Arginin

L-Arginin, Arginine

Az arginin szintén egy igen népszerű aminosav a testépítés, illetve más sportágak körében. A kutatások szerint a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, valamint az inzulin kiválasztás elősegítésével hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez. Ezen kívül az értágító nitrogén oxid prekurzoraként az arginin javítja a véráramlást, így az oxigén és a tápanyagok szállítását - valamennyi szervünkre kiterjedően.

Felfedezése
Az arginint először egy csillagfürt nevű növényből sikerült izolálnia egy svájci vegyésznek. (Schultze, 1886).

Természetes előfordulása
A legnagyobb mennyiségben a húsfélékben, halakban és a tejtermékekben található, valamint a hántolatlan búzafélékben, zabpehelyben. Szintén említésre méltó mennyiség fedezhető fel bizonyos magvakban – például mogyoróban, dióban, szezámmagban.

Hatása
A sportolók körében számos folyamat miatt lett igen népszerű aminosav:

  1. A növekedési hormon serkentése: Számos kutatási eredmény azt mutatja, hogy az arginin előnyös módon befolyásolhatja a szervezet növekedési hormon szintjét. A növekedési hormon anabolikus hatása révén olyan folyamatokban játszik szerepet, mint például a fehérje-szintézis, lipolízis (zsírbontás), illetve a szénhidrát-anyagcsere. A növekedési hormon termelése a kor előrehaladtával csökken, ami viszont kapcsolatot mutathat az idősebb éveinkben tapasztalható zsírnövekedéssel, izomszövet veszteséggel, illetve az izom növelésének nehézségével.
  2. Az inzulinszint emelése: Az arginin által kiváltott inzulin segít a glükóz és az aminosavak sejtekbe történő eljuttatásában, ahol aztán üzemanyagként felhasználva elősegítik a jobb energiaellátottságot, és a hatékonyabb izomépítést.
  3. A nitrogén-oxid fokozása: A nitrogén-oxid fokozza az érfal tágulatát, amely viszont nagyobb volumenű véráramlást tesz lehetővé. Az arginin a nitrogén-oxid prekurzoraként (előanyagaként) segíti annak szintézisét, így az arginin közvetve javíthatja a keringést, növelheti a szövetekhez szállított oxigén és tápanyagok mértékét. Ennek eredményeképp számos pozitív hatását élvezhetik a sportolók: a keringés javulásával a tápanyagok gyorsabban és hatékonyabban érik el a megdolgozott izmokat, ezáltal nő az állóképesség és a teherbírás, valamint fokozható az izom regenerációja, növekedése. A véráramlás serkentése fokozza az erezettséget és az izmok bedurranását is. Sőt a hatékonyabban működő keringési rendszer a hétköznapi életben sem jön rosszul: egészségesebb lesz a szívünk, sőt a szív- és érrendszeri megbetegedésekben szenvedőknek (például a magas vérnyomás, érelmeszesedés, vagy szívkoszorúér szűkület esetén) is fontos szerepet kaphat. A véráramlás javulása minden szervnél érezhető, így javítja a szexuális teljesítményt, növeli a spermaszámot, és hasznos lehet az erekciós zavarokkal küzdőknek. Az agyi erek keringésének javításával jobb koncentrációs képességet  okoz.
  4. A kreatin foszfát termelésének fokozása: Az arginin a kreatin foszfát termelődését is elősegíti: ezáltal javítva a teljesítményünket, növeli az erőkifejtés mértékét magas intenzitású, anaerob munkavégzések során.
  5. Segíti a regenerációt: Egyrészt már említettük, hogy a hatékonyabb keringés révén gyorsabban jutnak tápanyaghoz a szövetek, illetve segíti a méregtelenítést (például a fehérje anyagcseréből származó melléktermékek lebontásával). Ezen kívül a fehérjeszintézis fokozásával segíti a sejtregenerációt, illetve a sebek gyógyulását. Megemlítendő, hogy az arginin elősegíti a kollagén termelődést, erősíti az inakat és szalagokat.
  6. Támogatja az immunrendszert: Az arginin fokozza a csecsemőmirigyben a T-sejtek termelődését, melyek segítenek a betegségek leküzdésében, illetve növelik a test ellenálló képességét. Ha az immunrendszer támogatása érdekében alkalmazzuk, akkor mindenképp vitaminokkal és Omega-3 zsírsavakkal együtt vidd be!

