Az aerob kapacitás és annak fejlesztése

Néhány tudnivaló - amit talán halhattál, de sosem jártál utána!

Az EPO-ról szóló írásban elöljáróban már megígértem, hogy foglalkozni fogunk a VO2 Max fokozó edzésekkel, és azzal, hogy milyen edzésmódszerekkel lehet fejleszteni az oxigénfelvételt. Rögtön az elején máris ki szeretném jelenteni, hogy ezek a módszerek nem kezdőknek, hanem egészséges, edzett sportolóknak javasoltak.

Mi is az a VO2 Max?
A kérdés kicsit amolyan Woody Allen féle, "mindig is tudni akartad, de sohasem merted megkérdezni" téma. A VO2 Max (más néven aerob kapacitás) a szervezetünk által maximálisan szállítható és felvehető oxigén mennyiségét jelenti.

Mértékét megadják abszolút formában, azaz oxigén liter percenként (l/min); illetve egyes esetekben relatív formában, milliliter oxigénként, melyet a test 1 kilogrammja vesz fel percenként (ml/kg/min). Az, hogy melyiket használják, az sokszor az adott sportágtól függ.

Pusztán az érdekesség kedvéért egy átlagos férfi esetében kb. 45 ml/min/kg, míg egy olimpikon sífutónál olyan 80 körül is lehet ez az érték. Bár még a legkeményebb állóképességi sportolók sem vehetik fel a versenyt mondjuk egy versenylóval, aminek ugyanez az értéke olyan 180-200 körüli is lehet.

Hogyan mérik a VO2Max-ot?
Amikor sporttudományi könyvekben olyan képet látni, ahol a sportolók amolyan "darth vader"-es légző maszkban kardióznak...nos, akkor tutira az oxigén felvételt is mérik nála, mivel ebben az esetben nagyon pontosan meg tudják határozni a légzési oxigén mennyiségét.

Korábban minden sportolót egyszerűen felkergettek a futópadra és mérték az oxigén felvételt. Azonban később rájöttek, hogy ez nagyon nem hiteles, hiszen mondjuk egy úszónak hiába van döbbenetes aerob kapacitása, de a futás közben nem igazán fogja ezt olyan mértékben demonstárálni. Éppen ezért, ma már minden sportolónak igyekeznek a saját sportágához igazodó teszt gépeket összeállítani.

Hogyan fejleszthető az aerob kapacitás?
Ha sportolás hatására a légzés fokozatosan emelkedik, akkor evidensnek látszik, hogyha a maximumot akarjuk fejleszteni, akkor maximális terhelés szükséges. Súlyzós példánál már mindenki tudja a járást: ha nehéz súlyokat szeretnél emelni, akkor erre leghatékonyabban úgy edzhetsz, ha nehéz súlyokat emelsz.

Ahhoz, hogy a vér minél több oxigént szállítson, ahhoz több hemoglobin szükséges. már tárgyaltuk, hogy oxigén hiányos állapotban a vesék egy speciális hormon szerű anyagot termelnek, aminek hatására növekszik a vörös vértestek száma. Amint azt leírtuk, ezt kiválthatja több tényező - itt csak ismétlésként említeném meg: pl. a magaslati levegő vagy veseelégtelenség. 

A VO2 Max-ot fokozó edzések során viszont mesterségesen teremtünk egy oxigén hiányos állapotot! Ehhez szükség van egy olyan ingerre, amihez úgy tud adaptálódni a szervezet, hogy több vörösvértestet termelésébe kezdjen. A folytatásban részletesen bemutatjuk a legnépszerűbb VO2 Max fokozó edzésmódszereket, amelyekkel a legbrutálisabb eredményeket érhetjük el rekord idő alatt!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

b6vitamin.jpg

B6 vitamin - Piridoxin

Az étvágy és állóképesség fokozó vitamin!

tolas_01_2.jpg

Béta-alanin

A Béta-alanin nem csak a testépítők, erőemelők és állóképességi sportolók körében népszerű, hanem egyszerűen azon hobbisportolók számára is kiváló, akik növelni szeretnék a teljesítményüket és egy izmosabb formára vágynak.

31_tipp_01_1.jpg

Kreatin új arcai

Nézzük meg, hogy a kreatin szedése miképp hat az állóképességre, és megéri-e ilyen jellegű sporthoz alkalmazni?

epo_04.jpg

EPO

Talán a létező legveszélyesebb doppingszer: nézzük meg hogyan hat, és miért is nagyon veszélyes az EPO használata.

vo2_edzes_01.jpg

VO2 Max fokozó edzések

Az alábbi technikákból nagyon jól profitálhat minden haladóbb szinten lévő erő-állóképességi sportoló. Készülj fel, mert a "simán csak" megterhelőtől az egészen extrémig terjed majd a skála!

aerobik_01.jpg

Táplálékkiegészítő útmutató az aerobik edzések fanatikusainak

Ha inkább az aerobik, illetve más állóképességet igénylő órák felé húz a szíved – akkor sem maradsz kiegészítők nélkül! Kiegészítő-tippek, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd végignyomni az órákat, a fáradságot elfelejtve!

vitamin_012_3.jpg

C-vitamin - nem csak megfázásra!

Hitted volna, hogy a C-vitamin javítja az erőszintedet és támogatja a zsírégetést? Meglepő tény, nem? Még több infő az ismert vitaminunk ismeretlen oldaláról!

metcon_01.jpg

Honnan lesz nekünk energiánk?

Metabolikus kondicionálás. Gyakran találkozni mostanában a kifejezéssel, de nem mindenki számára egyértelmű, hogy akkor ez most aerob vagy anaerob állóképesség fejlesztés, vagy mégis micsoda?

metcon_020.jpg

A metabolikus kondicionálás a gyakorlatban

metcon, metabolikus kondicionálás, crossfit, kardió, zsírégetés, anaerob állóképesség, állóképesség, metabolikus edzés

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

rich_02_1.jpg

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!

nyri_kardi_05.jpg

Nyári kardió edzés a szabadban

Mostani írásunkban arról beszélünk, hogy miképpen lehet a klasszikus kis intenzitású állóképességi edzést ötvözni a HIIT-vel, és miért érdemes a terepen futni - a sík aszfalt helyett!

tolas_01_1.jpg

Prowler edzéstervek mindenkinek!

Szeretnél zsírt égetni? Esetleg állóképességet fejleszteni? Bunyós vagy? Külön célok, külön edzéstervekkel - egy eszköz segítségével!