyületeknek a közömbösítésben.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

antioxidns_02.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet 2. rész

Nézzük meg, hogy mit is tehetünk a szabadgyökök túlzott felszaporodása ellenében: ismerkedj meg a legfontosabb antioxidánsokkal!

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!