Felhasználásával kapcsolatos információk
A nitrogén-oxid fokozására, illetve a növekedési hormon stimulálásának érdekében: 3-5 gramm javasolt (edzés és lefekvés előtt célszerű a bevitele, éhgyomorra - ebben az esetben ugyanis a legnagyobb a növekedési hormon kibocsátása). Ebben az esetben érdemes Ornitinnel együtt szedni, mivel együtt hatékonyabb növekedési hormon kibocsátást tehetnek lehetővé.
Egyéb alkalmazási területei más-más dózist igényelnek.
- A magas vérnyomás, illetve a szív egészsége érdekében: 3 X 2 gramm naponta.
- Szexuális teljesítmény növelése érdekében: 6-10 gramm (együttlét előtt 45 perccel), a spermaszám növelése érdekében: 4 gramm naponta.
- A hatékonyabb sebgyógyulás érdekében: 15 gramm
Az arginint érdemes éhgyomorra szedni, mivel felszívódása önmagában fogyasztva a legoptimálisabb.

Hiánya esetén
A testünk képes arginint előállítani, ezért általánosságban nem beszélhetünk hiánytünetekről. Azonban vannak olyan speciális élethelyzetek – például fokozott fizikai megterhelés, égési sérülések, vesebetegségek, illetve bizonyos felszívódási zavarok - melyek megemelhetik az arginin szükségletet.
A koraszülöttek nem képesek előállítani, ezért az ő esetükben mindenképp gondoskodni kell a bevitelről.

Mellékhatása
Mellékhatása nem ismert. Általában 3-20 gramm között szokták a bevitelét javasolni, de 25 grammnál sem észleltek problémát.

Kik legyenek óvatosak a szedésével?
Cukorbetegek mindenképp, mert befolyásolja a vércukor szintet. Rajtuk kívül herpesz esetén sem tanácsos szedni, mivel a vírusos sejtek szaporodását okozhatja. Terhesség, szoptatás, illetve skizofrénia esetén is ellenjavallott.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

tipp_az_edzshez_01_1.jpg

Nitrogén-oxid

Ha az izomfejlődés, állóképesség javulás, gyorsabb regeneráció és a keringési rendszered egészsége fontos a számodra - akkor mondj igent a NO-ra!

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

citrullin_malat_01.jpg

Citrullin-malát

Őrült, mindent elsöprő energia. A fáradság nem áll többé az utadba. Érzed, ahogy az ereidben tombol a vér, az izmok feszülnek, az erőd végtelen. És mindezt EGY ÖSSZETEVŐNEK köszönheted...

nvekedsi_hormon_04.jpg

A Mágikus Növekedési Hormon

Egy mellékhatásoktól mentesebb, olcsóbb és természetes utakat próbálunk Nektek megmutatni, amivel a szervezeted saját növekedési hormontermelését optimalizálhatjátok!

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

hgh_04.jpg

Növekedési hormon fokozók

Nézzük mik is azok a rejtélyes, sokszor csodaszernek címkézett növekedési hormonfokozók – mit tudnak, és mi az, amit nem!

erezettsg_02.jpg

Mitől lesz erezettebb a karom?

A kockás has téma után úgy tűnik akadt még egy dolog, amit rendszeresen kérdeztek tőlünk... íme a kérdés, és a cikkre kattintva a válasz!

tpkieg_idseknek_03.jpg

Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalunk erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

ckla_02.jpg

Készíthetünk házilag NO-fokozó koktélt?!

Egy NO-fokozó zöldség? Igen! Ismerd meg az edzés előtti bedurrantókból ismert NO-fokozó természetes "lelőhelyét"!