Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

Valóban jobb az aminosavak szedése, mint a fehérje?

Van egy olyan nézet, hogy az aminosavak szedése hatékonyabb tud lenni, mint önmagában a fehérje por fogyasztása. Az indok a következő: a fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. A vérben lévő aminosavak koncentrációja régi ismereteink szerint meghatározza a fehérje szintézis mértékét, azaz az izomépítés sem jöhetne létre e nélkül. Elméletileg tehát, ha több aminosavat viszünk be, akkor egyenes az út a fokozott izomépítéshez. Tényleg ennyire egyszerű lenne a recept? Esetleg elég lenne önmagában aminosavat szedni? Az aminosav fehérje különbség mennyire fontos? Erre kapunk most választ!

Minden izomtömeg növelő étrend, ami csak létezik arra épít, hogy emelni kell az aminosavak szedését. Azt is tudjuk, hogy nem mindegy milyen a fehérje jellege: megkülönböztetünk úgynevezett elsőrendű és másodrendű fehérjéket. A legáltalánosabb felfogás, hogy az állati fehérje számunkra elsőbbrendű, és ezt a benne lévő aminosav sorrendek határozzák meg.

Aminosav fehérje különbség? Mit mutat a gyakorlat?

A legfrissebb kutatás ezzel kapcsolatban Texasban zajlott, 30 éves átlag életkorú súlyzókkal edzők körében.Az eredmények azt mutatták, hogy a fehérje szintézis mértékét valóban meghatározta az aminosav koncentráció: az egyik csoport pusztán csak magasabb fehérje tartalmú étrendet követtek, a másik csoport ezzel szemben plusz aminosavat szedett ezen felül. A vizsgálat szerint az első fél órában nem volt gyakorlatilag különbség a fehérje szintézis mértékét illetően - mindkét csoport esetében gyakorlatilag semmi sem történt. Az igazi aminosav fehérje különbség olyan 2-3 órával később jelentkezett: akkor az aminosavat is kapott csoport esetében már jelentős előny mutatkozott.

A legjobb eredményt akkor érték el az aminosav fehérje különbség vizsgálatánál, amikor 2-2,5 óránként folyékony aminosavat szedtek az étkezésektől függetlenül a tesztalanyok. Ezek az aminosav szedés "hullámok"  hatékonyabbnak bizonyultak, mint a teljes étkezések, plusz a fehérje kiegészítés!

5 880 Ft -15% 4 980 Ft
californiafitness_bcaa_400.jpg
14 980 Ft -50% 7 480 Ft
muscletech_amino_build_270.jpg

Egy tipikus kérdés: ha emeljük a proteint és aminosav szedése is fokozott, akkor az önmagában elég ahhoz, hogy izmosodjunk?

A válasz NEM! Önmagában a fokozott aminosavak szedése nem jelent megnövelt fehérje szintézist. Az ellenállással végzett terhelés hatására történik meg az a válasz reakció, ami a megnövelt protein szintézishez vezet.


Mi ennek az oka, hogy a fehérje és az aminosavak szerepe önmagában kevés?

A súlyzós edzés mind akut, mint krónikus hatásokkal van a hormon rendszerünkre is. Közvetlenül a terhelés alatt, illetve utána mérhetően változik az izomépítő hormonoknak a koncentrációja. Többszörösen igazolt és bizonyított, hogy mind az edzés intenzitás, mind pedig a volumen, és pihenő idők is más és más hatással vannak a hormonokra. 

Amolyan általánosságképpen elmondható, hogy minél nagyobb az intenzitás, annál nagyobb lesz az endokrin válasz. Ezek a változások biztosítják a feltételeket a fehérje szintézishez, azonban mindez mit sem ér, ha nincsen meg a megfelelő koncentráció. Ezzel vissza is kanyarodunk az írásunk első feléhez, vagyis egyaránt lesz szükségünk ellenállással végzett edzésre és aminosav szedésre.

22 780 Ft -15% 19 280 Ft
animal_nitro.jpg
12 580 Ft -15% 10 680 Ft
musclemeds_amino_decanate_300_g0.jpg
8 180 Ft -35% 5 280 Ft
bsn_amino_x_435g.jpg
10 180 Ft -16% 8 580 Ft
musclepharm_amino_1_436.jpg

Végezetül összegezzük tehát az elhangzottakat az aminosav fehérje különbség kapcsán! A sima "minden étkezésben sok fehérje" kiegészítés helyett hatékonyabb tud lenni, a moderáltabb fehérje bevitel és mellé étkezések közt aminosav kiegészítés. Azonban ez is még kevés, ha nem végzel mellé nagy intenzitású súlyzós edzést!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Üdv! Azért érdemes azt is tudni hogy a teljes amino tabik nem más mint fehérje préselt formában, igy ugyanúgy aminoká kell bontania szervezetnek itt inkább a külön álló aminókat hívhatjuk valóban aminosavaknak.
skydriver | 2017-06-05 04:47:10

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

kell_e_protein_05_1.jpg

Glutamint a turmixba!

A glutamin mindenkinek nagy kedvenc, és nemcsak az izomszövet ácsingózik utána! Ismerd meg a glutamin több oldalát, és azokat, akik szeretnék a kedvenc aminonkat elhappolni az izomszövet elől!

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

szoja_feherje.jpg

A szójafehérje

A proteinporok piacán az állati eredetű készítmények mellett kitűnő alternatívát kínál egy növényi alapú szójafehérje. Nőknek, vegáknak, főképp diétánál remek és relatív olcsó választás!

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

marhahus_protein_02.jpg

Marhahús protein

A marhahúsprotein kiváló fehérjeforrás: magas kreatin tartalom, kiváló aminosavprofil, mindez alacsony zsír és szénhidráttartalom mellett! Laktózérzékenyeknek kiváló alternatíva!

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

laktozintolerancia_03.jpg

Laktóz intolerancia és a protein porok

Vajon a laktóz érzékenyek kis táborát képviselve, milyen fehérjét tudnátok célszerűen vásárolni? Nos, úgy döntöttünk, hogy ideje egy rövid írást megejteni a témában, hogy végre mindenki képbe kerüljön, aki laktóz intoleranciában szenved.

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

sszetev121.jpg

BCAA-t, de melyiket?

Az egyik por, a másik kapszula, ez itten cseresznyésen pezseg, a másikban van még más okosság is… nem beszélve az árak közötti különbségről… vajon ez csak a márka miatt jelentős, vagy tényleg annyival többet tud? Most kiderül!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

paleo_protein_01.jpg

Paleo proteinek

A Paleolit étrendet követve még nem feledkezhetünk meg az edzés utáni fehérjeturmixról sem… és bár az ősember valószínűleg azt nem nagyon fogyasztott, mégis nézzük meg, milyen lehetőségünk maradt az edzés utáni fehérje utánpótlásra!

tojsprotein_040.jpg

Tojásfehérje - a régi, de jól bevált protein

Egyszer volt, hol nem volt, valahol a csirkemell előtti időkben még a tojás volt a legszélesebb körben fogyasztott természetes fehérje forrás. Íme pár ok, amiért mindenképp érdemes újra étrendet kiemelt helyére illesztened!

csaj_protein_02.jpg

Női proteinek... egy kis figyelmesség vagy csak átverés?

Vajon kell-e a nőknek külön protein? Jobban járnak a rózsaszín ködbe (azaz csomagolásba) rejtett fehérjékkel, vagy pont ellenkezőleg... átverés az egész?

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!