"Attól még senki sem lett erősebb, hogy csak az ágyban feküdt"

Krónikus fáradság nem egyenlő túledzettséggel!

Aki kicsit már jobban képben van az edzést illetően, az már azért tudja, hogy a pihenés és a regeneráció kvázi fontosabb a fejlődés szempontjából, maga az edzés! Lehetsz nagyon kemény a teremben, de ha nem hagysz időt a testednek arra, hogy újra felépítse magát, akkor bizony hosszútávon fel fogja adni... és majd jönnek a sérülések, a túledzés satöbbi. Mostani írásunkban egy kicsit arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy vedd észre a jeleket, amiket a tested küld!

Van egy olyan jelenség , amit az orvosok úgy emlegetnek, hogy krónikus fáradság szindróma - aminek az összefüggései az edzéssel igencsak érdekesek! A túledzettség és a krónikus fáradság nem ugyanaz távolról sem! Míg a túledzés az ismétlődő sokszoros határterhelések következménye és pihenést igényel, addig a krónikus fáradság éppen ellenkezőleg: a szakszerűen felépített edzésprogram az egyik legjobb módszer a kezelésre!

A krónikus fáradságnak azt az állapotot nevezzük, amikor a fáradság tartósan, legalább hat hónapon át fennáll az alábbi tünetekkel: gyakori fejfájás, legyengült immunrendszer (például visszatérő torokgyulladás) alvás zavarok, depresszió és levertség, koncentrációs zavar. Statisztikák elég eltérőek, mert a lakosságra nézve 20 és 70 százalék közötti számokról is beszélnek. A szakértők szerint a fizikailag aktív emberek kevéssé érintettek,  tehát nyugodt szívvel behúzhatjuk a "civilizációs betegségek" közé ezt is.

Bár papíron nagyon szépen hangzik,hogy a fizikai edzés a legjobb terápia, azonban gyakorlatban éppen azt tapasztaljuk, hogy azok az emberek, akik krónikusan fáradtak, azok minden lehetséges módon el akarják majd kerülni a lehető legkisebb mozgással járó tevékenységet is. Éppen emiatt az ilyen emberekkel mind a környezetnek, mind pedig az edzőknek meg kell harcolniuk!

Milyen edzés javasolt "gyógyszerként" a krónikus fáradságra?

Természetesen az ellenállással végzet edzésnek döntő szerepe van benne, másképp nem is keltette volna fel a téma az érdeklődésünket. A krónikus fáradságban szenvedőknél is a fókuszban a sok ízületet mozgató gyakorlatokon van a hangsúly. 

Az ismétlés tartomány a közepestől akár a magasig (10-15), a szettek száma alacsony ezzel szemben, 2-3 széria elég is lehet, ha elsősorban a célunk a terhelhetőségük javítása!

Kezdetben a saját testsúlyos gyakorlatok remekül alkalmazhatók, de akár később is jó szolgálatot tehetnek! Ha már úgyis "agyon hypeolt" és trendi lett a calisthenics, akkor itt egy újabb alkalmazási terület.

Az állóképességi edzést nyugodtan be lehet természetesen integrálni a súlyzók mellé, sőt be kell! Heti 3 nap állóképességi munka és heti 2-3 alkalommal végzett súlyzós edzés hatására drámai változásokat várhatunk joggal el a korábban fáradsággal küzdő, inaktív "felebarátainktól".

A mozgás terápia nem elég! Amire szükség van még mindenképpen az, hogy megtanuljuk kezelni a stresszt! Ezt mindenki másképpen tudja megoldani: van aki  autogén tréninggel, van aki meditál, van aki sétál a Duna parton, és persze van aki vodkával - ahogyan azt Arnie is mondta a Vörös Zsaru című filmjében!

A másik, ami nagyon fontos: a táplálkozás és a táplálék kiegészítés! Nincsenek íratlan szabályok a táplálkozásban, mert mindenki másra reagál jól. Egy versenysportbeli koordinációs edző barátom mondta, hogy Ő azt javasolja mindig a játékosainak, hogy írják le mindig (bár ez nagyon macera tudom) mit ettek aznap és után hogy érezték magukat. Egy-két hónap alatt nagyjából ki fogod szűrni neked mik lesznek azok amiktől energikusabbnak érzed majd magad és mik azok amitől meg kibuksz!

A táplálék kiegészítőkben nem a stimulánsokat emelném ki, hanem elsősorban a vitaminokat és nyomelemeket, illetve az antioxidánsokat! Az antioxidáns kutatásokban az érdekes, hogy amiképpen egyre jobban belemélyednek, annál inkább kiderül, hogy mindennel összefüggésben állnak!

8 380 Ft -14% 7 180 Ft
now_ecogreen_multi_900.jpg

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

tuledzettseg.jpg

A túledzettség szindróma

Nézzük meg, hogy konkrétan mi a túledzettség, melyek a tünetei és miképp kerülheted el ezt a nem épp hasznos állapotot!

jamie_11_1.jpg

Kifogások helyett - lépj inkább Jamie Eason nyomdokaiba

Akár otthon, szabadidő híján, két munka között. Íme négy gyakorlatsor, mely a fejtetőtől a lábujjadig átmozgat.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

mentlis_serkentk_01.jpg

Ha nehezedre esik a folyamatos koncentráció… mentális frissítő sulihoz, munkához, edzéshez!

Még mielőtt egy nagy adag energiaitallal hígítanád fel ismét az instant kávédat, - próbáld ki inkább a következő természetesebb módját az éber állapot visszaállításának!

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

vgs_visszaszmlls_020.jpg

A végső visszaszámlálás: pörgős edzésterv - időhiány ellen

Akik kemények és kitartóak, azoknak egy élvezetes kis szuflás csemege… Ami a legjobb benne: változatos terhelésének köszönhetően villámgyorsan, ugyanakkor hatékonyan letudhatod az edzést... ha épp időszűkében vagy!

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

regenercis_tippek_egyenruhsoknak_02.jpg

Regenerációs tippek egyenruhásoknak

Ha a termen kívül is aktív fizikai munkát végzel rendszeresen, akkor a regeneráció bizony sajátos követelményeket támaszt! Nézzük miképp étkezz és milyen trükköket vess be ahhoz, hogy bírd a strapát a termen innen - és azon túl!

clok_03.jpg

A legfontosabb dolog, ami meghatározza az eredményességedet!

Van egy dolog, ami MINDENNÉL fontosabb, legyen a célod akár tömegnövelés, akár szálkásítás, akár teljesítménynövelés. Ez lesz az, ami igazából meghatározza majd, hogy a munkád mennyire lesz eredményes. De sokan elsiklanak felette. Vajon Te is közéjük tartozol?

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!