Amit a küzdősportolók leginkább elrontanak az edzéseken!

Túlzásba vitt köredzések, erőfejlesztés helyett?!

Manapság a küzdősportok a reneszánszukat élik és egyre többen fedezik fel magukban a harcost elrejtve. Amikor az ember elkezdi igazán komolyan venni, akkor előbb vagy utóbb el fog oda jutni, hogy az erőnléti edzés szükségessé, vagy inkább megkerülhetetlenné válik majd. Nem csak a teljesítmény javítás, hanem a sérülések elkerülése miatt is szükséged lesz rá.

Valamiért elterjedt a nézet, hogy az erő-állóképességi köredzés az egyetlen hatékony módja annak, hogy harcosokat edzünk. Emiatt nagyon sok helyen csak és kizárólag nagyon intenzív köredzések végeznek, sok állomással, magas intenzitással. Ennek köszönhetően mindenki szálkásodik és az állóképességük az egekben lesz, azonban az erőfejlesztést ez a fajta módszer nem igazán szolgálja ki.

Az ok, amiért ennyire ez lett a köztudatban, hogy természetesen a legtöbben úgy működünk, hogy amint látunk XY-t, hogy gázmaszkban (oxigén hiányos környezet maitt) húzódzkodik súlymellényben, és utána egyből rohan kettlebell szakítani, hogy utána dobozra ugráljon fel akkor mi is azt akarjuk... Vagy amikor 10 éve kijött a Never Back Down, akkor minden srác ugyanazt a Rise Against számot bömböltetve nyomta a köredzést mint a filmben, mert akkor úgy gondolták ez a tuti és a sima szett-pihenő-szett módszerek idejét múltak.

Aki azonban esetleg olvasott már a témában (netalántán a kezébe került mondjuk Martin Rooney Training for Warriorsa vagy Eric Cressey valamelyik könyve, esetleg a Disel Crew csapatának Accelerated Muscular Development, hogy kiemeljünk néhányat amit érdemes forgatni – a szező) azok bizonyára szembesültek vele, hogy ezekben az írásokban a köredzés bár szerves része a programnak, de nem csak ezekre épülnek.

"Guggolások, felhúzások, fekvenyomás, mellre vétel - ezek az alapok kombinálva sprintekkel és hajlékonysági munkával. Talán nem ez a legdivatosabb, de nagyon erőssé és gyorssá tesznek.” - írja Rooney, a küzdősportosok edzéséről. 

Azt javasolja, hogy azoknak, akik szeretnének zsírt veszteni, és javítani az általános kondíción, ott valóban kötelező jellegű a köredzés, de csak heti kétszer, a többi napokon inkább emeljünk nehezeket. Majd így folytatja: „Heti 5 nap köredzéssel nem leszel kemény, inkább csak hamar lesérülsz benne.” 

Ha belegondolunk van benne ráció, hogy mivel maguk a küzdelmek nagyon komoly megmérettetés a szervezetnek, ezért nem kellene folyamatosan a határokat feszegetni emellé még 20-30 perc hosszú köredzésekkel. 

Sokan arra hivatkoznak, hogy ezek a körülmények (3-5 perc intenzív munka, 1 perc pihenő) jobban szimulálják a valódi küzdelmet. Viszont a súlyzós edzést kiegészítő sprintek, és intervall edzések éppen ezt szolgálják. Arra, hogy valódi küzdelemhez hasonló helyzetet teremtsünk, arra ott vannak barátságos küzdelmek, a sparring az edzéseken. Az amerikai foci edzésen sem áll az edző a pálya szélén és a sprintelő játékosokat nem vágja combon egy vascsővel szimulálva az ütközéseket, hogy minél „életszerűbb” legyen a kondicionálásuk.

Szintén Rooney írja, hogy amikor egy bunyó során olyan olyan 160-as pulzust ér el egy MMA harcos és mindezt ugye max. 15 percig, akkor miért terhelnénk túl 200-as pulzussal 30 percekre?

Összegezve tehát a legtöbb elismert erőnléti edző, akik sok bunyósnak is a felkészüléséért is felelősek nem értenek egyet azzal, hogy egy harcos felkészítésének csak köredzésből kellene állnia.

Az alacsonyabb volumenű (2-3 sorozatban) adagolt erő fejlesztő gyakorlatok (alapgyakorlatok 3-5RM körüli súlyokkal) alkalmazása nemhogy nem bűn, hanem szükséges lenne. Minimál edzések ahol nem szívjuk tovább az erejét a sportolóknak. Ezzel a túledzettséget is egészen jól kordában tudjuk tartani!

Gil / FitBuilder team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

a_sulyzos_edzes_kuzdoes_massportokhoz_01.jpg

A súlyzós edzés küzdő (és más) sportokhoz: előny vagy hátrány?

Tatamiról az edzőterembe? Tévhitek, problémák és megoldási kísérletek: gyorsaság, robbanékonyság és erőfejlesztés súlyzós edzéssel!

betegen_edzeni_03_2_1.jpg

Tíz elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! - 1. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

klvvs_05_1.jpg

10 elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! 2. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

gracie01.jpg

Bemutatkozik a Gracie-diéta! Nem csak harcosoknak!

Övfokozatok is szerezhetőek egy diétában, mit szóltok? :)

kuzdosport_10.jpg

Melyik a Neked való harcművészet, illetve küzdősport?

Melyik harcművészet passzol leginkább az adottságaidhoz? Miképp válaszd ki a klubot, és magát a stílust, továbbá milyen nehézséggel fogsz találkozni ha már idősebb fejjel kezded el a harcot? Most segítünk!

kuzdosport_02_1.jpg

Miért éri meg a gyúrás mellett elkezdeni egy küzdősportot?

Valami újat keresel? Valami intenzívet? Kipróbálnád a harcot? Nem késő! Elmondjuk miért vágj bele - akár az edzőterem mellett!