Az alkohol hatása az edzésre

A sör a "tesztoszteron gyilkos"?!

Általában minden férfi az emberemlékezet óta felnőtt korára fogyasztani kezd valamilyen mennyiségben alkoholt. Ahogyan annak idején megvívták a csatát és leültek a lakomához, majd lerészegedni elődeink, úgy megyünk mi is péntek este a kollégákkal el a kocsmába, hogy nézzünk a pohár fenekére. Egyfelől az alkoholnak a szerepe a szociális kapcsolatokban vitathatatlan, ugyanakkor meg kell azt is vizsgálni, hogy sportélettani szempontból milyen befolyásoló tényezők lehetnek (a macskajajon kívül), amiket valószínűleg nem ismersz.

A kutatásoknak hála mára egészen átfogó képet kaphatunk arról, hogy az alkohol milyen hatásokkal is jár a szervezetre. Nem is a masszív alkoholistákra gondolunk elsősorban, hanem akár az egyszeri nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztásra is - mert bizony már egyetlen féktelen tivornya is hatással van az endokrin rendszerre.

A szesznek kettős hatása a hormonokra, különösen a sörnek (ohh, jajj miért pont ő?!)van olyan mellékhatása ami egyszerűen takarékra veszi a tesztoszteron termelést, ugyanakkor másodlagos hatásaként emeli a női hormonok (különösen az ösztrogének) kiválasztását.

Korábban is szólt arról a fáma,  hogy a sörpocak nem biztos, hogy csak a sör magas kalória tartalmáért van, és mint az kiderült ez való igaz: az endokrin rendszert képes befolyásolni. Azonban igaz, hogy egy korsó sörrel nagyjából egy napi energiaszükségletünk akár egynegyedét (inaktív embereknél) is fedezhetnénk. A sör védelmében mondanánk el, hogy az égetett szeszek energiatartalma még magasabb. Sőt a legbrutálisabb elhízást a long-drinkek fogyasztásával borítékolhatjuk, ahol a cukrozott üdítőket égetett szesszel turbózzuk fel.

A férfiak hasi elhízása alapvetően egy nagyon-nagyon rossz dolog, ha a férfiak nőiesedési jegyeiről beszélünk - ekkor ugyanis alapvetően borul a hormon egyensúly. Sajnos a pocak mellé társul ugye a megereszkedett mell is, amiben igenis közrejátszik az ösztrogén túlsúly.

Ha megmérnénk már egy 10 kg felesleget cipelő férfi hormon szintjét, akkor bizony találnánk olyan elváltozásokat, amik egyértelműen arra utalnak, hogy itt bizony baj van.Egy 30 kg túlsúlyt cipelőre pedig sajnos valóban igaz, hogy előbb utóbb bajok lesznek az androgén termeléssel, és nézegetni kezdheti saját magának a Victoria’s secret katalógust!

A megoldás tehát tartsd féken a hájat! Nem csak esztétikai okból, hanem azért is mivel a hormonális zavarokon túl sok más egyéb az egészségre káros hatással bíró hatás okozói. A tanács egyszerűnek hathat: ne igyál alkoholt. Azonban a gyakorlatból  tudjuk, hogy ez sok esetben nagyon nehéz. Kevés olyan aszkéta van, akikteljesen lemondanak ezen élvezeti szerről.

Egyszer valaki, aki volt egy versenysportolóknak rendezett edzőtáborban, az megdöbbenve mesélte, hogy mekkora eszeveszett ivászatok vannak ott is néha. Ami egyfelől teljesen érthető, hiszen a stressz levezetésének egyik legősibb módja az alkohol - ugyanakkor számos amatőr sportoló van, aki meg ellenkezőleg, példamutatóan önmegtartóztató. Természetesen van arany középút a teljes önmegtartóztatás és a mértéktelen vedelés közt.

Mindenestre tartsd észben: ha rendszeresen iszol és túlsúlyos is vagy elve, akkor annak az androgén termelésed látja kárát!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

ejszakai_folyamatok.jpg

Mi vár ránk éjszaka?

Mindig is jobb megoldás volt a bemagolás helyett megérteni a dolgokat, ezért tegyünk itt is így: nézzük meg mi történik alvás közben, és ezen folyamatokat hogy fordíthatjuk az előnyünkre a táplálkozás segítségével.

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

edzs_utni_turmix_03_4.jpg

Glutamin

A glutamin az izomszövet aminosav tartalmának mintegy 60%-át alkotja. Nagyobb megterhelés esetén - intenzív edzés; műtét után; illetve betegségek folyamán - mindenképpen a külső pótlása szükséges.

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

zma_03.jpg

ZMA

Állítsd magasabb fokozatra az izomépítést és a regenerációt! A ZMA alkalmazása optimális tesztoszteron és növekedési hormon szintet eredményezhet a szervezetben, ezen felül javítja az alvás minőségét is!

nvekedsi_hormon_04.jpg

A Mágikus Növekedési Hormon

Egy mellékhatásoktól mentesebb, olcsóbb és természetes utakat próbálunk Nektek megmutatni, amivel a szervezeted saját növekedési hormontermelését optimalizálhatjátok!

ha_nem_jn_lom_01.jpg

"Ha nem jön álom a szemedre..."

Ha nehezen alszol, szeretnéd javítani a regenerációd, vagy már éjjel néha Te is azon kapod magad, hogy vígan dudorászol..."nem jön álom a szememre..."... akkor olvasd el, hátha segíthetünk a dolgon!

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

gina_s_a_testpts_02.jpg

A legújabb "divat": a Gina és a testépítés?!

Úgy éreztük, hogy kizárólag tájékoztató jelleggel, de szót kell ejtenünk a legújabb teljesítményfokozó "divathullámról": mi a történet alapja, és milyen komoly hátulütői vannak, ha ész nélkül kipróbálsz mindent, amit a fórumokon (vagy máshol) hallasz!

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?

dohnyzs_s_az_edzs_02.jpg

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

A dohányzás hatását most egy kicsit más nézőpontból közelítjük meg: megnézzük, hogy miképpen hat a szervezetre a cigizés abban az esetben, ha a tested rendszeres terhelésnek is ki van téve.